vitamine b6 tekort

Vitamine B6 tekort

Vitamine B6 tekort? Vitamine B6 is belangrijke vitamine want het is betrokken bij meer dan 100 enzymreacties in je lichaam. Het is betrokken bij de energieproductie en de stofwisseling van vetten en eiwitten. Vitamine B6 is ook nodig voor een goede werking van je immuunsysteem. 

Vitamine B6 zit in vlees, vis, gevogelte, groente, graanproducten, peulvruchten en eieren. Een tekort aan vitamine B6 komt zeer frequent voor. Veel vitamine B6 gaat namelijk verloren tijdens het kookproces van voeding. 

Hoe herken je een vitamine B6 tekort? En wat zijn de oorzaken van een vitamine B6 tekort? In dit artikel praten we je helemaal bij. Lees je mee?!

Vitamine B6

Vitamine B6 is een vetoplosbare vitamine die ook wel pyridoxine genoemd wordt. Vitamine B6 is onderdeel van het vitamine B-complex en is belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren. Dit zijn de bouwstenen van eiwitten. 

Vitamine B6 is betrokken bij de volgende processen:

 – Is een belangrijke Co-factor in meer dan 140 enzymreacties

 – Is betrokken bij de vorming van rode bloedcellen

 – Is belangrijk voor het aanmaken van verschillende neurotransmitters

 – Reguleert de hormonale activiteiten in het lichaam

 – Is betrokken bij de aanmaak van het slaaphormoon melatonine

 – Heeft een direct effect op je immuunsysteem

 – Helpt bij het verlagen van de cholesterolspiegel

 – Helpt bij het reguleren van glucose

 – Draagt bij aan een normaal energie leverende stofwisseling

 – Werkt als antioxidant

 – Werkt ontstekingsremmend

 – Controleert je cortisollevels 

 – Ondersteunt een normale psychologische functie

Wat is vitamine B6

Vitamine B6 komt in iedere cel van je lichaam voor en is bij vele processen in je lichaam betrokken. Je krijgt het binnen via je voeding en een teveel plas je eenvoudig weer uit. 

Vitamine B6 komt voor in 6 verschillende vormen waarbij de belangrijkste pyridoxaal-5-fosfaat is. Dit is biologisch gezien de meest actieve vorm van vitamine B6 en is betrokken bij de normale celfunctie en celdeling. Ook is het noodzakelijk voor het omzetten van enzymen in je hersenen tot neurotransmitters. 

In supplementen kom je vaak de slechtere vorm van pyridoxine tegen. Deze vorm wordt gemaakt vanuit petroleum, zoutzuur en formaldehyde. Dit wordt minder goed door je lichaam opgenomen en man daarmee een averechts effect hebben namelijk dat je een tekort aan vitamine B6.

Vitamine B6 tekort

Een vitamine B6 tekort is niet altijd even makkelijk te ontdekken. Dit komt omdat het vaak lang duurt voordat er duidelijke chronische of ernstige aandoeningen optreden die wijzen op een tekort. Ouderen hebben een groter risico op een vitamine B6 tekort. In Europa heeft gemiddeld 23% van alle ouderen een vitamine B6 tekort. 

Een tekort aan vitamine B6 put je neurotransmitters in je hersenen uit. Een veel gehoorde klacht of symptoom die hieruit voortkomt is warrigheid. Ook kun je last hebben van concentratieproblemen, geheugenproblemen, vergeetachtigheid, desoriëntatie, depressie, ongerustheid, angst en stress

Op lange termijn kan een vitamine B6 tekort aandoeningen van je hersenen en het zenuwstelsel veroorzaken, door een gebrek aan voldoende neurotransmitters. De meest bekende aandoeningen aan de hersenen zijn de ziekte van Alzheimer en Parkinson

Langdurige ernstige tekorten kunnen ook leiden tot zenuwaandoeningen, een verminderde weerstand en bloedarmoede. Een tekort aan vitamine B6 kan op lange termijn het proces van allerlei ziektes versnellen. 

Aandoeningen die een relatie hebben met een vitamine B tekort zijn: hart- en vaatziekten, diabetes, reumatoïde artritis, inflammatoire darmziekte, oedeem, obesitas SLE, chronisch nierfalen, carpaal tunnel syndroom, seborroïsch eczeem, sikkelcelanemie, astma, acne, migraine, hepatitis B, sensorische polyneuopathie, ziekte van Hodgkin, hyperthyroïdie en nierstenen. 

Pasgeboren baby’s met een vitamine B6 tekort kunnen last krijgen van stuipen. 

Uit een studie van ruim 10 jaar onder 5000 ouderen is gebleken dat mensen met de hoogste inname vitamine B6 de minste kans hadden op de ziekte van Parkinson. Vitamine B6 is betrokken bij cognitieve functies en je humeur. Pyridoxaal-5-fosfaat helpt onder andere ontstekingen in je hersenen te verminderen. 

Vitamine B6 tekort bij vrouwen

Een vitamine B6 tekort bij vrouwen komt regelmatig voor. Wist je dat ruim 32% van alle vrouwen in Nederland een tekort aan vitamine B6 heeft? Dit tekort kan verschillende oorzaken hebben. We zetten de belangrijkste voor je op een rij. 

Zwanger  

Vrouwen die zwanger zijn gebruiken extra vitamine B6 ter voorkoming van misselijkheid en overgeven. Verschillende studies hebben aangetoond dat vrouwen die extra vitamine B6 innamen minder last van ochtendmisselijkheid hadden. Hierdoor verminderde de misselijkheid en het braken. 

Het advies is om 25 milligram vitamine B6 extra te nemen in de maanden waarin misselijkheid voorkomt. Tijdens de borstvoeding periode is het ook belangrijk om 25 milligram extra vitamine B6 te gebruiken.

PMS 

Vrouwen die last hebben van een premenstrueel syndroom hebben ook baat bij extra vitamine B6. Meestal wordt er 50 tot 100 milligram extra per dag ingenomen in de vorm van een supplement. Dit kan helpen bij klachten zoals angst, depressie en prikkelbaarheid. 

Een studie heeft aangetoond dat extra vitamine B6 deze symptomen tot 69% vermindert. Indien je er ook nog extra magnesium bij inneemt kan dit percentage zelfs nog hoger worden. 

Extra vitamine B6 helpt doordat het de dopamine- en serotoninegehaltes verhoogt. De vitamine speelt ook een belangrijke rol bij de verbinding van vetzuren en prostaglandine die in mindere mate aanwezig is bij PMS. 

Depressie komt ook regelmatig voor bij vrouwen premenopauzale vrouwen door een slechtere werking van serotonine. Vitamine B6 zorgt zorgt voor een samenwerking met verschillende enzymen om verschillende neurotransmitters aan te sturen. Onderzoek heeft aangetoond dat extra vitamine B6 hiervoor een effectieve oplossing kan zijn. 

Carpaal tunnel syndroom

Vitamine B6 kan ook worden ingezet bij het carpool tunnel syndroom. Dit is een vorm van neuropathie waardoor je last van je pols en handen hebt. Het veroorzaakt pijn, zwakte, een doof gevoel en tintelingen. Vitamine B6 kan je pijndrempel verhogen door de verbindingen GABA en serotonine te stimuleren. 

Het zorgt ook voor de verbinding van belangrijke eiwitten en neurotransmitters. Neem bij carpool tunnel syndroom twee keer per dag 100 milligram pyridoxaal-5-fosfaat en 50 milligram zink

Diabetici 

Veel diabetici hebben een niet waarneembaar vitamine B6 tekort. Dit kan de kans op diabetes complicaties vergroten. Ook kan een vitamine B6 tekort effect hebben op de biologische activiteit van insuline.   

Nierstenen 

Een vitamine B6 tekort kan voor een verhoogde oxalaat productie zorgen en dit kan leiden tot nierstenen. Mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte primaire hyperoxalurie hebben volgens een klinische studie 25% minder kans op nierstenen wanneer vitamine B6 via een infuus wordt toegediend. 

 

Prikkelbare darmsyndroom

Wanneer je PDS hebt, is er kans op een verminderde opname van voedingstoffen. Een tekort aan vitamine B6 hoort daar zeker bij. De symptomen van spastische darmen verergeren bij een tekort aan deze vitamine.

Diabetes type 2 

Onderzoek heeft uitgewezen dat extra vitamine B6 diabetes type 2 kan voorkomen. Vitamine B6 maakt AGE’s onschadelijk. Dit zijn versuikerde eiwitten die een verstijving van je vaatwanden veroorzaken. Deze verstijving zorgt voor oog- nier en zenuwschade. Vitamine B6 helpt ook je bloedspiegel te verlagen. 

Hart- en vaatproblemen 

De voordelen die vitamine B6 heeft voor diabetes type 2 heeft het ook voor hart- en vaatziekten. Bij de verbranding van suikers ontstaat er een giftige stof waardoor bepaalde eiwitten hun werk niet goed kunnen doen. Het gevolg hiervan is slagaderverkalking en dat leidt tot problemen met je hart. Vitamine B6 helpt ook de bloeddruk te verlagen wat ook beter voor het hart is. 

Neurotransmitters 

Wanneer je een tekort aan vitamine B6 hebt worden er minder neurotransmitters aangemaakt. Dit kan leiden tot verstoorde neurotransmittersystemen. Dit zie je terug bij verschillende aandoeningen zoals depressie, ADHD, autisme, schizofrenie en epilepsie. 

Vitamine C en andere mineralen 

Een tekort aan vitamine B6 kan ervoor zorgen dat je vitamine C-bloedspiegel verlaagt. Daarnaast zorgt een tekort voor een verhoogde afscheiding van magnesium, zink en calcium. Naast de andere B-vitamines verbeteren magnesium, selenium, kalium en vitamine C de vitamine B status. 

B12 en foliumzuur 

Wanneer je een tekort aan vitamine B6 hebt is de kans erg groot dat je ook een tekort hebt aan foliumzuur en vitamine B12. Deze drie zorgen samen voor een normaal homocysteïnemetabolisme. Raakt dit proces verstoord dan loop je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. 

Vitamine B6 zorgt ervoor dat het giftige stofwisselingsproduct homocysteïnegehalte afgebroken wordt tot cysteïne. Dit is de bouwsteen van eiwitten en een voorloper van de meest belangrijke antioxidant in je lichaam, namelijk glutathion. 

Oorzaken vitamine B6 tekort

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen van een vitamine B6 tekort. We hebben er 9 voor je uitgelicht en je vindt ze hieronder. 

 – Slecht eetpatroon: wanneer je een eenzijdig eetpatroon hebt, teveel suikers en slechte vetten neemt krijg je niet voldoende vitamine B6 binnen. 

 – Verminderde opname via je darmen en lever: door ouderdom, medicijngebruik of een aandoening kun je minder goed vitamine B6 opnemen uit je voeding. Darm- en leverproblemen kunnen een goede omzetting van vitamine B6 naar de actieve vorm verstoren. 

 – Alcoholisme: Alcohol zorgt voor de afbraak van de actieve vorm van B6 pyridoxaal-5-fosfaat

 – Oestrogenen: wanneer je hoge oestrogeenspiegels hebt door bijvoorbeeld anticonceptie of hormonale medicijnen dan kan dit het pyridoxine afhankelijke tryptofaan stofwisseling veranderen.  

 – Zwanger: vrouwen hebben extra vitamine B6 nodig tijdens de zwangerschap

 – Borstvoeding: vrouwen die borstvoeding geven hebben meer vitamine B6 nodig

 – Ziekte: een aantal ziektes kunnen de opnamen of verwerking van vitamine B6 belemmeren. Het gaat dan meestal om je nieren, lever, maag en darmen. Vitamine B6 tekort wordt in verband gebracht met verschillende ziektes zoals chronische ontstekingsziektes, reumatoïde artritis en inflammatoire darmziekten

 – Stress: als je langdurig bloot staat aan stress is dit allereerst slecht voor je gezondheid. Ook bestaat de kans dat je minder goed vitamine B6 kunt opnemen door een te hoge cortisolspiegel. Stress verminderd ook de opname van andere belangrijke mineralen die samenwerken met vitamine B6

 – Medicijnen: er zijn tal van medicijnen die de behoefte van vitamine B6 verhogen, de opname van vitamine B6 verminderen of de uitscheiding van vitamine B6 verhogen. Theofylline, antidiabetica, antibiotica, anti-conceptie, bètablokkers, digoxine, diuretica, lisdiuretica, tbc-medicatie, narcosemiddelen, levo dopa, corticosteroïden, hormonale suppletie therapie, hydralazine en isoniazide.  

Symptomen vitamine B6 tekort

Een vitamine B6 tekort is vaak moeilijk te ontdekken. Een klein tekort blijft zelfs vaak onopgemerkt maar kan op lange termijn wel voor gezondheidsproblemen zorgen. Daarom is het belangrijk goed naar je lichaam te luisteren en bij twijfel een arts te raadplegen. 

Klachten of symptomen die te maken kunnen hebben met een vitamine B6 tekort zijn:

 – Ontstoken tong

 – Bloedarmoede 

 – Chronische pijn

 – Misselijkheid en braken

 – Ataxie en vochtretentie 

 – Glucose intolerantie

 – Cognitieve achteruitgang 

 – Verhoogde ontstekingsactiviteit

 – Slechte weerstand

 – Perifere neuropathie

 – Oxidatieve stress

 – Paniekaanvallen 

 – Hyperventilatie 

 – Stuiptrekkingen

 – Scheurtjes in lippen

 – Scheurtjes in mondhoeken

 – Rode ogen 

 – Depressie

 – Slapeloosheid

 – Geïrriteerdheid

 – Verwarring 

 – Vermoeidheid 

 – Migraine 

 – Seborroïsch eczeem

Slapeloosheid kan een symptoom van vitamine B6 tekort zijn

Vitamine B6 teveel

Teveel vitamine B6 innemen komt normaal gesproken niet gauw voor als je gezond en veelzijdig eet. Men spreekt over een teveel aan vitamine B6 als je  500 milligram of meer inneemt. Zulke grote hoeveelheden krijg je alleen maar binnen als je teveel supplementen slikt en dat is niet logisch. 

In Europa is een bovengrens vastgesteld van 25 milligram per dag. Supplementen hebben een bovengrens van 21 milligram. Pas altijd op met de synthetische pyridoxine vorm. Wanneer je daar te veel van neemt kan dit voor vervelende bijwerkingen zorgen. 

Mocht je onverhoopt last krijgen van zenuwpijn na het innemen van vitamine B6, stop dan onmiddellijk met het supplement en neem contact op met je huisarts. Je merkt dit aan een prikkelend gevoel in je handen of juist een doof gevoel. Meestal verdwijnen deze symptomen binnen een maand of 6 na het stoppen met het vitamine B6 supplement. 

Waar zit vitamine B6 in?

Zoals we al eerder schreven is het belangrijk dat je voldoende vitamine B6 binnen krijgt via je dagelijkse voeding. Maar in welke producten zit vitamine B6 allemaal? Gelukkig hebben wij het antwoord voor jou.

Vitamine B6 zit in vlees, vis, brood, graanproducten, peulvruchten en aardappelen. Groenten, melk en kaas bevatten vitamine B6 in kleinere hoeveelheden. 

Goede bronnen van vitamine B6 zijn:

 – Zonnebloemzaden

 – Walnoten

 – Avocado’s, bananen

 – Aardappelen, zilvervliesrijst  

 – Eieren, kikkererwten  

 – Koolsoorten, spinazie

 – Rundvlees, varkensvlees

 – Kip, kalkoen

 – Tonijn, zalm  

vitamine b6 tekort

Hoeveel vitamine B6 per dag

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 verschilt per leeftijdsgroep en per geslacht. Voor volwassen is dit vastgesteld op 1,5 milligram per dag. De tabel hieronder geeft de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine B6 per leeftijdsgroep en geslacht aan.

 

Kinderen                                    Milligram 

 

6 tot 11 maanden                                     0,2 

 

1 tot 3 jaar                                                  0,4

 

4 tot 8 jaar                                                 0,7

waar zit vitamine b6 in

Mannen                                      Milligram  

9 tot 13 jaar                                               1,1

14 tot 17 jaar                                             1,5

18 tot 50 jaar                                            1,5

> 50 jaar                                                    1,8

Vrouwen                                     Milligram 

9 tot 13 jaar                                                1,1

14 tot 17 jaar                                               1,5                    

18 tot 70 jaar                                              1,5

> 70 jaar                                                      1,5

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid als je zwanger bent is 1,8 milligram en wanneer je borstvoeding geeft 1,9 milligram. Zorg er altijd voor dat je ook genoeg andere vitamines en mineralen binnen krijgt. Veel van deze vitamines en mineralen werken namelijk samen en bij een tekort kan het proces verstoord worden. 

Vitamine B6 en magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal wat in veel opzichten lijkt op vitamine B6. Zo optimaliseert vitamine B6 de absorptie van magnesium door het lichaam. Daarnaast speelt vitamine B6 een aanvullende rol bij magnesium. Zo ondersteunt vitamine B6 het normaal functioneren van het zenuwstelsel en stimuleert het je immuunsysteem

Magnesium krijg je binnen via je voeding en je kunt het zonodig aanvullen met een supplement. Vaak zie je dat beide supplementen worden gecombineerd. Dit wordt ook wel magnesium B6 genoemd. 

Je kunt de supplementen ook los van elkaar nemen. Magnesium is in pil, poeder, druppel, olie en badkristallen verkrijgbaar. Dat laatste heeft onze voorkeur omdat een voet- of ligbad met magnesium een ideale manier is om je magnesium aan te vullen of op peil te houden. 

Bovendien belast je op deze manier je maag- darmkanaal niet, Het werkt heerlijk ontspannend en je kunt er heerlijk op slapen! 

Tot slot

Hoe herken je een vitamine B6 tekort hebben we in dit artikel uitvoerig behandeld. Heb jij na het lezen van dit artikel het gevoel dat je een vitamine B6 tekort hebt?  Of heb je één van de in dit artikel genoemde aandoeningen? Heb je het er wel eens met je huisarts over gehad om een supplement te slikken? Of die je dat al en zo ja, welke slik je? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vind voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.