waar is omega 3 goed voor

Expert: Jaap Gerrijts | 28 september 2022 | Leestijd: 9 minuten

Waar is omega 3 goed voor?

Waar is omega 3 goed voor? Omega 3-vetzuren passen in een gezonde voeding en beschermen tegen hart- en vaatziekten. Voedingsmiddelen zoals vette vis en plantaardige oliën bevatten omega 3. Wanneer je niet dol bent op vis kun je ook een voedingssupplement nemen met omega 3. 

Waar is omega 3 goed voor? In dit uitgebreide artikel leggen we dat haarfijn aan je uit. Lees je mee?!

Waar is omega 3 goed voor ?

Omega 3 is betrokken bij verschillende functies in je lichaam en enorm belangrijk voor een gezond hart, bloedvaten en hersenen.

Om je een idee te geven waar omega 3 allemaal goed voor is hebben we een alle punten voor je op een rij gezet.

Om te begrijpen wat omega 3 is leggen we je eerst uit welke stoffen er in omega 3-vetzuren zitten zodat je beter begrijpt wat omega 3 is.

Omega 3 kun je opdelen in drie verschillende bestandsdelen: DHA, EPA en ALA.

Dit zijn drie onverzadigde vetzuren die omega 3 bevat en ze hebben alle drie weer een specifieke functie.

DHA = docosohexaeenzuur

DHA is een vetzuur die speciaal gericht is op het ondersteunen van:

Hart- en bloedvaten: bloeddruk en vetgehalte in je bloed

Hersenen: Ondersteunt de werking van je hersenen en helpt bij het verminderen van depressieve gevoelens. Het is ook enorm belangrijk voor je geheugen en leervermogen.

Ogen: Beschermt je netvlies tegen licht, zuurstof, veroudering, ontsteking en onvoldoende doorbloeding.

Huid: Is een bouwstof voor je huid

EPA  = eicosapentaeenzuur

EPA is een vetzuur die speciaal gericht is op het ondersteunen van:

Hart- en bloedvaten: bloeddruk, vetgehalte in je bloed en normale werking van je hart

Ogen: Beschermt je netvlies tegen licht, zuurstof, veroudering, ontsteking en onvoldoende doorbloeding.

Ontstekingen: Gaat ontstekingen tegen

Huid: Helpt je huid beschermen tegen schade van de zon

ALA  = alfa-linoleenzuur

ALA is een vetzuur die speciaal gericht is op het ondersteunen van:

Hart- en bloedvaten: Helpt bij het in stand houden van gezonde cholesterolgehaltes in je bloed

Hersenen: Draagt bij aan de ontwikkeling van je hersenen

Ogen: Helpt droge ogen voorkomen en heeft een ontstekingsremmende functie

DHA en EPA zijn de belangrijkste vetzuren in omega 3. Ze helpen niet alleen je ogen, hart en hersenen gezond houden. Ze zijn ook betrokken bij:

Het sterk houden van je botten

Auto-immuunziektes bestrijden

Het voorkomen van huidaandoeningen

Het verminderen van symptomen die voorkomen bij ADHD en astma bij kinderen

Het bestrijden van symptomen van het insuline-resistentie syndroom

Het verlichten of zelfs verhelpen van menstruatiepijn

Het ontwikkelen van een embryo en foetus

Het voorkomen van cognitieve achteruitgang bij ouderen  

 

 

Hart- en bloedvaten

Je hart is de grootste spier van je lichaam en een enorm belangrijk orgaan. Er zijn momenteel ruim anderhalf miljoen Nederlanders die kampen met hart- en vaatziekte en het is daarom een groot probleem.

Er is al heel lang bekend dat mensen die vaak vis eten veel minder kans hebben om een hartprobleem te krijgen en de reden hiervoor is omega 3. Mensen in Japan en Groenland eten veel vis en hebben een aanzienlijk lagere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Vis zit namelijk vol met omega 3-vetzuren en een paar keer per week een vers visje is dan ook enorm goed voor je.

Er is heel veel onderzoek gedaan naar omega 3 en wat het doet voor je hart. Hieruit is het volgende gebleken:

Bloeddruk kan verlaagt worden door omega 3

Omega 3 voorkomt dat je bloedplaatjes gaan samenklonteren waardoor je minder kans hebt op een beroerte

Omega 3 voorkomt plak in je aderen waardoor je minder snel last krijgt van verstopte aderen

Ontstekingen in je lichaam verminderen door het nuttigen van omega 3 waardoor de wanden van je aderen schoner blijven

Omega 3 verhoogt het goede HDL-cholesterol en verlaagt het aantal triglyceriden tot soms wel 30%

Je kunt dan ook wel met zekerheid stellen dat omega 3-vetzuren de kans op hart- en vaatziekten verlaagd.

 

 

Metabool syndroom

Het metabool syndroom wordt ook wel insuline-resistentie syndroom genoemd. Er wordt geschat dat minimaal 25% van de bevolking insulineresistentie heeft en dit kan een probleem zijn voor je gezondheid.

Aandoeningen die vallen onder het metabool syndroom zijn hoge bloeddruk, vetzucht, insulineresistentie, lage HDL cholesterol en een te hoog triglyceridengehalte. Al deze aandoeningen verhoogt de kans op diabetes, beroertes, hartaanvallen en andere hartklachten.

Omega 3 helpt ontstekingen, insulineresistentie en ook de kans op hart- en vaatziektes verminder bij mensen die het metabool syndroom hebben.

 

 

Hersenen

Je hersenen hebben veel baat bij omega 3-vetzuren. DHA is een vetzuur wat in omega 3 voorkomt en ruim 90% van alle omega 3-vetzuren in je hersenen zijn DHA-vetzuren.

Onderzoek heeft aangetoond dat de vetzuren in omega 3 een goede en snelle communicatie tussen je zenuwcellen en hersenen in stand houden.

Omega 3 helpt de aderen in je hersenen bij de doorstroming van het bloed en ontstekingen tegen te gaan

Kinderen hebben ook enorm veel baat bij omega 3 omdat het enorm belangrijk is voor de groei van de hersenen

DHA en EPA zorgen ervoor dat je je beter kunt concentreren en voorkomt geheugenverlies bij ouderen

Je hersenen kunnen niet zonder omega 3 en het vermindert het risico op aandoeningen zoals dementie en de achteruitgang van je cognitieve functies.

 

 

Ontstekingen

Ontstekingen komen altijd voor in je lichaam in de vorm van laaggradige ontstekingen. Deze ontstekingen zijn de reden van enorm veel ziektes. Het is daarom belangrijk om zo min mogelijk ontstekingen te hebben omdat deze op de lange termijn allerlei ziektes kunnen veroorzaken zoals hart- en vaatziektes, diabetes, kanker en auto-immuunziektes.

Naast omega 3 heb je het slechtere omega 6 en de meeste mensen krijgen veel meer omega 6 binnen dan omega 3. Een hele grote reden van deze laaggradige ontstekingen is dan ook omega 6. De meeste Nederlanders krijgen vaak 10 tot soms wel 20 keer zoveel omega 6 binnen dan omega 3 en hier kan je enorm ziek van worden.

Je wordt op de lange termijn ziek omdat omega 6 ontstekingen veroorzaakt die op de lange termijn uit kunnen groeien tot levensbedreigende ziektes.

Omega 3-vetzuren kunnen er voor zorgen dat de stoffen die aangemaakt worden door de ontstekingen worden afgeremd. Deze stoffen bevorderen de ontstekingen nog meer en versneld daarmee het ziekteproces in je lichaam.

 

 

Ogen

Je netvlies bevat ruim 90% DHA wat een vetzuur is dat in omega 3 voorkomt. Omega 3 is daarom enorm belangrijk voor gezonde ogen en goed zicht.

Het vetzuur is een belangrijke voedingsstof voor je ogen en als je er te weinig van binnen krijgt dan kan je gezichtsveld achteruitgaan. 

Onderzoek heeft aangetoond dat extra omega 3 er voor kan zorgen dat je minder risico hebt op leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Hiermee voorkom je schade en zelfs blindheid op de lange termijn. 

Er is aangetoond dat mensen die minimaal vier keer per week vette vis eten ruim 30% minder kans hebben op leeftijdsgebonden maculadegeneratie.

De stoffen EPA en DHA helpen je netvlies te beschermen veroorzaakt door onvoldoende doorbloeding, ontsteking, licht en veroudering

Kortom hoe meer omega 6 je nuttigt des te groter de kans op leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie.

 

 

Gewrichten en botten

Omega 3 is belangrijk voor je botten en gewrichten. De voedingsstof vermindert ontstekingen en hiermee problemen met je gewrichten en zelfs reumatoïde artritis kan hier mede door ontstaan.

Wanneer je last hebt van artritis dan kan omega 3 helpen bij pijn in je gewrichten en je knijpkracht in je handen verbeteren.

Omega 3 zorgt er ook voor dat je botten sterk blijven doordat het de hoeveelheid calcium in je botten verhoogt. Hierdoor heb je minder kans op botontkalking

Voldoende inname van omega 3 helpt artritis en botontkalking voorkomen.

 

 

Slaap

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die weinig slapen en last hebben van slaapstoornissen vaak een tekort aan omega 3 in hun lichaam hebben. Dit komt omdat omega 3 helpt bij het aanmaken van het slaaphormoon melatonine.

Slecht slapen kan op de lange termijn bijdragen aan allerlei ziektes en dit wil je ten alle tijde voorkomen. 

Slaapapneu, depressie en kinderen die problemen hebben met slapen kunnen volgens onderzoekers baat hebben bij extra omega 3-vetzuren.

 

 

Psychische aandoening

Onderzoek heeft aangewezen dat mensen met een psychische aandoening vaak lage omega 3 gehaltes in hun lichaam hebben. 

Extra omega 3 kan mensen met psychische klachten helpen doordat het de klachten bij deze stoornissen kan verminderen

Het kan ook een terugval helpen voorkomen bij mensen met een bipolaire stoornis of schizofrenie

 

 

Huid

Omega 3 is belangrijk voor een gezonde glanzende huid. De voedingsstof zorgt namelijk voor het gezond houden van celmembranen in je huid.

Deze celmembranen houden je huid soepel, zacht en omega 3 draagt bij aan het verminderen van rimpelvorming.

Omega 3 helpt:

De vochtbalans in je huid te optimaliseren

Acne te voorkomen

Huidvet te produceren

Je huid beschermen tegen schade van de zon

Omega 3 zorgt voor een gezond uitziende huid en helpt veroudering van je huid tegen te gaan.

 

 

Menstruatiepijn

Menstruatiepijn kan erg vervelend zijn en op sommige vrouwen heeft het zo’n impact dat ze enkele dagen compleet uitgeteld zijn.

Onderzoek heeft aangetoond dat omega 3 menstruatiepijn kan helpen verlichten

Vrouwen die extra veel omega 3 tot zich nemen hebben dan ook minder last van menstruatiepijn volgens dit onderzoek.

 

 

Leververvetting

Omega 3 helpt vetophoping in je lever te verminderen. Omdat er steeds meer mensen last hebben van overgewicht loopt het aantal mensen met leververvetting op.

De laaggradige ontsteking in je lever kan door omega 3-vetzuren worden vermindert en hierdoor heb je minder last van niet-alcoholische leververvetting

 

 

Auto-immuunziektes

Auto-immuunziektes kunnen worden veroorzaakt door laaggradige ontstekingen in je lichaam. Iedereen heeft last van deze ontstekingen maar als ze uit de hand lopen dan kunnen ze onder andere diabetes, reumatoïde artritis, huidziektes en maag- en darmaandoeningen veroorzaken.

Dit zijn allemaal chronische ziektes die meestal worden bestreden door het voorschrijven van heftige medicatie.

Je kunt dit helpen voorkomen door gezond te eten en voldoende omega 3-vetzuren tot he te nemen.

 

 

Astma bij kinderen

Astma is een vervelende aandoening  en volgens het Astma Fonds hebben ruim 115.00 kinderen tot 14 jaar deze aandoening.

Als je als kind genoeg omega 3 binnen krijgt dan kan dit bijdragen aan het verminderen van het risico op astma

Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die vis eten en genoeg omega 3-vetzuren binnen krijgen veel minder kans hebben op het krijgen van astma.

 

 

Zwangerschap

Als je zwanger bent dan is het belangrijk om iedere week extra vis te eten om er zo voor te zorgen dat je genoeg omega 3 binnen krijgt.

Omega 3 is niet alleen goed voor jezelf, je kind heeft er veel baat bij omdat de groei van de hersenen bevordert word. Daarnaast helpt het bij de ontwikkeling van het gezichtsvermogen van je ongeboren kind.

Zo draagt omega 3 bij aan:

Minder kans op ADHD

Minder gedragsproblemen

Minder kans op ontwikkelingsachterstand

Betere sociale en communicatieve vaardigheden

Hogere intelligentie

Extra omega 3 tijdens je zwangerschap is enorm goed en volgens verschillende onderzoeken kan het bijdragen aan het verminderen van het risico op autistische stoornissen en dyslexie.

 

  

Kanker

In Nederland hebben ongeveer 800.000 mensen kanker en het is één van de meest voorkomende ziektes. Er zijn inmiddels veel studies gedaan naar omega 3 en het effect op kanker. 

Er is een onderzoek geweest waarbij werd bewezen dat mensen die extra veel omega 3 innamen ruim 50% minder kans hadden op dikke darmkanker

Andere onderzoeken hebben laten zien dat omega 3 het risico op borstkanker en prostaatkanker verminderde. Er moet nog meer onderzoek naar gedaan worden want andere onderzoeken lieten zien dat er geen duidelijk verband aangetoond kon worden tussen verschillende kankersoorten en het gebruik van omega 3.

 

 

Cognitief vermogen en dementie

Je hersenen hebben omega 3 nodig om goed te kunnen werken. Zonder voldoende omega 3-vetzuren heb je meer kans op ontstekingen en de verbinding met je hersenen en zenuwstelsel kan worden aangetast.

Verschillende onderzoeken hebben een duidelijk verband laten zien tussen ouderen met dementie en de omega 3 balans in hun lichaam.

Als je ouder wordt en te weinig omega 3 binnen krijgt dan is de kans aanwezig dat je cognitief vermogen sneller achteruit gaat dan normaal. Je hebt ook meer kans op de ziekte van Alzheimer.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die genoeg omega 3 binnen krijgen meer hersenweefsel hebben die ervoor zorgen dat emoties, informatie en geheugen beter verwerkt konden worden.

Heb je extra omega 3 nodig?

Het kan nooit kwaad om extra omega 3 tot je te nemen door het eten van vette vis of het nemen van een hoogwaardig supplement.

Als je teveel omega 6 binnen krijgt en te weinig omega 3 dan kun je last krijgen van de volgende klachten:

Insulineresistentie 

Laaggradige ontsteking

Stijve rode bloedcellen

Dik bloed

Obesitas 

Diabetes

Trombose

Vernauwing van je slagaders

Welk omega 3 supplement?

We hebben het al gehad over de juiste verhouding tussen omega 6 en omega 3. De meeste mensen krijgen in Nederland veel meer omega 6 binnen dan omega 3. Een goede verhouding tussen omega 3 en omega 6 is 1:1 tot 1:4. De meeste mensen hebben een verhouding van 1:20 of zelfs hoger!

Je vind omega 6 voornamelijk in plantaardige oliën zoals halvarine, margarine, sojaolie, zonnebloemolie, sesamolie en andere bak- en braadvetten.

Iedere keer als je iets eet waar deze oliën inzitten dan krijg je omega 6 binnen.

Om te beginnen met het verbeteren van deze ratio is het enorm belangrijk om twee keer per week een gezond stukje vis te eten. We hebben het dan niet over gebakken vis uit de frituur zoals kibbeling of een lekkerbekje maar haring, sardine, zalm of makreel. Dit zijn vette vissen met veel omega 3-vetzuren erin.

Mocht je nou niet van vis houden of vegetariër zijn dan kun je er voor kiezen om iedere dag een omega 3 supplement te nemen.

Er zijn verschillende soorten omega 3 supplementen:

 – Visolie

 – Algenolie

 – Krillolie

Je vindt deze supplementen in allerlei soorten en maten. Belangrijk is dat ze goed verpakt zijn zodat er geen zuurstof of licht bij komt. Zuurstof en licht zorgt er voor dat de olie gaat oxideren en snel ranzig wordt. Deze olie kun je beter niet meer gebruiken.

Een algenolie is uitermate geschikt voor vegetariërs en veganisten omdat het volledig gemaakt is van algen.

Je zult voor jezelf moeten kijken welk supplement het beste bij je past

Tot slot

Waar is omega 3 goed voor stond centraal in dit artikel. Was je bekent met de gezondheidsvoordelen van omega 3? Eet jij voldoende voeding waar omega 3 in zit?  Of overweeg je weleens een supplement te nemen? Wij vinden het leuk als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *