waar zitten antioxidanten in
Expert: Jaap Gerrijts | 22 oktober 2022 | Leestijd: 8 minuten

Waar zitten antioxidanten in?

Waar zitten antioxidanten in? Wist je dat antioxidanten belangrijk zijn voor je immuunsysteem en daarmee voor je algehele gezondheid? Antioxidanten zorgen er namelijk voor dat vrije radicalen geen schade aan kunnen richten aan het lichaam. Antioxidanten kunnen een rol spelen bij het voorkomen van bepaalden ziekten.

Waar zitten antioxidanten in? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit. Lees je mee?!

Waar zitten antioxidanten in?

Antioxidanten zitten in voedsel en je lichaam kan ze ook zelf aanmaken. Antioxidanten zijn enorm belangrijk voor het gezond en jong houden van je lichaam. In kleurrijke seizoenproducten zitten veel antioxidanten die je nodig hebt om gezond en jong te blijven. 

Als je gezond en gevarieerd eet dan is de kans groot dat je genoeg antioxidanten binnen krijgt en genoeg brandstof hebt om ze zelf aan te maken. Om je een idee te geven over welke antioxidanten we het hebben vind je hier een opsomming van de meest belangrijke. We hebben er direct onder gezet in welke voeding deze het meeste voorkomen.

• Vitamine C

Citrusvruchten, fruit, rode paprika, koolsoorten, broccoli, zwarte bessen

• Vitamine B1

Bladgroenten, vlees, noten, edelgist

• Vitamine E

Eieren, noten, zaden, groenten, granen

• Vitamine D

Wordt door je lichaam aangemaakt en het zit in vis, vlees, eieren

• Beta-caroteen

Bladgroente, wortelen, mango, mandarijnen

• Co-enzym Q10

Word door je lichaam aangemaakt en het zit ook in orgaanvlees, vette vis, volle granen

• Quercetine

Fruit, zoete aardappel, rode ui, boerenkool, kappertjes

• Resveratrol

Chocola, dadels, blauwe bessen, noten, fruit, druiven

• Zink

Oesters, zeevruchten, kreeft

• Selenium

Paranoten, vis, volkoren graanproducten

• Alfa-liponzuur

Je lichaam maakt het zelf in kleine hoeveelheden aan en het zit in orgaanvlees zoals lever, hart en nieren, groentes zoals broccoli, erwten, spinazie

• Polyfenolen

Kurkuma, rode druiven, groente thee, broccoli, citrusvruchten, cacao

• Glutathion

Word door je lichaam aangemaakt en het zit ook in groenten zoals asperges en avocado, fruit, vlees, vis en noten zoals walnoten

• D-mannose

Fruit zoals blauwe bessen, appel, citrusvruchten, perzik, cranberry

• Urinezuur

Maakt je lichaam aan van eiwitten zoals purine. Je vind purine in vlees, organen, vis en peulvruchten

• Citroenzuur

Citrusvruchten zoals citroen, sinaasappel, mandarijn, limoen

• Melatonine

Maakt je lichaam zelf aan en het zit ook in walnoten, amandelen, goji-bessen, banaan, ananas, kersen, gember, zilvervliesrijst

• Astaxanthine

Forel, zalm, krab, garnaal, kreeft

 

Dit zijn de meest belangrijke antioxidanten en je kunt ze het beste uit je voeding halen omdat een geïsoleerde stof in een supplement vaak niet de synergie van andere stoffen heeft. Juist deze samenwerking en versterking van andere stoffen maakt het vaak een krachtige antioxidant.

”Felle en diepgekleurde voeding bevat veel antioxidanten”

Als je niet een specifieke antioxidant zoekt maar er gewoon veel van wilt binnen krijgen dan kun je het beste de volgende voeding regelmatig eten en drinken:

Cacao

Koffie en thee

Fruit zoals bessen, citrusvruchten, frambozen en druiven

Groene bladgroente en andere groente

Peulvruchten

Vis en schaaldieren

Eieren

Kruiden en specerijen

Vlees en orgaanvlees

Noten

Zaden

 

 

”De aanmaak van melatonine is gekoppeld aan licht”

Melatonine is meer dan een slaaphormoon!

In een recent onderzoek is naar voren gekomen dat melatonine niet alleen een heel belangrijk slaaphormoon is. Er is naar voren gekomen dat je lichaam het hormoon gebruikt als krachtige antioxidant! Maar hoe werkt dit precies?

Drie van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland zijn:

 • Hartziekte

 • Kanker

 • Stofwisselingsziekten

Bij elk van deze doodsoorzaken is er een soort disfunctie die de mitochondriën vernietigt. De hoofdzaak van het probleem is een overmaat aan oxidatieve stress en schade door vrije radicalen.

Normaal gesproken beschermt het lichaam tegen deze dingen via zijn antioxidantnetwerken. Glutathion wordt beschouwd als de belangrijkste antioxidant. Maar nieuw onderzoek heeft aangetoond dat melatonine nog krachtiger en effectiever is dan glutathion.

Voordelen van melatonine:

 • Het is een krachtige antioxidant

 • Het is 2x krachtiger dan vitamine E

 • Het activeert antioxidanten zoals glutathion

 • Het bevordert de slaap

 • Het ondersteunt het immuunsysteem

 • Het heeft voordelen tegen kanker

Er zijn twee vormen van melatonine, waarvan er één subcellulair melatonine is, wat betekent dat het zich in de mitochondriën bevindt. Het is er om te helpen beschermen tegen oxidatie en schade door vrije radicalen in de mitochondriën. Juist deze vorm heb je nodig om ziektes te bestrijden op celniveau.

 

Een gebrek aan melatonine kan:

 • Je slaap beïnvloeden

 • Ontsteking veroorzaken

 • Ervoor zorgen dat je antioxidantbescherming in de mitochondriën verliest

 • Leiden tot chronische degeneratieve ziekten, vooral in de hersenen

Hoe krijg je deze vorm van melatonine binnen?

De grootste stimulans van subcellulair melatonine is nabij-infrarood licht (NIR).

Een paar dingen die NIR afgeven:

 • De zon

 • Kampvuren

 • Vuur in een open haard

 • Kaarsen

 • Gloeilampen

 • Infraroodsauna

 • Infraroodlampen en lasers

Buiten zijn in de natuur en in de zon is misschien wel net zo belangrijk als gezond eten. Op deze manier stel je je lichaam bloot aan licht. Infraroodlicht beschermt ook tegen UV straling wat een stuk bescherming geeft tegen huidkanker.

Tegenwoordig worden we steeds meer blootgesteld aan kunstlicht zoals LED-licht en blauw licht en dit is een grote oorzaak van een tekort aan infrarood licht.

Wat kun je hieraan doen? Ga vaker naar buiten en geniet van de zon. Vermijd blauw licht zoveel mogelijk en maak eens vaker een vuur aan in de tuin of geniet wat vaker van de openhaard of houtkachel.

Wat is oxidatie?

Oxidatie is hetgeen wat je wilt tegengaan met antioxidanten. Maar wat is oxidatie precies? Oorspronkelijk betekende oxidatie het toevoegen van zuurstof aan een verbinding en het verliezen van een elektron. Atomen zijn samengesteld uit elektronen, protonen en neutronen. 

De meeste atomen hebben gepaarde elektronen, maar een vrije radicaal heeft ongepaarde elektronen. Dit betekent dat er aan de ene kant een elektron is, maar niet aan de andere kant van het atoom. Wanneer je een elektron verliest van een atoom, creëer je een vrije radicaal. 

Een vrije radicaal kan schade aanrichten aan weefsel, DNA, mitochondriën en andere delen in je lichaam. Nu is de oxidatiedefinitie uitgebreid naar het creëren van vrije radicalen zonder zuurstof.

Je kunt dit vergelijken met het bijten in een appel. Als je hem laat liggen dan word het stuk waar je in hebt gebeten bruin. Het bruin worden komt omdat zuurstof zorgt voor oxidatie in de appel. Wanneer je er antioxidanten aan toevoegt zoals citroen dan word de appel niet bruin en blijft hij goed.

Een antioxidant doneert een elektron om het symmetrisch te maken en het atoom te stabiliseren.

Als je teveel oxidatie hebt versus antioxidanten, wordt dat oxidatieve stress genoemd.

Enkele voorbeelden van een oxidant:

 • Glucose

 • Plantaardige oliën

 • IJzer

 • Vervuiling

 • Chemicaliën

 • Lage antioxidanten

 • Straling

 • Roken

 

Je kunt moeilijk ontkomen aan oxidanten omdat ze overal zijn. Door voldoende antioxidanten te eten en aan te maken kun je de onbalans herstellen die kan ontstaan door blootstelling aan deze oxidanten.

Zo geef je je antioxidantnetwerk een boost!

Zoals je inmiddels weet maakt je lichaam ook zelf antioxidanten aan. Deze staan bekend als endogene antioxidanten. Je kunt antioxidanten ook uit je voeding of uit supplementen halen en deze staan bekend als exogene antioxidanten.

Waarom zijn antioxidanten zo belangrijk? Ze neutraliseren de dingen die vrije radicalen en oxidanten worden genoemd en die oxidatie kunnen veroorzaken. Het vermindert de schade in je biologische machinerie, inclusief het DNA. Beschadigd DNA kan je levensduur verkorten en ziekte veroorzaken.

Vermijd ten eerste altijd synthetische antioxidanten, inclusief synthetische vitamines. Deze bevatten vaak niet de andere stoffen die juist voor de synergie zorgen en die nodig zijn om een antioxidant goed te laten werken.

Glutathion

Een van de krachtigste antioxidanten die je lichaam zelf maakt in de lever is glutathion. Glutathion bronnen zijn onder meer:

Rundvlees

Vis

Kip

Kruisbloemige groenten zoals radijs

Knoflook

Ui

Avocado

Asperges

Spinazie

Urinezuur

Veel natuurlijke vitamines hebben ook antioxiderende eigenschappen. Wist je dat ongeveer 50% van de antioxidanten in je bloed afkomstig is van urinezuur? Urinezuur is daarom niet alleen maar slecht, het helpt je lichaam ook om oxidatie te bestrijden.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het antioxidantennetwerk te verbeteren:

Eet gezond voedsel dat rijk is aan antioxidanten

Neem supplementen die rijk zijn aan antioxidanten zoals tarwegraspoeder, ui en knoflook

Houd stress zo laag mogelijk

Neem voldoende slaap en rust

Lichamelijke oefening

Vasten/intermitterend vasten

Als je een koolhydraatrijk dieet volgt dan heb je vaak veel oxidatie en vrije radicalen uit glucose. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden.

 

Tips:

1) Eet kleurrijke voeding want daar zitten veel oxidanten in

2) Eet veel groente, fruit, vis, orgaanvlees, zaden, noten en peulvruchten

3) Ga vaak naar buiten in de zon, beweeg en slaap voldoende 

4) Vermijd zoveel mogelijk stress, suikers, plantaardige oliën, straling en vervuiling

Tot slot

Waar zitten antioxidanten in stond centraal in dit artikel. Krijg jij voldoende voedingsmiddelen binnen waar antioxidanten in zitten? En was je al bekend met het versterken van je antioxidantnetwerk? En tot. slot: doe je dat ook of ga je dat na het lezen van dit artikel doen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Waar zit magnesium in?

Kramp in de benen bij ouderen

Waar zit vitamine B12 in?

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *