wat doet angst met je lichaam

Wat doet angst met je lichaam?

Wat doet angst met je lichaam? Angst is een gezonde reactie op dreigend gevaar. Het kan echter gebeuren dat deze gezonde angst ‘ongezond’ wordt en er angstklachten of zelfs een stoornis ontstaat. 

Wat doet angst met je lichaam? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit. Lees je mee?!

Wat doet angst met je lichaam?

Angst is een eeuwenoud beschermingsmechanisme daterend uit de oertijd. Door angst maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat er extra energie vrijkomt. Hierdoor kun je snel, en met een reflex reageren. 

Angst doet veel met je lichaam. Denk maar eens aan de laatste keer dat je echt bang bent geweest. Een droge mond, hartkloppingen, beklemmend gevoel op de borst of koud zweet. Vast heel herkenbaar want iedereen heeft in zijn of haar leven te maken gehad met angst.

Wat is angst?

Angst is een emotie die wordt veroorzaakt door de beleving of waarneming van een bedreiging. Angst is dus een gevoel dat ontstaat door iets dat je bang maakt. Het gevoel van angst leidt tot vermijdingsgedrag of extreme emoties als je er toch mee wordt geconfronteerd.

2 soorten angst

Er zijn twee soorten angst: een plotselinge opvlieging van angst en chronische angst. 

Een opvlieging van angst kan iedereen overkomen, bijvoorbeeld wanneer iedereen om je heen op de snelweg plots op de rem moet. Of er rent een grote spin door je woonkamer. 

Voorbeelden van chronische angst zijn een fobie of angststoornis.

wat doet angst met je lichaam
Wat doet plotselinge angst met je lichaam?

Verstijving van je spieren: je spieren kunnen bij angst gespannen aanvoelen. Deze spanning moet ervoor zorgen dat je paraat staat en dus sneller kunt reageren. Helaas kan het ook tegenwerken, doordat het lichaam volledig kan verstijven. Daarnaast kan deze spanning ook leiden tot hoofdpijn of migraine.

Dichtknijpende keel: er ontstaan krampen in de keelspieren en dit resulteert in een dichte, droge keel. Hierdoor produceer je misschien een hoog stemmetje in een onverwachte, angstige situatie.

Hyperventilatie: in een angstige situatie kun je last krijgen van versnelde ademhaling of kortademigheid. Je gaat onregelmatig ademen, waardoor je te weinig zuurstof binnenkrijgt, met hyperventilatie als gevolg. 

Misselijkheid: Je kunt zo angstig zijn voor bijvoorbeeld een examen dat je misselijk wordt en zelfs moet overgeven. Veel mensen krijgen door zenuwen en angst last van misselijkheid. 

Angstzweet: als je angstig bent ga je overmatig zweten. Dit zweet kan neutraal ruiken, maar echte ‘angstzweet’ kan ook vervelende geur hebben. Overmatig zweten wordt veroorzaakt voor een hogere bloeddoorstroming. 

Wat doet chronische angst met je lichaam?

Hartproblemen: als je chronische angst hebt heb je meer kans op hartproblemen. Je hartslag en bloeddruk zijn hoger wanneer je chronisch angst hebt. Bovendien maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan.

Ademhaling: volgens onderzoek zou er een verband zijn tussen astma en angst. Als je astma hebt heb je meer kans op paniekaanvallen dan wanneer je geen astma hebt. De reden hiervan kan zijn, dat de kortademigheid, de angst voor stikken vergroot, waardoor een paniekaanval op kan treden.  

Maagklachten: als je last hebt van chronische angst gaat het verteren van je voedsel moeizamer. Op lange termijn kunnen klachten als diaree, reflux, een opgezwollen maag of verlies van je darmflora ontstaan. 

Geheugen: je hersenen spelen een grote rol in de psychologisch beleving van angst en daardoor loopt je geheugen ook gevaar. Je lichaam maakt zoveel verschillende stoffen aan wanneer je angstig bent dat dit er tijdelijk geheugenverlies op korte- en lange termijn plaatsvindt. 

Hoe kun je angst voorkomen?

Als je last hebt van een angststoornis, zijn er verschillende dingen die je kunt doen om de angstklachten te voorkomen of te doen verminderen. Wij hebben 6 tips voor je:

 – Eet gezond: eten verzorgt je lichaam en maakt je lichaam sterker. Eet daarom alleen gezonde voeding.  

 – Beweeg dagelijks: loop of fiets elke dag minsten een half uur in de buitenlucht.

 – Slaap voldoende: een goede nachtrust is belangrijk voor het herstellen van je lichaam. 

 – Zet je angst op papier: schrijf je angst op papier, zo haal je het uit je hoofd en creëer je rust voor jezelf. 

 – Ontspan met magnesium: neem 2 tot 3 keer per week een magnesium voetenbad. 

 – Praten helpt: praat over je angsten met je familie, vrienden of zoek hulp bij een huisarts. 

Tot slot

Wat doet angst met je lichaam hebben we in we in dit artikel besproken. Heb jij last van stress? Wat is de oorzaak van die stress? Heb je weleens magnesium gebruikt om de stress te verminderen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.