tuinkers
Expert: Jaap Gerrijts | 9 januari 2023 | Leestijd: 8 minuten

Tuinkers

Tuinkers is populair als toevoeging in salades of op een broodje. Het maakt je maaltijd of lunch echt af. Naast de goede smaak, is tuinkers ook nog eens hartstikke gezond. Het zit namelijk boordevol met gezonde vitamines, mineralen, vezels en eiwitten. Het is daarom ook niet vreemd dat in de Europese kruidengeneeskunde tuinkers wordt ingezet als medicijn. Uit onderzoek blijkt dat tuinkers het risico op chronische ziektes kan verminderen en dat het ontstekingsremmend werkt. 

Tuinkers heeft belangrijke voordelen voor je gezondheid. In dit uitgebreide artikel leggen we uit welk dat zijn en praten we je helemaal bij. Lees je mee?!

Tuinkers

Tuinkers word in het Latijns Lepidium sativum genoemd en misschien ken je het ook wel als bitterkers of sterrenkers. De plant behoort tot de kruisbloemenfamilie en komt oorspronkelijk uit Noord-Afrika. Tuinkers is een eenjarige plant die maximaal 40 centimeter hoog kan worden.

Het word veel gegeten als jonge plant en smaakt vrij pittig met een lichte mosterdsmaak. De plant word vaak na enkele dagen na ontkieming gegeten en ook de zaadjes worden in bepaalde delen van de wereld regelmatig gebruikt in verschillende gerechten.

Verschillende soorten tuinkers

Er zijn verschillende soorten tuinkers die je als zaad kunt kopen en makkelijk kunt opkweken tot een plantje. Om je een idee te geven welke soorten er allemaal zijn hebben we ze voor je op een rijtje gezet.

Gewone tuinkers 

Dit is de meest gebruikte tuinkers soort. De plant groeit snel en is makkelijk te verzorgen. Nadat het zaad boven is gekomen kan je na vijf dagen de jonge scheuten eten.

 

Gekrulde tuinkers

De gekrulde tuinkers lijkt op de gewone tuinkers alleen heeft de plant gekrulde bladeren.

 

Grootbladige tuinkers

De grootbladige tuinkers smaakt pittiger dan de gewone tuinkers. De plant groeit ook wat langzamer en is na 7 tot 11 dagen klaar om te oogsten. Omdat de plant wat grotere blaadjes heeft is hij goed te gebruiken in allerlei gerechten en als garnering.

 

 

”Vol met vitamines, mineralen en polyfenolen”

Wat is de voedingswaarde van tuinkers?

Tuinkers bevat verschillende voedingsstoffen die enorm gezond voor je zijn. Zo bevat het polyfenolen, vitamines en mineralen en andere stoffen die een antioxiderend effect hebben.

Ondanks dat men tuinkers vaak in kleine porties eet is het enorm voedzaam en vooral de jonge scheuten zitten boordevol stoffen die je gezond, fit en jong houd.

Welke voedingsstoffen zitten er in tuinkers?

Vitamine A

Vitamine B1

Vitamine B6

Foliumzuur

Vitamine C

Vitamine E

IJzer

Magnesium

Calcium

Fosfor

Natrium

Kalium

 

Polyfenolen

Polyfenolen zijn belangrijke natuurlijke chemicaliën die in veel voedingsmiddelen worden aangetroffen en bevatten krachtige antioxiderende eigenschappen. Antioxidanten helpen de opbouw van schadelijke vrije radicalen in het lichaam te voorkomen. Vrije radicalen zijn zeer reactieve verbindingen die zich in het lichaam vormen en zowel schade aan cellen als chronische ziekten kunnen veroorzaken.

Onderzoek wijst uit dat polyfenolen in verband zijn gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen, kanker en de ziekte van Alzheimer. De meeste groenten bevatten veel gezondheids bevorderende polyfenolen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de micro versies van deze groenten even veel of zelfs meer polyfenolen bevatten.

5 gezondheidsvoordelen van tuinkers!

Omdat micro groenten een vergelijkbaar maar verbeterd voedingsprofiel hebben als groenten van volledige grootte en een nog grotere hoeveelheid polyfenolen, kunnen ze ook dezelfde ziekte bestrijdende voordelen hebben. 

Zo werden blaadjes van de tuinkers vroeger gebruikt in ontstekingsremmende pap voor de verzorging van wonden. 

Tuinkers word ook gebruikt voor:

Hoesten

Gebrek aan eetlust

Obstipatie

Bloedarmoede

Blaasaandoeningen

In een recent onderzoek kwam naar voren dat de plant bronchus verwijdende effecten heeft en ingezet kan worden bij overactieve luchtwegaandoeningen.

Dankzij de indrukwekkende voedings- en polyfenolprofiel is aangetoond dat het eten van tuinkers enorm gezond is. Verhoogde inname van de jonge scheuten van tuinkers is ook in verband gebracht met lagere ontstekingen en een verminderd risico op hartaandoeningen, diabetes type 2 en obesitas. Hier moet in de toekomst nog meer onderzoek naar gedaan worden om te kijken of dit in de praktijk effectief kan worden toegepast.

 

 

”Tuinkers kan binnen en buitenshuis worden gekweekt”

Wat zijn de voordelen van tuinkers?

Veel beginnende kwekers genieten van het kweken van micro groenten omdat ze snel en gemakkelijk te kweken zijn. Je hoeft niet te investeren in een volledige tuin of zelfs maar een achtertuin te hebben om te profiteren van tuinkers.

Als je water, aarde, zaden en een raam met een beetje zonlicht hebt dan is dit genoeg om je eigen mini tuintje te beginnen. Het beste van alles is dat de tuinkers perfect past bij de ongeduldige tuinman.

De wachttijd is minimaal aangezien deze plant klaar is voor de oogst in slechts vijf tot zeven dagen na ontkieming.

Behalve dat het ongelooflijk makkelijk is, kun je ook het hele jaar door genieten van tuinkers. Omdat tuinkers binnenshuis kan worden gekweekt, hoef je niet te wachten tot het koude weer voorbij is om de tuinhandschoenen uit de kast te halen!

 

 

”Kiemgroenten zin enorm populair”

Wat zijn kiemgroenten?

Kiemgroenten zijn de jonge versies van groenten en bevatten door hun grootte extra veel vitamines. De bekendste kiemgroenten zijn tuinkers, taugé en alfalfa en daarnaast bestaan er nog veel meer soorten die allemaal een geheel eigen smaak hebben.

Kiemgroenten bevatten veel antioxidanten en diverse enzymen. Net als andere groentesoorten bevat kiemgroente veel vezels, voedingsstoffen en weinig calorieën. In kiemgroente zitten koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamine A, B, C en mineralen zoals magnesium, calcium, ijzer, kalium en fosfor. 

Kiemen bevatten daarnaast vaak meer voedingsstoffen dan de volwassen plant. Zo bevatten ze ook vaak sulforafaan wat veel voor komt in jonge broccoli plantjes. Deze stof is enorm gezond voor je en heeft enorm veel voordelen! Kiemgroenten zijn een erg gezonde aanvulling en je kunt het makkelijk door de salade, smoothie, garnering of op je boterham doen. 

 

Voorbeeld van verschillende kiemgroenten zijn:

Broccolikers

Tuinkers

Mosterdkers

Alfalfa

Chinese Bieslook

Taugé

Radijkskers

Rucolakers

 

 

”Tuinkers kan je het beste vers eten”

Tuinkers

Je kunt tuinkers het beste vers eten. Wanneer je de plant droogt dan smaakt het minder lekker en het verliest ook veel gezonde voedingsstoffen. De plant kan je makkelijk in verschillende gerechten verwerken. Om je een idee te geven waar je tuinkers voor kunt gebruiken hebben we het voor je op een rij gezet.

In de salade

Als garnering

In de soep

Op een boterjam

Door een omelet

In een kruidensaus

Bij verse vis

Bij een carpaccio

 

 

”Tuinkers is enorm makkelijk om zelf te kweken”

Hoe ontkiem je tuinkers?

Je kunt tuinkers binnen en buiten laten groeien. Kies voor een warme plek met voldoende licht. Kamertemperatuur is over het algemeen de beste temperatuur voor tuinkers.

Binnen kun je kiemschaaltjes gebruiken met een klein beetje potgrond of een vochtig keukenpapiertje. Buiten kan het prima in de groentetuin of in de kas. Als je kiest voor snelle groei en een volle smaak dan is potgrond het beste medium.

Zorg dat je de zaadjes vrij dicht op elkaar zaait zodat je een mooi volle schaal, pot of grond hebt waar je het in zaait. De zaadjes ontkiemen na een dag en na 5 tot 7 dagen kan je de plantjes oogsten en opeten.

Wanneer je wat over hebt dan kan je het in een bakje met vochtig keukenpapier enkele dagen in de koelkast bewaren.

Tips:

1) Zaai om de paar dagen zodat je de oogst kunt verspreiden. Op deze manier heb je om de paar dagen verse tuinkers

2) Wil je tuinkers binnen of in de kas zaaien? Gebruik een simpel plastic bakje zoals je die bij de chinees krijgt

3) Geef tuinkers iedere dag water. Een plantenspuit is een goede manier om de plantjes en de ondergrond vochtig te houden

4) Licht en zon zal je plantjes helpen om snel te groeien en mooie groene blaadjes te ontwikkelen

Tot slot

Tuinkers stond centraal in dit artikel. Voeg jij weleens tuinkers toe aan je gerechten? Zo ja, aan welke gerechten voeg je deze ‘gezonde plant’ toe? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Is kruidnagel gezond?

Basilicum

Wat is kurkuma?

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *