Wat is stress ?

Stress is er om scherp te blijven en alert te reageren. Dit mechanisme is in een noodsituatie een hele normale reactie van je lichaam. Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Gezonde stress is normaal en een bepaalde mate van stress heb je nodig om goed te kunnen functioneren. Denk aan het krijgen van een nieuwe baan, een wedstrijd van je favoriete team, een examen of je haakt de grootste vis van je leven. 

Klachten

Je herkent het vast, je hebt tijd tekort, iedereen zeurt aan je hoofd en je voelt je gestrest. Je bent snel geïrriteerd en niets lukt zoals je het. Dit kan natuurlijk een keer gebeuren anders wordt het als het vaker voorkomt. Wees alert op signalen van stress, dit kan een tijd lang goed gaan echter let je niet goed op dan kan dit uit de hand lopen in bijvoorbeeld een burn-out.  Het kost veel meer tijd om hiervan te herstellen.  
Probeer signalen te herkennen. Hoe sneller je de oorzaken aanpakt des te kleiner de kans is dat je last krijgt van langdurige ongezonde stress. Signalen van stress zijn: 

Symptomen

– Gejaagd gevoel hebben
 – Veel of weinig eetlust 
– Slaapproblemen 
– Vermoeidheid 
– Veel zweten 
Hoofdpijn
 
– Snelle ademhaling 
– Hoge bloeddruk  
– Hartkloppingen 
– Duizeligheid   
– Spierpijn.    
stress 2379631 1920

Oorzaken:

– Verliezen van je baan 
– Problemen op je werk 
– Relatieproblemen 
– Het overlijden van een dierbare 
– Relatieproblemen 
– Huiselijk geweld 
– Een nare of heftige ervaring hebben 
– Een (chronische) ziekte 
 

Stress kan lijden tot o.a.:

– Hoog cholesterol gehalte 
– Hoge bloeddruk 
– Trombose 
– Slecht afweersysteem 
– Psychische ziekten 
– Spasmen
– Hart en vaatziekten 
– Ontstekingsreacties
– Overspannenheid 

Kettingreactie van een gezond lichaam bij stress

– 1 Je centrale zenuwstelsel zet onmiddelijk de hypothalamus, de hypofyse en je bijnieren aan het werk.
– 2 Je hypofyse scheidt nu het hormoon ACTH in je bloed af. 
– 3 Dat prikkelt je bijnieren om een extra hoeveelheid van het hormoon cortisol in je bloedbaan te brengen. 
Cortisol werkt op de bloedsuikerconcentratie en versnelt je stofwisseling. Je bijnieren spuiten ook een shot adrenaline in je bloedbaan waardoor je hart sneller gaat kloppen. Adrenaline wordt ook wel de ”aanjager” voor je spieren en hersenen genoemd, terwijl noradrenaline je hartslag versnelt en je bloeddruk verhoogd. 
– 4 Je lever geeft opgeslagen suiker vrij als energieleverancier. Ook de concentratie cholestrol in je bloed stijgt om als extra brandstof te dienen. 
– 5 Je longen regelen een snellere ademhaling. 
– 6 De spijsvertering in je maag wordt op een laag pitje gezet, deze activiteit is nu ondergeschikt. 
– 7 Je gaat meer zweten om warmte af te voeren 
Af en toe deze prikkels ervaren is niet erg, denk aan sport prestaties waar je deze prikkel juist nodig bent. Er ontstaan problemen, wanneer de stressreactie te vaak optreedt of te lang aanhoudt. Je stresshormonen helpen je dan niet meer en zorgen voor slijtage van je lichaam. Je lichaam geeft bij aanhoudende stress voorrang aan bepaalde taken. Onderhoud van je lichaam, zoals het op pijl houden van je immuunsysteem en het vervangen van oude cellen, wordt uitgesteld totdat de stress is verdwenen. Alleen op rustmomenten werkt je lichaam aan haar eigen onderhoud.

Jeuk bultjes

Jeuk bultjes door stress ontstaan door hormonen die onder invloed van stress worden aangemaakt. Normaal gesproken zijn deze nuttig bij vormen van gezonde stress. Bij ongezonde stress worden deze hormonen wel aangemaakt maar niet of onvoldoende gebruikt of afgebroken. 
Door de hoge hormoongehalte (cortisol en histamine) kunnen goudproblemen ontstaan en soms uit zich dat ik jeuk bultjes. De beste remedie tegen deze bultjes is het vermijden van stress.   

Hoofdpijn

De meest voorkomende vorm van hoofdpijn is spanningshoofdpijn. Dit is een hoofdpijn die wordt veroorzaakt door spanning of stress. Hier hebben gemiddeld 60% van de Nederlanders in meer of mindere mate last van. Er zijn meerdere oorzaken te vinden voor spanningshoofdpijn echter stress is de grootste boosdoener. Andere triggers voor deze vorm van hoofdpijn zijn: 
 – Te hoge/lange lichamelijke inspanning
 – Hormonale schommelingen
 – (Over) vermoeidheid
 – Te hoge spierspanning/verkeerde houding
 – Langdurige ooginspanning

Stress in benen

Als je last hebt van stress dan ervaar je allerlei symptomen en klachten. Veel van deze klachten komen voort uit een verhoogde spierspanning. Door stress kun je volledig verkrampen. Hierdoor word je fysieke houding steeds minder gezond en vaak begint je nek, schouders en rug langzaam vast te zitten. Deze spanning kan vervolgens doorwerken op je armen en benen wat tintelingen kan veroorzaken. Ook buikpijn, hoofdpijn, tinnitus en vermoeidheid kunnen optreden bij een verhoogde spierspanning. 

Stress stoornis

Een van de bekendste stress stoornissen is posttraumatische stress-stoornis (PTSS). Dit is een heftige stressreactie op een schokkende gebeurtenis, een trauma. Je krijgt last van constante stress, voelt je extra waakzaam en je krijgt allerlei lichamelijke klachten. Daarnaast voel je je snel bedreigd en trek je trekt je sneller terug. Voorbeelden van gebeurtenissen waardoor PTSS kan ontstaan zijn:
 – Een beroving met geweld
 – Een vliegtuigongeluk
 – Oorlogsgeweld 
 – Hulpverleners die traumatische ervaringen meemaken
 – Een aanranding of verkrachting 
 – Een natuurramp
Bij de helft van de vrouwen is het trauma verkrachting of aanranding. Bij mannen is dit geweld of toeschouwer zijn van geweld. Het belangrijkste verschil met andere psychische stoornissen is dat PTSS ten eerst altijd een direct gevolg is van een trauma. ALs je aan PTSS lijdt dan vermijd je niet het trauma zelf maar de herinnering eraan. 
Daarnaast kan een posttraumatisch stress stoornis heel lang doorwerken. Van de mensen die het kregen door de tweede wereld oorlog had 15 tot 25% het na 50 jaar nog steeds. 

Stress verminderen

Bij stress kan het helpen om een lijst te maken wat bij jou spanning geeft en wat juist energie geeft. Probeer er met iemand over te praten die je vertrouwd en zorg altijd goed voor jezelf ook al voel je je niet altijd goed. Denk hierbij aan: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Bewegen/sporten

Bewegen is heel goed voor je lichaam en er komt o.a. endorfine, serotonine en dopamine vrij in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat je zenuwcellen met elkaar gaan communiceren (neurotransmitters). Je gaat je hierdoor vrolijker en beter voelen.

Gezonde voeding

Je goed voelen begint in je darmen. Het is bewezen dat je door slechte voeding je nog slechter kunt gaan voelen. Het aantal beschikbare voedingsstoffen bepaalt de mate van stress die je ervaart. 90% van alle serotonine zit in je darmen de rest in je hersenen.

Voldoende ontspanning

Ontspanning kan je spanning doorbreken. Probeer iedere dag momenten van rust en ontspanning te pakken. Focus je dan op die activiteit en laat je niet afleiden door je gedachten. 

Andere manieren om te ontspannen:

– Yoga, meditatie en ontspanningsoefeningen 
– Lachen en plezier maken 
– Sauna
– Wandelen in de natuur 
– Muziek luisteren 
– Tia chi/Chi gong

Vitamines en mineralen

Onderzoek heeft aangetoond dat werkgerelateerde stress het vitaminen en mineralen verbruik deed toenemen met 33%. Met name magnesium, kalium, vitamine B complex en de antioxidanten vitamine A, C en E. Ook koper, ijzer, zink en chroom behoorde bij deze groep. Verder is aangetoond dat je bij stress tot wel vier keer meer magnesium uitplast dan normaal. Door een tekort aan magnesium uit je voeding, samen met een overmaat aan o.a. calcium (teveel melk, kaas) en stress, kunnen andere geassocieerde symptomen ontstaan zoals:
– Wanen / hallucinaties 
– Prikkelbaarheid 
– Verwardheid  
– Angst
– Krachteloosheid 
– Slapeloosheid 
– Agitatie
Een normale tot hoge magnesiumwaarde voorkomt overgevoeligheid voor stress en hiermee voorkomt het een daling van het gehalte aan magnesium-sparende hormonen en verlies van magnesium via je urine door hypersecretie van bijnierschorshormonen, antidiuretisch hormoon en schildklierhormoon.

Magnesium helpt je lichaam goed functioneren

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken terwijl het juist heel belangrijk is voor o.a. het aanmaken van energie, je hormoonbalans en ook het ontspannen van je lichaam (ontstressen).
Magnesium is een essentieel mineraal voor het functioneren van honderden verschillende enzymen in je lichaam. Het gaat daarbij om enzymen die energie produceren, tranporteren, opslaan en gebruiken.
Zonder voldoende magnesium kunnen je zenuwcellen slecht signalen verzenden en zo kan jouw overgevoeligheid toenemen. Daardoor ben je nog gevoeliger voor prikkels, geluiden lijken harder te klinken, licht lijkt soms feller en emotionele reacties zullen heftiger zijn.
Magnesium zorgt er simpelweg voor dat (voeding)stoffen in je lichaam worden omgezet in energie. Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan bijdragen aan een betere hormoonbalans. Als je hormonen goed in balans zijn dan zul je merken dat je minder geprikkeld bent en niet overal emotioneel op reageert.

Neurotransmitters

Neurotransmitters hebben een zeer belangrijke functie in je hersenen. Ze reguleren onder andere je stemming, slaap, eetlust en ook de reactie op pijn. Je hersenen zijn opgebouwd uit cellen die we neuronen noemen. Deze neuronen communiceren d.m.v. chemische stoffen, neurotransmitters en elektrische impulsen. 
De belangrijkste neurotransmitters zijn: 
Dit is een rustgevende neurotransmitter ook wel kalmeringshormoon genoemd. Een verlaagd niveau GABA wordt geassocieerd met angst en depressie. GABA is de belangrijkste remmende neurotransmitter.

Dopamine

Deze ”feel good” neurotransmitter regeld energie en controle en wordt ook wel beloningshormoon genoemd.

Adrenaline

Dit is een stimulator en helpt bij de reactie op stress in je lichaam.

Endorfine

Is het snelst werkende anti-stress hormoon en geeft je een gevoel van euforie.
Een normale magnesiumwaarde blokkeert de N-type calciumkanalen op zenuwuiteinden met een veranderde secretie van noradrenaline tot gevolg. Hierdoor wordt bloeddrukverhoging tegengegaan. Ook remt het secretie van noradrenaline, acetylcholine, serotonine en kalium, waardoor vaatvernauwing wordt voorkomen.

Noradrenaline

Is de neurotransmitter van het sympatisch zenuwstelsel.

Glutamaat

Is de belangrijkste stimuleer-neurotransmitter die betrokken is bij het cognitieve vermogen van je hersenen, herinnering, beweging, en ook bij versnelde afsterving van neuronen. 

Serotonine

Is betrokken bij vele functies, waaronder je gemoedstoestand en zintuiglijke waarneming en word ook wel gelukshormoon genoemd.

Acetylcholine

Is betrokken bij herinnering, gedachten en alertheid 
Een normale magnesiumwaarde remt de afgifte van acetylcholine, waardoor de prikkelbaarheid van de motorische zenuweinden in de spiervezel wordt geremd.    

Je hersenfunctie wordt gedomineerd door 4 belangrijke biochemische systemen:

Serotonine

Gemoedstoestand en slaap

Dopamine

Energie

Gaba

Rust

Acetylocholine

Herinnering en denken

De belangrijkste vitamines en mineralen die bij deze processen betrokken zijn:

– Vitamine B3, B6 en B12 
– Foliumzuur 
– Vitamine C  
– Zink
– Magnesium 
– Mangaan 
– Koper 
– Ijzer 
Vitamines zijn als coenzymen betrokken bij het maken, verzenden en ontvangen van neurotransmitters. Mineralen regelen de vochtbalans en het ”elektrische circuit” in de hersenen.

Blokkades

Alle vormen van langdurige lichamelijke en/of geestelijke stress zijn een van de grootste oorzaken van blokkades in je endorfine systeem. Andere oorzaken van een verstoord endorfine systeem zijn:
Exorfinen: Gluten, melk, soja, spinazie en sommige schimmels
Suiker, aspartaam
Glutamaat
Nicotine, alcohol, koffie
Medicatie zoals paracetamol, ritalin, cortisol, anticonceptie, codeine en morfine
Stralingsbelasting
Overgewicht
Darmvervuiling
Vaccins
Pesticiden en insecticiden
Vrije radicalen, agressieve moleculen zoals, hydroxyl, superoxide en waterstofperoxideInfecties
Tandheelkundige blokkade: kaakontsteking, overdragelijk vulmateriaal, zenuwdode tand.

Stimuleren

Door goed en gezond te eten stimuleer je je endorfine systeem. Een keer je eten laten staan schijnt ook erg goed te zijn. Ook genoeg ontspanning, sporten/bewegen, olijfolie, shiitake en voedingssupplementen: omega3, vitamine B12, C, D, acetyl-L-carnitine, DPP IV en magnesium dragen bij aan een goed werkend endorfine systeem.
Een goed werkend endorfine systeem helpt bij:
Geheugenstoornissen
Slaapstoornissen
Stress-management
Stemmingswisselingen
Versterken van je immuunsysteem bij o.a. auto-immuun ziektes zoals Crohn, Hashimoto, Multiple Sclerose.
Chronische vermoeidheid
Neurologische schade: Parkinson, (poly) neuropathie
Metabool syndroom, insulineresistentie
Pijnklachten
Hormonale stoornissen

Stresshormoon

Endorfines kunnen in minder dan 10 seconden de stresshormonen (adrenaline en noradrenaline) stil leggen. Bij een overmaat aan stress vermindert de gevoeligheid van je receptoren. Dit wordt down-regulatie genoemd en dit zorgt ervoor dat je endorfine systeem niet optimaal kan functioneren.

Slecht werkend endorfine systeem:

Depressiviteit en slaapstoornissen
Een vertraagde schildklierwerking
Postnatale psychose
Allergieen en astma
Meer vrijgave van histamine wat zorgt voor: eczeem, loopneus, tranende ogen, hoofdpijn, kortademigheid, maagklachten en gewrichtsklachten (histadelie)Autisme 
Schizofrenie
(Slaap)apneuLage bloeddruk, hyperkaliemie (verhoogd kalium gehalte in je bloed (ACE-remming)
Hyperinsulinemie (abnormale toename van insuline
Verminderde weerstand tegen kanker
Toename van prolactine (remt de werking van dopamine en kan voor haaruitval bij mannen zorgen en overmatige haargroei bij vrouwen). 

Stress cortisol

Cortisol wordt ook wel stresshormoon genoemd en komt vrij bij zowel fysieke als psychologische stress. De voornaamste rol van cortisol is ervoor zorgen dat er op langere termijn het hoofd geboden kan worden aan de ”bedreigende” situatie (angst of stress). Cortisol zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in je spieren worden afgebroken. Hier komen aminozuren bij vrij waar weer glucose van wordt gemaakt. De glucose wordt gebruikt als energie om je lichaam van zijn stress staat weer terug in balans te brengen. Veel stress lijdt tot acute hypercortisolemie en dit houdt in dat het cortisolgehalte in je lichaam erg hoog is. Bij chronische stress kan dit leiden tot chronische hypercortisolemie en dit kan o.a. je spiermassa in ernstige mate doen afnemen.

Medicijnen

Door een grote toename van mentale klachten is er ook een enorme stijging in het voorschrijven van farmaceutische middelen zoals Prozac, Benzodiazepinen, citalopram, fluoxetine, fluvoxamine, paroxetine, sertraline, venlafaxine, duloxetine, Betablokkers, buspiron, pregabalin, Ritalin en Seroxat. Deze middelen laten veel negatieve werkingen zien die vaak onterecht ”bijwerkingen” worden genoemd. Slaapproblemen, slaperigheid, duizeligheid, tremoren, zenuwachtigheid, geïrriteerdheid, emotionele instabiliteit, verminder libido, hoge bloeddruk, tinnitus, dyspepsie, verwardheid, diarree  anorexia, angsten, zweten, droge mond, pharyngitis worden o.a. genoemd in de bijsluiters.

Vicieuze cirkel

Stress is een grote oorzaak van een magnesiumtekort. Hoe meer stress, des te meer magnesium je verbruikt. Hoe lager het magnesiumniveau in je cellen, des te gevoeliger ben je voor stress. Bij een tekort aan magnesium kan meer adrenaline vrijkomen waarop je lichaam alert blijft alsof je continu in gevaar bent. Adrenaline komt vrij om snel alert te zijn in gevaarlijke situaties, maar laat ook je bloedvaten vernauwen, bloeddruk verhogen en laat je hart sneller kloppen. Dit is niet gezond als het lang aanhoudt. hoe meer adrenaline, des te groter het verlies van magnesium. Paniekaanvallen, angstaanvallen en depressie kunnen het gevolg zijn.
”Gezien de veelzijdige en cruciale functies van magnesium is het zeer begrijpelijk dat een (sluipend) magnesiumtekort verstrekkende gevolgen kan hebben voor gezondheid en welbevinden”

Stresstest

Mocht je nou twijfelen over de ernst van je stress dan kun je je altijd laten testen. Online heb je allerlei testen die niet altijd betrouwbaar zijn qua uitkomst. Dit kan ervoor zorgen dat je een vertekend beeld krijgt van je stressniveau. Zorg er daarom voor dat je een test neemt die door meerdere partijen is goedgekeurd. Als je bij een hulpverlener een test afneemt dan wordt je begeleidt en zal diegene je goed kunnen helpen de test op de juiste manier te interpreteren.

Magnesium

Wij adviseren om 2 a 3 keer per week een magnesium voetenbad te nemen van minimaal 20 minuten en optimaal 40 minuten. Zorg dat je minimaal 150 gram magnesium badkristallen gebruikt en het water 37 graden Celsius is. Voor een ligbad neem je 500 gram tot 1000 gram magnesium badkristallen en een temperatuur van 37 graden Celsius. Ook voor een ligbad geldt minimaal 20, optimaal 40 minuten. 
Voor kinderen raden wij aan om de gebruiksaanwijzing aan te houden alvorens je begint met een magnesium behandeling.

Benieuwd naar onze producten?

Delen