waar zit vitamine d in

Waar zit vitamine D in?

Waar zit vitamine D in? Hoe kom jij dagelijks aan de nodige vitamines en mineralen? Eet je voldoende vers fruit en groente, rijk aan vitamine C? Elke dag een handjevol noten is bron van mineralen en hartstikke gezond! Staat er wekelijks vette vis op het menu? Nee? Vette vis zit namelijk boordevol gezonde vetten zoals omega 3-vetzuren die ontstekingsremmend werken maar als je het niet eet, hoe zit het dan met je vitamine D inname? 

Waar zit vitamine D in? In dit artikel zetten we de voedingsbronnen van vitamine D op een rij en we vertellen je alles wat je moet weten over deze essentiële vitamine. Lees je mee?!

Vitamine D

De zon is de belangrijkste bron van vitamine D. Je lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid zelf vitamine D aanmaken. Vitamine D zit ook in je voeding: vooral in vette vis en in mindere mate in vlees en eieren. 

Vitamine D is nodig om calcium uit je voeding op te nemen. Zo is het belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij een goede werking van het immuunsysteem. Corona heeft ons geleerd hoe belangrijk vitamine D is om overreactie op het virus te voorkomen. 

Kinderen, ouderen, zwangere vrouwen, mensen die weinig buiten komen en mensen met een getinte huidskleur krijgen het advies extra vitamine D te nemen.

Waar zit vitamine D in?

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine en het is één van de weinige vitamines die je lichaam zelf aan kan maken. Vitamine D wordt ook wel gezien als een hormoon omdat het oplost in vet en zo zorgt voor de opname van calcium en fosfor.

In welke voeding zit vitamine D?

Zonlicht is normaal gesproken de belangrijkste bron van vitamine D voor je lichaam. Daarnaast vind je vitamine D ook in levertraan en bepaalde visolie soorten. En natuurlijk kun je vitamine D ook uit onderstaande voeding halen.

Forel

Wist je dat forel super gezond is? Het barst van de omega 3 vetzuren en is rijk aan proteïne.

 

 

waar zit vitamine d in
100 gram forel bevat ongeveer 9,4 microgram vitamine D
Makreel

 – Paling 

 – Makreel

 – Zalm

 – Haring

 – Runder/kalfslever

 – Ei 

 – Hamburger

 – Kipfilet

 – Kabeljauw

waar zit veel vitamine d in

Hoeveel vitamine D per dag?

Onderzoek laat zien dat je dagelijks ongeveer 2,5 tot 4,5 mcg vitamine D via je voeding of supplementen binnenkrijgt. Het meeste daarvan komt van vetten en oliën 36%. Vlees en andere vleesproducten 20%. Vis, schaal- en schelpdieren 8%. Tot slot komt bijna 10% van voedingssupplementen.

De Europese voedselveiligheidsautoriteit adviseert maximaal 100 mcg vitamine D per dag voor volwassen. Wanneer je gezond bent heb je aan 10 mcg per dag genoeg. Wanneer je 70 jaar of ouder bent wordt 20 mcg vitamine D per dag aanbevolen. Dat komt omdat je lichaam op deze leeftijd moeilijker vitamine D kan aanmaken door zonlicht.

Magnesium en vitamine D

Vitamine D en magnesium hebben een belangrijke relatie met elkaar omdat ze op heel fronten samenwerken en niet zonder elkaar kunnen. Zo spelen ze een belangrijke rol bij de aanmaak van je botten en hebben ze een gunstige invloed op je spieren waaronder je hartspier

Deze belangrijke stoffen hebben elkaar nodig en bij een tekort loop je de kans op klachten zoals vermoeidheid, spierkramp of een depressie maar ook ernstige ziektes zoals kanker of hart- en vaatziekten. 

Omdat je lichaam zelf geen magnesium aan kan maken is het belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt via je voeding en zonodig middels een supplement. Denk hierbij eens aan een voeten- of ligbad met magnesium badkristallen. De magnesium wordt eenvoudig door je huid opgenomen en kent geen bijwerkingen. 

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking krijgt te weinig magnesium binnen. Neem daarbij de pandemie waardoor veel mensen met stress kampen. Magnesium wordt niet voor niets het anti-stressmineraal genoemd. Het speelt een belangrijke rol bij de ontspanning van je spieren en hersenen. 

Tot slot

In dit artikel hebben we antwoord gegeven op de vraag: waar zit vitamine D in? Ben jij je bewust van de noodzaak van vitamine D? Eet je ook wekelijks vette vis? En vul je je vitamine D aan met een supplement? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.