vitamine-d-in-noten

Vitamine D in noten?

Vitamine D in noten? Hoe kom jij dagelijks aan de nodige vitamines en mineralen? Haal je ze uit groente en fruit of misschien wel uit noten? Belangrijk is, dat je er dagelijks voldoende van binnen krijgt. Ze zijn essentieel voor een goede gezondheid! 

Vitamine D in noten? In dit artikel lees je alles over welke voedingsstoffen er in noten zitten. Lees je mee?!

Vitamine D in noten?

Zit er vitamine D in noten? Het antwoord daarop is simpel: nee. Je lichaam maakt het grootste deel vitamine D zelf aan door blootstelling aan de zon. De overige vitamine D haal je uit voeding zoals vette vis, eieren, vlees, yoghurt en roomboter. Fabrikanten van margarines voegen ook vitamine D toe aan hun producten.

Wat zit er wel in noten?

Noten zijn erg gezond voor je want ze zitten bomvol vitamines, mineralen en antioxidanten. Tevens zijn noten een goede bron van onverzadigd vet. Heel erg gezond en het aanbevelen waard om dagelijks een handje vol van te eten als tussendoortje of te mengen door een verse maaltijdsalade. 

Noten zitten vol vitamine B1, vitamine E, ijzer, magnesium, mangaan, selenium en zink. Voor mannen boven de 70 en vrouwen boven de 50 wordt aangeraden om in plaats van een handvol noten per dag een halve hand vol te eten.

Welke noten zijn het gezondst?

 – Walnoten

 – Hazelnoten

 – Pecannoten

 – Pistaschenoten

 – Amandelen

 – Paranoten

 – Cashewnoten

Let erop dat je noten ongesuikerd, ongezout, ongeroosterd en ongebrand zijn.

vitamine d in noten

Magnesium in noten

Er zijn veel noten die rijk zijn aan magnesium en gelukkig maar want het is een essentieel mineraal wat nauw samenwerkt met vitamine DMagnesium en vitamine D spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van je botten en het behoud van een sterk skelet. Ze verhogen ook de opname van kalk in je botten en heeft een gunstige invloed op je spieren, waaronder je hartspier.

Een belangrijke co-factor voor magnesium is vitamine D. Ze hebben een synergetische werking op het gebied van de stofwisseling van botten en tanden. Daarnaast is de opname van magnesium in je darm afhankelijk van vitamine D. Een magnesiumtekort kan gepaard gaan met een lage productie van de actieve metabolieten van vitamine D. 

Magnesium is noodzakelijk om alle enzymen te activeren die vitamine D omzetten. Ook is Magnesium noodzakelijk voor de synthese van je DNA.  Ook voor de werking van vitamine D bij de communicatie en het activeren of de-activeren van bepaalde genen. 

Het is belangrijk om naast vitamine D voldoende magnesium binnen te krijgen. Omdat je lichaam dit mineraal niet zelf kan aanmaken moet je het uit je voeding halen en zonodig aanvullen met een supplement. 

Je kunt preventief je magnesium aanvullen met een voet- of ligbad met magnesium badkristallen. De magnesium wordt eenvoudig door je huid opgenomen en komt zo direct in je bloedbaan. Het werkt heerlijk ontspannend voor zowel je lichaam als geest.

Tot slot

In dit artikel staat de vraag centraal: zit er vitamine D in noten? Ben jij je bewust van de essentiële rol die magnesium speelt? Gebruik je magnesium supplementen of ken je iemand in je directe omgeving die dit doet? Wat zijn jouw ervaringen of wil je het eens proberen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *