soorten magnesium zijn er

Welke soorten magnesium zijn er?

Welke soorten magnesium zijn er? Als je op zoek bent naar welke magnesiumsupplementen er allemaal zijn en welke vorm goed wordt opgenomen, kom je er al snel achter dat er allerlei soorten en vormen magnesium bestaan.

Welke soorten magnesium zijn er? In dit uitgebreide artikel geven we daar antwoord op. Lees je mee?!

Welke soorten magnesium zijn er?

Het kiezen van de juiste vorm magnesium is belangrijk, want dit bepaald voor een groot deel de biologische beschikbaarheid. Ook zijn de effecten op je lichaam per soort magnesium verschillend. 


Het kiezen van de juiste vorm is belangrijk, want dit bepaalt voor een groot deel de biologische beschikbaarheid. Ook zijn de effecten op je lichaam per soort magnesium verschillend.

Daarom zal ik in dit artikel uitleggen welke soorten en vormen van magnesium wel en niet goed opneembaar zijn en waar je het beste op kan letten bij het kopen van magnesium.

Stel je zit met de volgende vraag: welke soorten magnesium zijn er allemaal? Om antwoord te geven op die vraag gaan we je in dit artikel helpen want er zijn zoveel verschillende soorten dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. We gaan het in dit artikel hebben over de verschillende soorten magnesium en de werking die ze op je lichaam hebben. 

Opname van magnesium

De opname van magnesium is afhankelijk van vele factoren. Om geabsorbeerd te worden gaat magnesium de concurrentie aan met andere mineralen. Opname kan actief en passief gebeuren. 
Wanneer er een lage concentratie in het lumen is dan zal er opname plaatsvinden door actief transcellulair transport. Als de concentratie hoger is dan kan de absorptie plaatsvinden door middel van diffusie door het membraan heen, of met behulp van een transmembraan-eiwit. Soms kost het transport door de membraan energie in de vorm van ATP.
welke soorten magnesium zijn er
De opname van magnesium uit je voeding ligt tussen de 20 en 60%. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid magnesium die in je voeding zit. Hoe meer er in je voeding zit, des te lager het percentage dat je lichaam opneemt.

Ongebonden magnesium

Ongebonden magnesium (tweewaardig geladen) gaat gemakkelijk een verbinding aan met fytaat (uit granen), oxalaat, fosfaten en methylaminen, waardoor het niet meer opgenomen kan worden. Vooral een hoge graanconsumptie kan zo een goede magnesiumbalans in de weg staan. Andere magnesium depleters zijn:
 – Geraffineerde voedingsmiddelen
 – Koffie / thee
 – Frisdrank
 – Witmeel
 – Suiker
 – Alcohol
 – Medicijnen

Stress

Stress is ook een magnesiumrover. Hoe meer je onder stress lijdt, des te meer magnesium er wordt verbruikt. Hoe lager je magnesiumniveau in je cellen, des te gevoeliger je wordt voor stress. Op deze manier ontstaat er een vicieuze cirkel. Het is aangetoond dat je tot 4 keer meer magnesium uit plast wanneer je onder stress staat.

Magnesium verbinding

Als je opzoek gaat naar een supplement op basis van magnesium, wordt je al snel overdonderd door allerlei verschillende soorten en vormen van dit mineraal. Er is een grote keuzemogelijkheid aan magnesiumverbindingen die in bijvoorbeeld magnesiumsupplementen worden gebruikt. De ene vorm is beter dan de andere. Puur magnesium kan namelijk niet door je lichaam opgenomen worden. 
In het algemeen is magnesium uit een supplement of voet- of ligbad beter opneembaar dan magnesium uit voedingsmiddelen omdat de magnesium in je voeding gebonden is aan allerlei stoffen waardoor je spijsvertering flink veel moeite moet doen om magnesium op te nemen.

Biobeschikbaarheid

Biobeschikbaarheid betekent daadwerkelijk de hoeveelheid van een stof die kan worden opgenomen door je lichaam. Dus als een supplement een hoge biologische beschikbaarheid heeft, dan wordt het meeste ervan geabsorbeerd. Organisch magnesium kent ook weer meerdere varianten en dit heeft ook weer invloed op de biobeschikbaarheid en het effect ervan.

Organisch en anorganisch

Magnesium moet worden gebonden met een andere stof om goed opgenomen te kunnen worden. Anorganische magnesiumsupplementen zijn supplementen waarbij een niet-natuurlijke verbinding is gemaakt. Als je dit inneemt dan ontstaat er een mineralencompetitie in je lichaam. Hierdoor wordt de opname van magnesium belemmerd en deze vorm kan zelfs een averechts effect hebben op je lichaam.
Organisch magnesium is gebonden aan een aminozuur (bouwsteen van eiwitten) of citroenzuur. Dit zijn verbindingen die van nature in ons lichaam voorkomen. Op deze manier wordt ook de mineralencompetitie vermeden en verhoogt de biobeschikbaarheid.

Anorganische magnesium verbindingen

 – Magnesiumsulfaat
 – Magnesiumchloride
 – Magnesiumoxide
 – Magnesiumglutamaat
 – Magnesiumstearaat
 – Magnesiumcarbonaat
 – Magnesiumfosfaat
 – Magnesiumhydroxide

Magnesiumsulfaat

Magnesiumsulfaat ken je misschien beter onder de naam bitterzout, of de minder frequent gebruikte naam epsomzout. Magnesiumsulfaat is bekend vanwege de sterk laxerende werking. Magnesiumsulfaat wordt vaak voorgeschreven als voorbereiding bij darmonderzoeken, zoals het maken van foto’s van de darmen of een coloscopie. Omdat je darmen volledig leeg moeten zijn, kan met dit middel door de extreem laxerende werking snel resultaat worden geboekt.
Daarnaast wordt magnesiumsulfaat toegepast in verschillende kuren, als tegengif voor garnalen- en blikvergiftiging en diëten zoals bij ontslakken of pijnverlichting bij galstenen.
Magnesiumsulfaat (bitterzout) wordt ook gebruikt in grote hoeveelheden bij het floaten. Dit is een nieuw fenomeen waar je in een afgesloten kuip gewichtloos drijft op een combinatie van zout en water voor een periode van ongeveer een uur. Dit werkt tegen pijnbestrijding, stress, en herstel van blessures. 

Magnesiumoxide

Magnesiumoxide is net als magnesiumsulfaat een sterk anorganische molecuul. Het kan net als sulfaat gebruikt worden in het ziekenhuis als laxeermiddel en bij brandend maagzuur. Het is niet aan te raden om deze vorm oraal te nemen omdat je lichaam dit niet goed opneemt. In de industrie wordt dit middel ingezet als vulstof in papier. Ook wordt het ingezet bij de productie van celstof, als kunstmest, in diervoeding, bij waterzuivering, zuivering van suiker en nog veel meer.

Magnesiumchloride

Magnesiumchloride daarentegen, wordt dan weer wel goed opgenomen door je lichaam, ook al is dit een anorganische verbinding. Magnesiumchloride is een magnesiumsoort die van nature voorkomt in je lichaam. 
Via kristallen (vlokken) voor in bad kan deze variant via je huid worden opgenomen. Het is op natriumcloride na, de meest voorkomende zoutcomponent in zeewater. Magnesiumchloride die in de producten van MagnesiumOnly zit wordt gewonnen uit de oude Zechsteinzee, die 250 miljoen jaar geleden is ingedampt en daarbij winbare lagen bischofiet heeft afgezet in het noordoosten van Nederland. Deze magnesium kristallen hebben de meest zuivere magnesiumchloride (47%) ter wereld.

Magnesiumglutamaat

Magnesiumglutamaat is een smaakversterker die toegepast wordt in vele hartige voedingsmiddelen. Het is een additief die is toegestaan en heeft een E-nummer 625.

Magnesiumstearaat

Magnesiumstearaat is het magnesiumzout van stearinezuur. Stearinezuur is een verzadigd vetzuur dat in zowel dierlijke als plantaardige vetten en oliën voorkomt. Vis, eieren, gevogelte, vlees, boter, melkproducten en granen bevatten van nature stearinezuur. Door stearinezuur te mengen met magnesiumsulfaat ontstaat daaruit magnesiumstearaat. 
Magnesiumstearaat wordt veel gebruikt als additief in supplementen, medicijnen en voeding. Het middel werkt goed tegen klonteren in o.a. supplementen maar verder doet het in je lichaam niet veel.

Magnesiumcarbonaat

Magnesiumcarbonaat (magnesiet) is een mineraal dat bestaat uit magnesium, koolstof en zuurstof. In de natuur komen veel mogelijke samenstellingen voor die liggen tussen zuiver magnesiet (magnesiumcarbonaat) en sideriet (ijzercarbonaat). Zodra het mineraal meer dan 50% ijzercarbonaat bevat, beschouwt men het als sideriet. 
Het mineraal wordt enerzijds gekoesterd vanwege zijn vermeende geneeskrachtige werking, anderzijds wordt het in de industrie gebruikt als een van de belangrijkste grondstoffen voor de productie van het lichtmetaal magnesium.

Magnesiumhydroxide

De werkzame stof in magnesiumhydroxide is magnesiumoxide. Magnesiumoxide bindt maagzuur en neutraliseert hierdoor je maaginhoud. Het werkt ook laxerend doordat het water vasthoudt. Magnesiumhydroxide wordt gebruikt bij verstopping en maagklachten. 

Organische magnesiumverbindingen

Magnesiumtauraat
Magnesiumcitraat
Magnesiummalaat
Magnesiumacetyltaurinaat
Magnesiumpicolinaat
Magnesiummarginaat
Magnesiumaspartaat
Magnesiumascorbaat
Magnesiumgluconaat
Magnesiumglycerofosfaat
Magnesiumlactaat
Magnesium L-threonate
Magnesiumpidolaat
Magnesiumorotaat
Magnesiumbisglycinaat

Magnesiumtauraat

Magnesiumtauraat is een combinatie van het aminozuur taurine en magnesium. In deze combinatie hebben magnesium en taurine een synergetisch effect en stabiliseren celwanden, waardoor deze vorm van magnesium goed word geabsorbeerd. Het blijkt dat het aminozuur taurine belangrijk is voor de gezondheid van je hart en hartritme. 
Tauraten kunnen specifieke voordelen bieden voor een gezonde bloeddruk en slaap omdat taurine zorgt voor een kalmerend effect op het centrale zenuwstelsel. Omdat de opneembaarheid van deze vorm veel groter is, heb je er niet veel van nodig om het gewenste effect te krijgen.

Magnesiumcitraat

Magnesiumcitraat is een van de meest voorkomende varianten die we terugzien in supplementen. Het is een vorm van magnesium dat gebonden is aan citroenzuur wat van nature voorkomt in citrusvruchten. Wanneer het kunstmatig wordt gemaakt wordt het veel al door de voedingsindustrie gebruikt als toevoeging die dient als conserveermiddel en smaakverbeteraar in allerlei producten.
Omdat dit middel een natuurlijk laxerend effect heeft wordt het om deze redenen soms gebruikt om van obstipatie af te komen.

Magnesiummalaat

Dit is het magnesiumzout van appelzuur en komt van nature voor in sommige vruchten maar ook in wijn. Het heeft een zure smaak en wordt vaak gebruikt als smaakversterker of om zuur toe te voegen aan een product. Appelzuur is een metaboliet in de citroenzuurcyclus. 
Bijna alle energie in je cellen wordt geproduceerd in de citroenzuurcyclus. Appelzuur is aanwezig in de meeste cellen van je lichaam en vormt een belangrijk onderdeel van vele enzymen om in de ATP synthese energie vrij te maken.

Magnesiumasparaat

Deze vorm van magnesium is chemisch gebonden (d.m.v een proces dat chelatie wordt genoemd) aan asparaginezuur. Asparaginezuur is een aminozuur dat veel voorkomt in eiwitrijke voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je lichaam de magnesium makkelijker opneemt.

Magnesiumcorbaat

Magnesiumascorbaat is de gebufferde, niet-zure vorm van vitamine C die door je maag en darmen beter wordt verdragen dan ascorbinezuur (vitamine C). Deze vorm van magnesium wordt veelal gebruikt als vervangend middel van vitamine C. 

Magnesiumgluconaat

Deze vorm van magnesium wordt veeal gebruikt in ziekenhuizen en kan gekocht worden bij de apotheker. Het middel kan redelijk goed opgenomen worden via je maag en darmen.

Magnesiumglycerofosfaat

Magnesiumglycerofosfaat zorgt voor het aanvullen van drie belangrijke voedingsstoffen: magnesium, glycerofosfaat en fosfor. Glycerofosfaat is een uitgangsstof voor de productie van fosfolipiden. Fosfolipiden zijn de bouwstenen van alle celmembranen in je lichaam. Vooral je hersencellen zijn rijk aan fosfolipiden. 
Fosfor draagt bij tot de normale werking van celmembranen, tot een normaal energieleverend metabolisme en draagt samen met calcium en magnesium bij tot de instandhouding van normale botten.

Magnesiumlactaat

Dit is het magnesiumzout van melkzuur. Je spieren en bloedcellen kunnen deze vorm zelf aanmaken maar het wordt ook kunstmatig gemaakt om toe te voegen in producten als smaakversterker en zuurteregelaar. Deze vorm van magnesium is wat kalmer voor je spijsverteringskanaal en daarom ideaal voor mensen die dagelijks hoge dosis magnesium dienen te slikken en andere vormen slecht verdragen.

Magnesium L-threonate

Magnesium L-threonate is het zout dat wordt gevormd door het mengen van magnesium en threonzuur, een in water oplosbare stof dat afkomstig is van de metabole afbraak van vitamine C. Dit is een makkelijk opneembare vorm van magnesium en uit onderzoek met dieren blijkt dat deze vorm de meest effectieve vorm is om magnesium levels in je hersencellen te verhogen.

Magnesiumorotaat

Deze vorm bevat orootzuur, dit is een natuurlijke stof die betrokken is bij de opbouw van genetsch materiaal waaronder DNA. Deze magnesiumsoort wordt makkelijk opgenomen door je lichaam en heeft een zeer sterk laxerend effect, sterker dan alle andere magnesium varianten. 
Uit onderzoek is gebleken dat deze vorm de gezondheid van je hart ondersteunt vanwege de unieke rol van orootzuur. Orootzuur helpt je bloedvaten de energie beter door te sturen naar je hart en hierdoor is het een populair supplement bij atleten en professionele sporters. Ook wordt dit supplement gebruikt bij mensen met hart- en vaatziekten. 
Uit een onderzoek bij mensen met hartfalen bleek dat een supplement van magnesium orotaat significant effectiever was voor de symptoombestrijding en overlevingskans dan een placebo. Er dient nog veel meer onderzoek gedaan te worden om echt te bevestigen dat dit voor iedereen met hartfalen kan helpen of dat alle atleten op deze manier goed ondersteunt worden. 

Magnesiumbisglycinaat

Magnesiumbisglycinaat wordt door je lichaam gezien als een aminozuur, waardoor het nauwelijks competitie heeft met andere mineralen in je lichaam. Het bereikt je dunne darm beter dan de meeste vormen van magnesium en daar wordt het opgenomen door middel van aminozuurreceptoren. 
Glycine is het kleinste aminozuur dat ervoor kan zorgen dat magnesiumbisglycinaat tot je hersenen kan doordringen en je geheugen en geestelijke balans kan ondersteunen.

Kiezen

Aan het begin stelde we de vraag: welke soorten magnesium zijn er allemaal? Zoals je hebt gelezen zijn er zoveel soorten dat het niet altijd makkelijk is om een soort te kiezen die het beste bij je past. Soms is het het beste om je lichaam te ontzien van extra magnesium via je maag en darmen en kun je beter transdermaal (via je huid) magnesium aanvullen. Mocht je supplementen slikken doe dit dan twee uur voor je je medicijnen inneemt of twee uur erna. Tevens wordt er over het algemeen aanbevolen om niet meer dan 250 milligram magnesium per dag te slikken i.v.m. diarree en/of een rommelige maag.
placeholder
placeholder
placeholder