zwarte knoflook

Zwarte knoflook

Zwarte knoflook heb je misschien weleens zien liggen in de supermarkt. Het wordt gemaakt van normale rauwe knoflook en het is super gezond! Het zit namelijk boordevol vitamines en mineralen. Wist je dat zwarte knoflook twee keer zoveel antioxidanten bevat dan de witte knoflook variant. Antioxidanten zijn essentieel voor je lichaam, zo voorkomen ze schade aan je lichaamscellen of kunnen ze beschadigde lichaamscellen herstellen.

Waarom zwarte knoflook erg goed is voor je natuurlijke afweersysteem en het heel goed in staat is om virussen te bestrijden vertellen we je allemaal in dit artikel. Lees je mee?!

Zwarte knoflook

Zwarte knoflook is afkomstig van de Allium sativum. Dit is de Latijnse naam voor knoflook en deze plant is de oudste gecultiveerde plant ter wereld.

Zwarte knoflook wordt veel gebruikt in Aziatische landen zoals Japan, Korea en Thailand.

Oorspronkelijk werd zwarte knoflook voor het eerst gemaakt in Korea en door de populariteit is het inmiddels wereldwijd bekent.

Er wordt vaak gesproken over gefermenteerde knoflook maar het proces is niet hetzelfde. Zwarte knoflook wordt op een temperatuur van 60 tot 77 graden Celcius bereid in een vochtigheid gecontroleerde ruimte. Het is meer een rijpings proces wat tijd nodig heeft dan een fermentatie proces. Dit proces wordt ook wel Malliard-reactie genoemd.

Proteïnen worden hierbij afgebroken en er komen andere gezonde aminozuren voor in de plaats.

Na enkele weken is de knoflook zwart geworden en klaar voor consumptie.

Het voordeel van zwarte knoflook is dat de smaak wat zoeter wordt en je het daardoor veel beter kunt eten dan rauwe knoflook. Rauwe knoflook heeft zo’n sterke pittige smaak dat niet veel mensen het rauw willen eten.

Wat is het verschil tussen witte knoflook en zwarte knoflook?

Verse knoflook is een hele gezonde medicinale superfood met een sterke smaak en geur. Het werkt als natuurlijke antibiotica wat ook antiviraal ingezet kan worden. Het grote verschil met zwarte knoflook is dat de smaak veel milder is en je er geen knoflook adem van krijgt.

Zwarte knoflook wat veroudert is heeft ook een veel hogere hoeveelheid aan gezonde antioxidanten.

Bepaalde antioxidanten zijn veel meer aanwezig dan bij rauwe verse knoflook. Er kan tot wel acht keer meer gezonde antioxidanten inzitten en daarom is zwarte knoflook erg populair aan het worden. De antioxidanten in zwarte knoflook worden ook nog eens beter door je darmen geabsorbeert waardoor je er veel meer baat bij hebt. Zo komt er veel zink en selenium in voor.

Het bevat ook andere vitamines en mineralen zoals kalium, magnesium, ijzer, fosfor, mangaan en vitamine B en C.

Zwarte knoflook helpt vrij radicalen in je lichaam te bestrijden en werkt als neuroprotectieve ontstekingsremmer.

Het bevat ook andere nuttige stoffen zoals:

S-Allylmercaptocysteïn

Polyfenolen

Flavonoïden

Lipide en in water oplosbare verbindingen

Is knoflook gezond?

Knoflook wordt al duizenden jaren gebruikt en vindt haar oorsprong in Azië. Het staat bekend om de verschillende gezonde effecten op het lichaam en wordt voornamelijk als toevoeging in eten gebruikt.

Knoflook:

Kan ontstekingsremmend werken

Kan helpen je cholesterol op een goed niveau te houden omdat het je slechte ldl-cholesterol verlaagt.

Kan je immuunsysteem versterken

Kan bij vrouwen het oestrogeen gehalte op peil houden waardoor ze minder kans hebben op botontkalking

Heeft een ontgiftende werking

Kan je bloedvaten beschermen omdat het je bloeddruk helpt verlagen

Zit vol met gezonde vitamines en mineralen

Wat doet zwarte knoflook voor je gezondheid?

Zwarte knoflook heeft vele gezondheidsvoordelen die we voor je op een rijtje hebben gezet.

Voordelen van zwarte knoflook:

1. Vermindert pathogenen (virussen, bacteriën, schimmels, candida)

2. Vermindert ontstekingsaandoeningen (darmen en lekkende darm)

3. Verlaag de insulineresistentie

4. Verbetert het immuunsysteem (vermogen om infecties te bestrijden)

5. Nutriëntrijk (vitamines, mineralen en fytonutriënten)

6. Biologisch beschikbare voedingsstoffen ( door de bereiding van zwarte knoflook kan je beter de voedingsstoffen opnemen)

7. Verhoogde fytonutriënten – Allicine

8. Kan het risico op bepaalde soorten kanker verminderen

9. Verlaagt het risico op cardiovasculaire problemen, hoog ldl cholesterol, hartinfarcten en hoge bloeddruk

10. Heeft een antioxiderend effect op mensen met diabetes type 2

11. Kan helpen het cognitieve vermogen te verbeteren

Let er wel op dat je bij het eten van grote hoeveelheden knoflook last van je maag kunt krijgen. Er kan winderigheid ontstaan in combinatie met maagkramp.

Waar kan je zwarte knoflook kopen?

Er zijn verschillende soorten zwarte knoflook te koop. Je kunt ze nog helemaal intact kopen met schil erom. Ze zijn ook los te koop waarbij het omhulsel er al afgepeld is.

Zwarte knoflook is ook te koop in de vorm van een pasta wat je makkelijk door je eten kunt roeren en zo de voordelen ervan kunt hebben.

En ten slotte kun je het kopen in de vorm van een supplement. Hierbij is de knoflook in capsules verwerkt en kun je deze dagelijks tot je nemen in de dosering die jij prettig vindt.

Als je bij een oriëntaals supermarkt vraagt naar zwarte knoflook, dan is de kans erg groot dat je het daar kunt verkrijgen. Ook online zijn er verschillende shops waar je het kunt kopen.

Vraag altijd naar de biologische variant, dan weet je zeker dat het een gezond product is.

 

Hoe bereid je zwarte knoflook?

Zwarte knoflook kan best prijzig zijn en daarom kiezen veel mensen er voor om het zelf te maken. Maar hoe bereid je zwarte knoflook precies?

Van zwarte knoflook wordt vaak gezegd dat het gefermenteert is maar in werkelijkheid lijkt het veel meer op karamelisatie. Zwarte knoflook wordt gemaakt met behulp van de Malliard-reactie waarbij het voor een paar weken op een bepaalde temperatuur wordt verwarmd.

Gebruik voor het zelf maken een simpele rijstkoker waar een warmhoud stand op zit. Als je meer wilt maken kun je ook twee rijstkokers gebruiken en als het goed is gekrompen dan voeg je alles samen in één rijstkoker.

Vul de rijstkoker met rauwe gepelde knoflookteentjes en zet de rijstkoker aan. 

Na ongeveer 12 dagen is het proces voltooid wanneer de teentjes donkerzwart zijn geworden.

Hang de knoflook daarna nog 5 dagen in een netje en daarna zijn ze klaar om gebruikt te worden.

Het is een kwestie van proberen zodat je er een juiste feeling voor krijgt. Op deze manier maak je je eigen zwarte knoflook en kun je ze eventueel invriezen als je het voor een langere periode wilt bewaren.

Je kunt het ook in de koelkast bewaren voor maximaal drie maanden zolang je het maar luchtdicht bewaart.

Tot slot

Zwarte knoflook is gezond voor je! Was jij al bekend met de geneeskrachtige werking van zwarte knoflook? Gebruik je zwarte knoflook in de gerechten die je maakt? Of slik je zwarte knoflook supplementen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

 
Anderen lezen ook
Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *