Vitamines > vitamine D tekort symptomen
vitamine-d-tekort-symptomen
Expert: Jaap Gerrijts | Bijgewerkt: 27 november 2023 | Leestijd: 6 minuten

Vitamine D tekort symptomen

Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort? Vitamine D is een belangrijke voedingsstof die helpt bij de opname van calcium en fosfor en de regulering van het immuunsysteem. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot verschillende klachten en verhoogd het risico op infecties. Het is daarom belangrijk om voldoende zonlicht te krijgen en voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan vitamine D.

Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit en vertellen we wat de oorzaak van een vitamine D tekort is. In dit artikel leggen we dat allemaal uit. Lees je mee?!

Vitamine D gaat het verouderingsprocessen tegen

Vitamine D tekort symptomen

Vitamine D is van belang is voor je botten, je immuunsysteem en je spieren. Een langdurig vitamine D tekort heeft voornamelijk een negatief effect op je botten. De symptomen van een vitamine D tekort kunnen heel divers zijn en verschillen per persoon. Zo kan je vermoeid zijn of last hebben van lage rugpijn. Vitamine D tekort wordt ook geassocieerd met depressie en seizoensgebonden depressie. Osteoporose en vitamine D tekort hebben ook een directe link met elkaar. 

Wat is de oorzaak van een vitamine D tekort?

Zoals we al eerder schreven krijg je vitamine D binnen door zonlicht en voeding. Dit kun je zonodig aanvullen met een supplement. Echter wordt de meeste vitamine D in je lichaam aangemaakt door blootstelling aan zonlicht. Het advies is om minstens twee keer per week vijf tot tien minuten in de zon te zitten met onbedekte armen en benen. Deze tijd is al voldoende om genoeg vitamine D aan te maken. 

Er zijn echter altijd bepaalde factoren die het risico op een vitamine D tekort verhogen. De belangrijkste factoren zijn:  

 – Te weinig zon

 – Donkere huidskleur

 – Oudere mensen

 – Zonnebrandcrème

 – Zwangere vrouwen

 – Borstvoeding geeft

 – Kinderen tot 4 jaar

 – Bedekte kleding draagt

 – Gesluierd bent 

beach 5878888 1920
Ruim de helft van alle Nederland heeft in de winter een vitamine D tekort
Houd je vitamine D op peil

In het voorjaar en de zomermaanden is het niet zo moeilijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Je lichaam maakt immers genoeg aan als de zon op je huid schijnt. Een ander verhaal wordt het wanneer het guur en grauw is zoals in de herfst of winter. Hoe krijg je dan voldoende vitamine D als je de hele dag binnen zit en lekkere warme kleding aan hebt?

 – Ga dagelijks na de lunch even naar buiten voor een korte wandeling van 10 minuten

 – Eet gezond! Je haalt vitamine D uit voeding als makreel, haring, zalm, paling, eieren en kipfilet.

 – Wanneer je depressieve gedachten hebt kun je ook aan lichttherapie toepassen.

 – Boek in de winter een vakantie naar een zonnig oord of ga lekker skiën in de zon.

 – Koop vitamine D3 capsules 

Vitamine D werkt niet goed zonder magnesium

Magnesium en vitamine D

Magnesium en vitamine D werken samen bij heel veel verschillende processen. Zo beschermen ze je skelet en zorgen ze voor de aanmaak van je botten. Het behouden van sterke spieren, waaronder je hartspier, daar zorgen magnesium, calcium en vitamine D voor. 

Magnesium is verantwoordelijk voor het omzetten van vitamine D naar een lichaamseigen actieve variant. Wanneer je een tekort aan magnesium hebt zal dit proces minder goed werken en krijg je sneller een vitamine D tekort. 

Het is dus belangrijk dat je naast voldoende vitamine D ook voldoende magnesium tot je krijgt. Dat kan via voeding of een extra supplement omdat je lichaam zelf geen magnesium aan kan maken. Denk bij een supplement eens aan een voeten- of ligbad met magnesium badkristallen. Het wordt eenvoudig door de huid opgenomen en kent geen bijwerkingen.

Ruim 60% van alle Nederlanders heeft een magnesiumtekort
Tot slot

Vitamine D tekort symptomen stond centraal in dit artikel. Eet jij wekelijk vette vis? En wat voor vis eet je dan graag? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit, help dan mee dit te verspreiden door het te delen op social media. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Waar zit vitamine D in?

Welke vitamine D is het beste?

Hoeveel vitamine D per dag?

Bronnen:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *