waar zit vitamine e in

Waar zit vitamine E in?

Waar zit vitamine E in? Vitamine E is een antioxidant wat je lichaam beschermt tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Deze schadelijke stoffen noemen we vrije radicalen die in het ergste geval schade aan de cellen en het weefsel kunnen veroorzaken. Vitamine E helpt om deze cellen te beschermen. 

Nu we weten wat vitamine E doet hebben we nog maar één vraag: waar zit vitamine E in? In dit artikel vertellen we je welke voedingsmiddelen je op je boodschappenlijst moet zetten. Lees je mee?!

Vitamine E

Vitamine E is een vetoplosbare vitamine die werkt als een krachtige antioxidant en je vindt het rondom de celwanden van alle cellen in je lichaam. Wist je dat 90% van de antioxidanten in je celwanden uit vitamine E bestaat? Het is volgens wetenschappers juist daarom de meest belangrijke antioxidant in het lichaam. 

Je kunt de werkende bestanddelen van vitamine E opdelen in 4 tocoferolen en 4 tocotriënolen. De wetenschap heeft zich jarenlang gericht op tocoferolen maar na jaren onderzoek blijkt dat tocotriënolen het meest effectieve bestandsdeel is. Zo beschermt het 50 keer beter tegen vrije radicalen en beschermt het je celwanden van oxidatie.

Waar zit vitamine E in?

Vitamine E vind je in heel veel verschillende soorten voeding. Je krijg het normaal gesproken dan ook voldoende binnen als je gevarieerd eet. Om je een goed idee te geven hoeveel microgram vitamine E er per 100 gram voeding in zit hebben we een overzicht voor je gemaakt.

Annatto

De allerbeste bron van vitamine E is de annattoplant. Het is een boom dat groeit in Zuid-Amerika en de zaden uit deze plant worden al duizenden jaren als bron voor olie en eten gebruikt.

De zaden van de annattoplant hebben krachtige eigenschappen die kunnen helpen bij het doden van enkele schadelijke bacteriën die infecties en ziekten veroorzaken. 

Hiermee helpen de zaden een betere gezondheid te bevorderen. 

waar zit vitamine e in
Annatto zaden bevatten maar liefst 90% delta tocotriënol en 10% gamma tocotriënol

Voeding

Tarwekiemolie

Rijstolie

Hazelnoten 

Amandelen

Sojaolie 

Pinda’s 

Garnalen

Microgram

150 

  32

  25

  21 

   8

   6 

   5

peanuts g4b35f79b6 1920
100 gram pinda's bevat ongeveer 6 microgram vitamine E
Pecannoten

De bijnaam van pecannoten is ‘brain food’. Dit komt door de grote hoeveelheid vitamine B en vitamine E die aanwezig is in pecannoten. 

Deze vitamines staan erom bekend dat ze een positieve invloed hebben op de hersenfunctie. 

Ook zitten pecannoten boordevol goede mineralen zoals magnesium, ijzer, mangaan en zink. 

pecans g9c1d75fc2 1920
100 gram pecannoten bevat 4 microgram vitamine E

Voeding 

Eieren 

Spinazie 

Avocado 

Koriander

Kiwi

Zalm 

Tomaat 

Microgram

   4 

   3,5 

   3

   2,5

   1,5

   1,4

   1

cilantro g6d45b9a84 1920
100 gram koriander bevat 2,5 microgram vitamine E

Een hele goede en gezonde bron van vitamine E zijn zonnebloempitten. Ze bevatten veel vitamine E en vitamine B1. Bovendien zitten ze boordevol mineralen. Je kunt ze prima als tussendoortje eten of in een salade of wrap verwerken. 

Zonnebloempitten zijn rijk aan:

 – Vitamine E

 – Vitamine B1 

 – Magnesium 

 – Mangaan

 – Zink

 – Koper 

 – Selenium

 – Vitamine B6

seeds g00b5299e5 1920
100 gram zonnebloempitten bevat 37,4 microgram Vitamine E

Waar is vitamine E goed voor?

Vitamine E is een belangrijke antioxidant. Een belangrijk deel van de functies van vitamine E is terug te voeren op één simpel principe: het beschermen van vetzuren en vetoplosbare stoffen tegen vernietiging door zuurstof en andere gifstoffen, zoals zware metalen en bepaalde geneesmiddelen.

De vetoplosbare stoffen die door vitamine E worden beschermd zijn onder meer vitamine A, carotenoïden, geslachts- en bijnier hormonen. Omdat deze vetfractie overal in je lichaam terug te vinden is helpt het bij tal van verschillende functies in je lichaam en is het goed in het bestrijden van ontstekingen.    

We hebben een kort overzicht gemaakt waar vitamine E allemaal goed voor is. 

 – Helpt tegen opvliegers

 – Ontstekingen verminderen

 – Vruchtbaarheid verbeteren

 – Is natuurlijke bloedverdunner

 – Helpt brandwonenden genezen

 – Ondersteunt je stofwisseling

 – Houdt je huid gezond

 – Helpt bedplassen voorkomen

 

waar zit vitamine e in?

 – Helpt vernauwing van je hartvaten voorkomen

 – Kan oud littekenweefsel verzachten zoals striae

 – Helpt niet-alcoholische leververvetting bestrijden

 – Kan ingezet worden om hepatitis C te bestrijden

 – Helpt om je hormonen in balans te houden

 – Kan angina en hartproblemen verminderen 

Wat doet vitamine E

Vitamine E is geen bekende vitamine en daardoor weten de meeste mensen ook niet goed waar vitamine E allemaal goed voor is en wat het precies doet. Juist daarom leggen we in dit artikel uit dat deze vitamine toch erg belangrijk is en een belangrijke rol speelt in je lichaam. 

Vitamine E ondersteunt: 

 – Bloed en bloedvaten: vitamine E helpt bloedstolsel in de aderen op te lossen. Het zorgt ervoor dat je bloed de juiste samenstelling en dikte heeft. Hierdoor kan er geen bloedprop ontstaan die kans geeft op een beroerte. De antioxiderende werking van vitamine E kan voorkomen dat cholesterolplaques oxideren en daarmee je bloedvaten verstoppen. Het kan zelfs het ‘slechte’ LDL-cholesterol met 20% verlagen. 

 – Het immuunsysteem: vitamine E heeft de vaardigheid om de cellen van je afweersysteem te beschermen. De vitamine zet zich in voor de rijping van de cellen waaruit de afweer bestaat. 

 – Vrije radicalen: op celniveau speelt vitamine E een zeer belangrijke rol want het beschermt namelijk bij het bestrijden van vrije radicalen zoals tabaksrook, uitlaatgassen, ongezonde voedingen en andere giftige stoffen. Wanneer dit proces niet goed verloopt treed veroudering sneller op en ben je vatbaar voor bepaalde ziektes en chronische aandoeningen.

 – Huid: In de verzorgingsindustrie wordt vitamine E veelvuldig ingezet in allerlei huidverzorgingsproducten. Serums, crèmes en lotions met vitamine E kun je in alle vormen en maten kopen. Het is algemeen bekent dat het helpt je collageenvezels in je huid elastisch en sterk te houden. Hierdoor blijf je er jonger uit zien. Ook helpt het wonden te genezen en huidbeschadigingen te herstellen.

 – Hersenen: wanneer je ouder wordt gaan je hersenen langzaam achteruit. Vitamine E helpt je hersenen beschermen tegen dit proces waardoor je minder snel kans hebt op verstandelijke achteruitgang. Onderzoek heeft aangetoond dat ouderen een verminderd risico op de ziekte van Alzheimer en andere soorten van dementie hebben wanneer ze bloot werden gesteld aan hoge vitamine E niveau’s.

 – Spieren: vitamine E speelt een rol bij de celademhaling, ook wel de aanmaak van rode bloedcellen genoemd. Ook speelt het een rol bij het opbouwen, herstellen en in stand houden van spieren en weefsels. Het voorziet deze van zuurstof en houd de organen en spieren op deze manier gezond en soepel. 

 – Hormonen: vitamine E is nodig om geslachtshormonen aan te maken. Deze zijn nodig als je graag kinderen wilt. 

De vitamine helpt het lichaam ook bij de aanmaak van prostaglandinen die in iedere cel van je lichaam zitten. Deze zorgen ervoor dat verschillende processen zoals het samentrekken van je spieren of je bloeddruk goed geregeld worden. 

 – Ziektes: er wordt al jaren onderzoek gedaan naar de rol van vitamine E bij ziektes zoals kanker, osteopenie, niet-alcoholische leververvetting en diabetes. Tocotriënolen spelen hierin een belangrijke rol omdat ze snelle verveelvoudiging van kankercellen tegengaan. Onderzoek heeft laten zien dat ze de ontwikkeling van prostaat en borstkanker afremmen. 

In sommige gevallen wordt de levensverwachting van mensen met kanker verdubbeld. Onderzoek naar vrouwen met postmenopauzale osteopenie heeft laten zien dat vitamine E helpt botverlies tegen te gaan.

Er zijn veel mensen die lijden aan NAFLD, wat ook wel niet-alcoholische leververvetting genoemd wordt, zonder dit te weten. Tocotriënolen in vitamine E verminderen vet in je lever en helpen ontstekingen ervan te verminderen. 

Tot slot kunnen tocotriënolen de ontwikkeling van ouderdomsdiabetes helpen voorkomen. 

Vitamine E tekort

Een tekort aan vitamine E komt in Nederland gelukkig maar weinig voor. Alleen bij zeer ernstige stoornissen in de opname van voedingstoffen kan een vitamine E tekort ontstaan. Dit kan leiden tot bloedarmoede, neurologische aandoeningen en spierzwakte.   

Het eten van grote hoeveelheden geraffineerd graan en geraffineerde koolhydraten kan ook voor een vitamine E tekort zorgen. Je vindt ze in pasta, wit brood, witte bloem, koekjes, producten met veel suiker en granen die zijn gefilterd van alles behalve de zetmeel.  

Ze belemmeren namelijk de juiste opname van andere vitamines en mineralen. 

Vitamine E tekort symptomen

Bij een tekort aan vitamine E heeft je spierweefsel meer zuurstof nodig dan normaal. Hierdoor kan hartkramp of zelf een hartaanval ontstaan. Niet alleen je hart maar ook alle andere organen hebben vitamine E nodig voor voldoende zuurstof. 

Wanneer je een ernstig tekort hebt kun je allerlei aandoeningen of ziektes krijgen die een bewezen verband met een tekort aan vitamine E hebben. We hebben ze hieronder voor je op een rij gezet. 

 – Hart- en vaatziekten 

 – Leveraandoeningen 

 – Chronisch nierfalen

 – Diabetes / complicaties

 – Endometriose

 – Dysmenorroe 

 – Neurodegeneratieve ziekten

 – Polycysteus ovarium syndroom

 – Verminderde vruchtbaarheid

 – Cyclische mastalgie 

 – Metabool syndroom

 – Postmenopauze

 –  Osteoporose

 – Menopauze

 – Obesitas 

 – COPD

 – Astma   

 – Staar

Vitamine E supplement

Wanneer je van plan bent een vitamine E supplement te gaan slikken dan is het raadzaam om te kijken hoeveel tocoferolen en tocotrïenolen het bevat. Tocoferolen krijg je voldoende binnen via je voeding en daar extra van innemen heeft geen zin en kan de werking van tocotrïenolen juist verminderen. 

Voor een goede werking van een vitamine E supplement heb je voldoende tocotrïenolen nodig want die zijn tot wel 50 keer krachtiger dan tocoferolen. De meeste supplementen bevatten echter voornamelijk tocoferolen en zijn daarom minder geschikt. 

Kies altijd voor een natuurlijk supplement in plaats van een synthetische vorm. Daarom is het belangrijk om de verpakking goed te lezen om te weten wat er precies in zit en waar het van gemaakt is. Neem vitamine E altijd samen met vitamine C. Deze vitamines vullen elkaar aan en werken beter als je ze samen inneemt. 

Tot slot hebben we een overzicht voor je gemaakt met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E.

 

 

Leeftijd 

 0-6 maanden oud

 7- 12 maanden oud

  1-3 jaar oud 

 4- 8 jaar oud 

 9 tot 13 jaar oud

 14 jaar en ouder

 Zwangere vrouwen

Milligram vitamine E  

 4 milligram 

 5 milligram 

 6 milligram 

 7 milligram 

 11 milligram 

 15 milligram

 19 milligram 

Tot slot

In dit artikel hebben we de vraag voor je beantwoord: waar zit vitamine E in? Krijg jij dagelijks voldoende vitamine E binnen? Heb je weleens een vitamine E supplement gebruikt, zo ja, welke neem je? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onder aan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.