vitamine-d-tekort-symptomen

Vitamine D tekort symptomen

Vitamine D tekort symptomen. Zonlicht is voor je lichaam de belangrijkste bron voor de aanmaak van vitamine D. Wanneer de dagen korter worden en je vaker bedekte kleding draagt en binnen zit kan het al snel zijn dat je lichaam te weinig vitamine D aanmaakt. 

Vitamine D tekort symptomen hoe herken je ze? In dit artikel leggen we dat allemaal uit. Lees je mee?!

Vitamine D tekort symptomen

Vitamine D is van belang is voor je botten, je immuunsysteem en je spieren. Een langdurig vitamine D tekort heeft voornamelijk een negatief effect op je botten. De symptomen van een vitamine D tekort kunnen heel divers zijn en verschillen per persoon. Zo kan je vermoeid zijn of last hebben van lage rugpijn. Vitamine D tekort wordt ook geassocieerd met depressie en seizoensgebonden depressie. Osteoporose en vitamine D tekort hebben ook een directe link met elkaar. 

Wat is de oorzaak van een vitamine D tekort?

Zoals we al eerder schreven krijg je vitamine D binnen door zonlicht en voeding. Dit kun je zonodig aanvullen met een supplement. Echter wordt de meeste vitamine D in je lichaam aangemaakt door blootstelling aan zonlicht. Het advies is om minstens twee keer per week vijf tot tien minuten in de zon te zitten met onbedekte armen en benen. Deze tijd is al voldoende om genoeg vitamine D aan te maken. 

Er zijn echter altijd bepaalde factoren die het risico op een vitamine D tekort verhogen. De belangrijkste factoren zijn:  

 – Te weinig zon

 – Donkere huidskleur

 – Oudere mensen

 – Zonnebrandcrème

 – Zwangere vrouwen

 – Borstvoeding geeft

 – Kinderen tot 4 jaar

 – Bedekte kleding draagt

 – Gesluierd bent 

beach 5878888 1920
Houd je vitamine D op peil

In het voorjaar en de zomermaanden is het niet zo moeilijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Je lichaam maakt immers genoeg aan als de zon op je huid schijnt. Een ander verhaal wordt het wanneer het guur en grauw is zoals in de herfst of winter. Hoe krijg je dan voldoende vitamine D als je de hele dag binnen zit en lekkere warme kleding aan hebt?

 – Ga dagelijks na de lunch even naar buiten voor een korte wandeling van 10 minuten

 – Eet gezond! Je haalt vitamine D uit voeding als makreel, haring, zalm, paling, eieren en kipfilet.

 – Wanneer je depressieve gedachten hebt kun je ook aan lichttherapie toepassen.

 – Boek in de winter een vakantie naar een zonnig oord of ga lekker skiën in de zon.

 – Koop vitamine D3 capsules 

Magnesium en vitamine D

Magnesium en vitamine D werken samen bij heel veel verschillende processen. Zo beschermen ze je skelet en zorgen ze voor de aanmaak van je botten. Het behouden van sterke spieren, waaronder je hartspier, daar zorgen magnesium, calcium en vitamine D voor. 

Magnesium is verantwoordelijk voor het omzetten van vitamine D naar een lichaamseigen actieve variant. Wanneer je een tekort aan magnesium hebt zal dit proces minder goed werken en krijg je sneller een vitamine D tekort. 

Het is dus belangrijk dat je naast voldoende vitamine D ook voldoende magnesium tot je krijgt. Dat kan via voeding of een extra supplement omdat je lichaam zelf geen magnesium aan kan maken. Denk bij een supplement eens aan een voeten- of ligbad met magnesium badkristallen. Het wordt eenvoudig door de huid opgenomen en kent geen bijwerkingen.

Tot slot

Hoe herken je vitamine D tekort symptomen? Ben jij je bewust van de noodzaak van vitamine D? Eet je ook wekelijks vette vis? En vul je je vitamine D aan met een supplement? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.