zink tekort symptomen
Expert: Jaap Gerrijts | 30 september 2022 | Leestijd: 6 minuten

Zink tekort symptomen

Zink tekort symptomen. Zink is een belangrijk mineraal dat onder andere betrokken is bij je spijsvertering. Een tekort aan zink zorgt ervoor dat je lichaam het eten niet goed verwerken en moeilijker voedingsstoffen kan opnemen. Het is raadzaam om schaaldieren of yoghurt te eten omdat deze een relatief hoog zinkgehalte bevatten.

Zink tekort symptomen zijn zo algemeen dat ze moeilijk te herkennen zijn. In dit uitgebreide artikel leggen we uit hoe je de symptomen kunt herkennen. da. Lees je mee?!

Welke symptomen horen bij een tekort aan zink?

Er zijn veel verschillende symptomen die bij een zink tekort horen en daarom is het niet altijd gemakkelijk om erachter te komen dat je te weinig zink in je lichaam hebt. 

Zink is na ijzer de meest belangrijke sporenelement in je lichaam en het je kunt het niet opslaan in je lichaam dus zal je het regelmatig binnen moeten krijgen via je voeding. We gaan je straks uitleggen wat de oorzaak van een zinkt tekort kan zijn maar eerst gaan we kijken naar de symptomen.

 

Zink tekort symptomen:

Verlies van smaak/geur

Vermoeidheid

Acne

Langzame genezing van wonden

Laag testosteron

Diarree

Misselijkheid

Gewichtsverlies

Nachtblindheid

Staar

Verminderde zaadcelproductie

Verminderde weerstand

Haaruitval

Onrustige huid

Ruwe en droge huid

Prikkelbaarheid

Groeiachterstand

Verhoogde ontsteking

Artritis

Hypogonadisme

Vergrote milt

Thymusatrofie

Vermindert lymfocyten

Verhoogt de vatbaarheid voor infecties

Verhoogde duur van infectie

Verminderde respons op pathogenen

 

7 vreemde symptomen van een tekort aan zink:

Striae

Slechte haar-/nagelgroei

Witte vlekken op je nagels

Gehoorverlies

Hoge bloeddruk

Acrocyanose

Dwerggroei

  

”Ruim 2 miljard mensen wereldwijd hebben een tekort aan zink”

Hoe ontstaat een tekort aan zink?

Je zult zink uit je voedsel moeten halen anders is er een grote kans dat er op de lange termijn een tekort ontstaat.

Een tekort aan zink ontstaat bij de meeste mensen dan ook door verkeerd voedsel of het niet goed op kunnen nemen via de maag en darmen.

Afgezien van het niet consumeren van voldoende zinkrijk voedsel, kunt je ook een tekort aan zink hebben vanwege:

Verwerkte granen

Volkoren granen (fytaten)

Suiker

Stress

Infectie

Maagzuurremmers (maagzuur helpt de zinkopname)

Schade aan lever / dikke darm

Diabetes

Veganistische diëten

Zwangerschap

Ouderdom

 

 

”Voldoende zink helpt je weerstand op peil te houden”

Hoe vul je een zinktekort aan?

Je kunt je zinktekort het beste aanvullen door gezond en gevarieerd te eten. Dierlijke producten bevatten verreweg de meeste zink en zijn daarom ook de beste bron.

De nummer 1 bron van zink zijn oesters. Oesters zitten vol met biologisch beschikbaar zink welke je lichaam makkelijk kan opnemen. 

Beste bronnen van zink:

Zeevruchten

Zeewier

Vis

Lever

Vlees

Groenten

Noten

 

Supplementen met zink

Het is niet altijd mogelijk om voldoende zink via je voeding binnen te krijgen. Als je vegetariër of veganist bent dan loop je al meer kans op een tekort omdat je geen dierlijke producten eet.

Mocht je last hebt van een maag-darmaandoening dan is er ook een grote kans dat je lichaam niet voldoende zink vanuit je voeding kan halen en een supplement kan dan een oplossing zijn.

Een zinksupplement werkt vaak het beste als het gecombineerd is met andere vitamines of mineralen. Als je een ernstig tekort hebt dan is het raadzaam om een specifiek zinksupplement te nemen maar voor een onderhoudsdosis is het nemen van een hoogwaardige multivitamine met zink er in een goede optie.

Je vult dan niet alleen je zink aan maar ook andere belangrijke vitamines en mineralen.

Kijk altijd goed op de verpakking wat voor soorten er in zitten. Kies vormen die een hoge biologische beschikbaarheid hebben. Nou zal je denken wat is dit? Een hoge biologische beschikbaarheid wil zeggen dat je lichaam de stoffen goed op kan nemen. Je lichaam kan pure zink niet opnemen en als het gebonden is aan bijvoorbeeld een aminozuur dan neem je dit wel goed op.

Hoe beter biologisch beschikbaar de stof is die gebonden is aan zink hoe beter je lichaam het opneemt. Goede voorbeelden hiervan zijn zinkbisglycinaat, zinkhistidine, zinkmethionine en zinkpicolinaat.

 

 

”Zink is goed voor je huid, haar, nagels en ogen”

Tot slot

Zink tekort symptomen stond centraal in dit artikel. Eet jij voldoende voeding waar zink in zit? Heb je wel eens het vermoeden dat je een tekort aan zink hebt? Overweeg je een supplement te nemen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *