wat doet vitamine d

Wat doet vitamine D?

Wat doet vitamine D?  Vitamine D is een populaire vitamine bij de meeste Nederlanders. Dat het goed voor je is weten we allemaal wel. Wat vitamine D precies doet in je lichaam dat weten we vaak niet. 

Wat doet vitamine D? In dit uitgebreide artikel vertellen we je daar alles over. Lees je mee?

Wat doet vitamine D?

De belangrijkste bron van vitamine D is de zon. Via zonlicht op je huid wordt vitamine D3 aangemaakt wat nodig is voor sterke tanden en botten. Vitamine D speelt ook een rol bij de goede werking van je spieren en je immuunsysteem. In de winter is de zonkracht veel lager en bedek je je huid met kleding. Je maakt zo dan ook minder vitamine D aan. 

Het eten van voeding waar veel vitamine D in zit eventueel aangevuld met een supplement is dan echt nodig. Ben je ouder dan 50 jaar? Heb je een donker huidskleur? Ga je gesluierd naar buiten? Neem dan het gehele jaar een supplement. 

Wat vitamine D allemaal voor je lichaam doet hebben we hieronder voor je opgesomd.

Wat doet vitamine D voor je lichaam?

Vitamine D is betrokken bij heel veel processen in je lichaam. Het is een onmisbare stof die je voor 70 tot 90% zelf produceert door zonlicht en slechts voor een klein deel uit voeding. Het is daarom niet echt een vitamine maar kan als hormoon aangemerkt worden omdat je het zelf aanmaakt via je huid. 

Wetenschappers hebben receptoren voor vitamine D in ruim 30 verschillende weefsel en organen gevonden waar het je gezondheid ondersteund.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

 – Hart

 – Schildklier

 – Huid

 – Hersenen

 – Eierstokken

 – Baarmoeder

 – Prostaat 

 – Spieren

 – Borst 

wat doet vitamine d

Wat vitamine D doet:

 – Zorgt voor een sterk gebit en botten

 – Stimuleert een gezond en stabiel afweersysteem

 – Verhoogt de verdediging tegen infecties

 – Vermindert de vetopslag in je lichaam

 – Heeft een gunstige invloed op je hart, bloedvaten en bloeddruk

 – Gaat het verouderingsproces tegen

 – Het beschermt weefsel en gezonde cellen

Wat vitamine D nog meer doet:

 – Is van belang voor je vruchtbaarheid

 – Het support de barrièrefunctie van je darmwand

 – Houd je ogen gezond

 – Ondersteunt je zenuwstelsel

 – Is betrokken bij je hersenfunctie en bevordert je mentale energie

 – Helpt depressie tegen te gaan

 – Het bevordert de stofwisseling van vetten en koolhydraten

Hoe krijg je vitamine D binnen?

De belangrijkste bron van vitamine D is de zon. Je lichaam zet zonlicht op je huid om in provitamine D en hieruit wordt vitamine D3 gemaakt 

Zorg dat je dagelijks 10 tot 20 minuten naar buiten gaat om zonlicht op te doen.  

Je lichaam maakt voor 70 – 90% zelf voldoende vitamine D aan en de rest haal je uit voeding.

Voeding waar vitamine D in zit zijn: vette vis, eieren, vlees, yoghurt en roomboter. 

wat doet vitamine d

Wat gebeurt er als je te weinig vitamine D hebt?

Zit je dagelijks veel binnen? Ben je zwanger of heb je een donkere huidskleur dan loop je kans op een vitamine D tekort. Ook wanneer je ouder bent dan 70 moet je voldoende zonlicht krijgen omdat je lichaam door ouderdom moeilijker vitamine D aan kan maken.  

Een vitamine D tekort kan tot allerlei vervelende klachten en zelfs ziektes lijden. Zo kun je spierzwakte ervaren of vermoeidheid zijn. Pijn in je spieren of botten, een verlaagd immuunsysteem of een depressie zijn een voorbeeld van de tal van klachten die kunnen voorkomen uit vitamine D tekort.  

Hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten en een verhoogd risico op kanker wordt aan een tekort aan vitamine D gelinkt. Het KWF heeft in een groot onderzoek aangetoond dat vitamine D darmkanker mogelijk kan voorkomen. Andere onderzoeken hebben een verband aangetoond tussen vitamine D en het ontstaan van borst en prostaatkanker. 

Daarom nogmaals: dagelijks minstens 10 tot 20 minuten in de zon en in de maanden oktober tot april wanneer de zonkracht niet sterk genoeg is een supplement slikken. 

Magnesium en vitamine D

Magnesium en vitamine D hebben een relatie met elkaar. Het komt dan ook bijna nooit voor dat je een tekort hebt aan slechts één nutriënt. Zo maakt magnesium het mogelijk dat vitamine D wordt omgezet in een lichaamseigen, actieve variant. Bij een tekort aan magnesium werkt dit proces minder goed en heb je sneller een vitamine D tekort. 

Magnesium en vitamine D werken samen bij het beschermen van je skelet en bij de aanmaak van je botten. Ze verhogen namelijk de opname van kalk in je botten. Je lichaam kan calcium uit je voeding opnemen als je voldoende vitamine D hebt. 

Zo werken magnesium, calcium en vitamine D samen voor het behoud van sterke spieren waaronder je hartspier.

Omdat je lichaam zelf geen magnesium aan kan maken is het belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt via je voeding en zonodig middels een supplement. Denk hierbij eens aan een voeten- of ligbad met magnesium badkristallen. De magnesium wordt eenvoudig door je huid opgenomen en kent geen bijwerkingen. 

Tot slot

Wat doet vitamine D hebben we in dit artikel besproken. Ben jij je bewust van de noodzaak van vitamine D? Eet je ook wekelijks vette vis? En vul je je vitamine D aan met een supplement? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.