wat-is-migraine

Wat is migraine?

Wat is migraine? Iedereen heeft weleens hoofdpijn. Vervelend maar niet verontrustend. Bij migraine is dat anders. Een aanval kan tot wel een paar dagen duren. Normaal functioneren lukt dan nauwelijks meer.  

Wat is migraine? In dit uitgebreide artikel leggen we je het allemaal uit. Lees je mee?!

Wat is migraine?

Migraine is niet een gewone hoofdpijn maar een hersenaandoening. Je spreekt bij migraine dan ook over een aanval die uitgelokt kan worden door verschillende factoren. Zo kan je als vrouw een migraine aanval krijgen in de periode waarin je ongesteld bent. 

Anders als bij een normale hoofdpijn kan migraine ook andere klachten geven zoals misselijkheid of overgeven. Ook kun je overgevoelig raken voor licht, geluid of geur en je kunt slechter gaan zien.

Verschillende soorten migraine

De meest opvallende vorm van migraine is die waarbij de hoofdpijn het grote probleem is. De hoofdpijn zit vaak aan één kant van je hoofd en wordt ervaren als bonkend en ernstig. Het kan ergen worden als je de trap oploopt en je kunt misselijk worden of zelfs overgeven. 

We kennen drie verschillende vormen van migraine:

 – Migraine door hormonen: Deze vorm van migraine komt door veranderingen in je hormonen bijvoorbeeld rondom de periode dat je ongesteld bent. 

 – Migraine met aura: Één op de drie heeft last van aura’s voordat de hoofdpijn zich openbaart. Je ziet lichtflitsen, zigzaglijnen of vlekken in je blikveld.  

 – Chronische migraine: Dit is een ernstig vorm waarbij je minstens de helft van de maand hoofdpijn hebt. 

Hoe herken je migraine?

Als je migraine hebt merk je vaak het onbegrip uit je omgeving omdat ze niet goed snappen wat migraine is. Sommige mensen denken dat je gewoon kunt functioneren door naar je werk te komen of te gaan sporten want dat doen zij immers ook als ze hoofdpijn hebben. 

Migraine is echt iets anders dan een ‘gewone’ hoofdpijn. Als je migraine hebt merk je dit verschil dan ook meteen. Een aanval kan verschillende fases hebben al komen die niet bij iedereen voor. 

wat-is-migraine
4 fases

 – Waarschuwingsfase: Sommige mensen met migraine voelen dat de aanval eraan komt. Dit kan je bijvoorbeeld merken omdat je minder goed tegen prikkels als geluid, licht of geur kunt. Ook kan je onverwacht trek in bepaald eten krijgen. Je slaap kan minder zijn en daardoor voel je je erg moe of je voelt je opgejaagd en gestresst. 

 – Aurafase: In deze fase beginnen de klachten klein en worden steeds groter. Dit kan 5 minuten duren maar kan ook zomaar een uur aanhouden. Je kunt minder goed zien en mist soms een deel van je blikveld. Je ziet lichtflitsen, vlekken of sterretjes. Ook kun je een slapen gevoel in je arm, been of gezicht hebben. Tot slot zeg je verkeerde woorden of kan je niet op op de juiste woorden komen als je iets wilt zeggen. 

 – Hoofdpijnfase: In deze fase heb je last van een erge, kloppende hoofdpijn. Het enige wat je kunt doen is op bed liggen en je kunt heel misselijk worden. Ook kan je veel last hebben van licht, geluid en geur. Deze fase duurt zeker 4 uur met een uitloop naar 3 dagen.  

 – Herstelfase: De ergste hoofdpijn is weg maar toch kun je nog dagen last hebben van de aanval. Je voel je moe en hebt weinig energie en je kunt nog steeds overgevoelig zijn voor licht en geluid prikkels. 

Een tekort aan magnesium in de hersenen

Uit een studie van Dr. Alexander Mauskop et al 1995 is aangetoond dat migraine patiënten en mensen met clusterhoofdpijn een magnesiumtekort hebben in de hersenen. 89% van de patiënten had een magnesiumtekort gemeten vlak voor de test. 76 tot 80% van deze groep zag een verbetering binnen 15 minuten na toepassing van een magnesiumsulfaat infuus. 

In een andere studie gedaan door Dr. A Peikert van de afdeling neurologie en klinische neuropsychologie aan de München-Harlachingkliniek werd aangetoond dat na 12 weken het aantal migraine aanvallen in de groep die magnesium hadden gekregen gestaag was afgenomen met 41,6% 

In de placebogroep was de afname van het aantal gevallen slechts 15,8%. Het totale aantal dagen met migraine was in de magnesiumgroep met 49% afgenomen, tegenover 21% in de placebogroep. De aanvallen waren ook minder zwaar in de magnesiumgroep en ook het medicijngebruik was afgenomen. 

Deze test werd afgenomen onder 70 mensen die al meer dan twee jaar aan migraine leden en kregen naar een voorbereidingstijd van vier weken ofwel dagelijks magnesium ofwel een placebo.

Extra magnesium bij migraine

Natuurlijk bestaan er allerlei supplementen om je dagelijkse hoeveelheid mineralen aan te vullen. Veel van deze middelen werken echter met magnesiumoxide. Een vorm die juist minder goed wordt opgenomen in het lichaam. Je kunt bij een overdosering vrij gemakkelijk darmklachten als diaree krijgen. 

In plaats van slikken kun je ook gaan badderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat magnesium in badkristallen heel goed wordt opgenomen door de huid en zo prima de bloedbaan kan bereiken. 

Wij adviseren je 2 tot 3 keer per week een voet- of ligbad met magnesium badkristallen te nemen om preventief je magnesium op peil te houden. Het werkt heerlijk ontspannend voor je lichaam en geest. 

Tot slot

Wat is migraine, is de vraag die we in dit artikel beantwoord hebben. Heb jij migraine? Welke vorm van migraine heb je?Hoe beïnvloed dit je dagelijkse functioneren en beheerst het je leven? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *