voedingssupplementen

Voedingssupplementen anno 2020

Voedingssupplementen anno 2020

De laatste tijd kom je overal reclame over voedingssupplementen tegen. Nu met de corona crisis willen mensen er zeker van zijn dat hun lichaam bestand is tegen eventuele virussen en ziektes. In deze blog duiken we vandaag in de wereld van de voedingssupplementen.

Groente en fruit

Het is vollop zomer! Alles bloeit en wordt geoogst, boeren zijn er maar druk mee. Dit is de tijd waarin er een overvloedt is van groente en fruit. Toch eten de meeste mensen te weinig groente en fruit, dit is dan ook een grote reden waarom ze dagelijks voedingssupplementen slikken. Wist je dat 16 % van de Nederlandse bevolking voldoende groente eet? En slechts 13% van de bevolking eet voldoende fruit. Dit eetgedrag zorgt ervoor dat de meeste mensen een tekort hebben aan een of meerdere vitamines en mineralen.

Dagelijkse behoefte

Een gemiddelde dagelijkse behoefte is niet altijd makkelijk vast te stellen. Dit komt omdat iedereen anders is en anders leeft, en daarom kan de behoefte aan voeding  en voedingssupplementen verschillen. Ook het geslacht, leeftijd, persoonlijke situatie en afkomst kan de behoefte per persoon beïnvloeden. Als je gezond wilt blijven is een simpele vuistregel twee stukken fruit per dag, 250 gram groente per dag en 1 vette vis (omega-3) per week. Dat halen de meeste mensen helaas niet en dit is een reden waarom ruim de helft van alle Nederlanders dagelijks voedingssupplementen tot zich neemt.

Huisarts

Ongeveer een derde van alle voedingssupplement gebruikers doet dit op advies van de huisarts of een andere specialist. Ze doen dit ook omdat het in het algemeen vanwege hun leeftijd wordt geadviseerd. Vrouwen doen dit omdat ze kampen met kwalen en ze duidelijke positieve effecten ervaren na het nemen van voedingssupplementen. Mannen nemen vaak supplementen om hun afwisselende eetpatroon te compenseren en slikken supplementen onder het motto ”baat het niet, dan schaadt het niet.”

Populair

Van alle voedingssupplementen zijn multivitaminen in 2020 het meest populair. Deze worden met 44% het meest geslikt. Op de tweede plaats staat vitamine D en word gevolgd door magnesium. In de top tien staan ook vitamine B12, vitamine C, calcium, visolie, cranberry en ijzer. In 2019 stond kurkuma op nummer 1 en in 2018 stond magnesium op de eerste plaats. In 2017 werd er voor 134 miljoen euro aan voedingssupplementen uitgegeven in Nederland. Dat jaar namen gemiddeld 1 op de 6 Nederlanders dagelijks een voedingssupplement. Met de Corona crisis is dit gebruik de laatste tijd alleen maar gestegen.

Multivitaminen

Een kwart van alle Nederlanders slikt dagelijks een multivitamine. Een multivitamine is een supplement met alle 13 vitamines en een groot deel van de mineralen die we ook kennen uit groente en fruit. Mensen slikken dit dagelijks ter aanvulling op hun dagelijkse voeding en voor een goede weerstand. Je hebt het hele jaar evenveel vitamines nodig. Er zit geen verschil in de zomer of winter met uitzondering van vitamine D. Je kunt het beste een multivitamine nemen tijdens je maaltijd. Dit zodat de vetoplosbare vitamines (A,D,E en K) beter worden opgenomen in combinatie met de maaltijd. Ook vitamine C kun je het beste tijdens de maaltijd opnemen omdat het de opname van ijzer uit je maaltijd verbetert. Voor de B-vitamines maakt het niet uit. Als je gezond en gevarieerd eet dan heb je geen multivitaminen nodig. Uit voedselconsumptie onderzoek is gebleken dat helaas vrijwel niemand dat doet. De meeste mensen doen er dus verstandig aan om een multivitamine te nemen naast hun dagelijkse voeding.

Vitamine D en Corona

De afgelopen tijd zijn er veel berichten naar buiten gekomen dat vitamine D kan helpen bij het bestrijden van Corona. Dit is echter nog niet bevestigt door wetenschappers en is dus niet zeker. Wel is het goed om te weten dat veel mensen een chronisch vitamine D tekort hebben, ook al zijn ze veel buiten. Mensen met een getinte huidskleur hebben vaak een nog groter tekort als ook kinderen van 0-4 jaar, vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 en zwangere vrouwen. Bij je huisarts kun je een test doen waar je te weten komt of je ook een vitamine D tekort hebt. 

Kurkuma (geelwortel)

Geelwortel ken je vast vanuit de zuid-Aziatische keuken. Het voegt een warme, aardachtige smaak toe aan bijvoorbeeld curryschotels. De afgelopen jaren krijgt het steeds meer belangstelling vanwege zijn medische eigenschappen. Het wordt al heel lang gebruikt in de toepassing met Ayurvedische geneeskunde als ontstekingsremmer of om het genezingsproces van een wond te versnellen. Er zijn nu steeds meer aanwijzingen dat kurkuma, een stof in geelwortel, ook helpt om je te beschermen tegen een reeks ziekten zoals reumatoïde artritis, dementie, hart- en vaatziekten en bepaalde soorten kanker. Het bewijsmateriaal voor die gezondheidsclaims is niet volledig sluitend, dit wordt nog steeds onderzocht.

Magnesium

Magnesium was in 2018 het meest favoriete supplement onder de Nederlandse bevolking. Magnesium wordt bijvoorbeeld in sport gebruikt voor spierontspanning, spierkracht en uithoudingsvermogen van je spieren. Daarnaast heeft het invloed op meer dan 350 biochemische processen in je lichaam. Het onspant niet alleen spieren maar werkt ook samen met andere vitaminen en mineralen zoals calcium en vitamine B6 en D. Magnesium is tevens belangrijk bij de energieproductie, zenuwfuncties en bot- en gebitsvorming. Ook lijkt het goed voor je bloeddruk, bloedcirculatie en voor de overdracht van zenuwprikkels. Magnesium krijg je normaal gesproken alleen binnen via je voeding. Ruim 60 % van de Nederlanders heeft een magnesiumtekort. Dit komt o.a. door de toenemende verarming van de bodem (kunstmest), raffinagetechnieken en bereidingswijze van ons eten. Ook door veelvuldig of langdurig gebruik van medicijnen kun je een magnesiumtekort oplopen. Aanvullen doen de meeste mensen via een capsule of via de huid, middels een voet- of ligbad.

Maximale dosering

Sommige vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn voor je gezondheid als je er langere tijd te veel van neemt. Zo wordt er bij multivitaminen geadviseerd om de maximale dosering niet te overschrijden. Een deel van de vitamines dat je te veel inneemt zal je gewoon weer uitplassen. Maar bij een te hoge dosering laten oplosbare vitamines ook voldoende achter waardoor je problemen kunt krijgen. Een overschot aan bijvoorbeeld vitamine B6 en mineralen zoals ijzer kunnen slecht voor je gezondheid zijn. Teveel vitamine C kan weer leiden tot het risico op nierstenen. Houd je daarom aan de aanbevolen dosering en ga hier niet over heen.

Aanvulling

Misschien eet je onregelmatig, heb je veel stress, rook je, ben je bezig met afvallen of sport je intensief. Of ben je chronisch ziek, gebruik je medicatie, ben je vegetariër en heb je om deze redenen extra vitamines en mineralen nodig. Dan is het nog belangrijker om goed op je voeding te gaan letten. Zelfs als je erg gezond en afwisselend eet kan het zijn dat je belangrijke vitamines en mineralen mist. Voedingssupplementen zijn dan vaak een nuttige aanvulling.

Bronnen:

https://www.npninfo.nl/over-de-branche/marktgegevens

Vond je deze blog interessant? Zou je hem willen delen met vrienden of familieleden? Misschien kan je er iemand mee helpen en op deze manier kan ook jouw netwerk profiteren van dit artikel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.