teveel magnesium

Teveel magnesium

Teveel magnesium is dat schadelijk? Magnesium is een essentieel mineraal voor je lichaam en geest omdat het bij vele processen betrokken is. Je krijgt magnesium binnen via je voeding of zonodig extra via een supplement. Toch zijn er veel Nederlanders die een tekort aan magnesium hebben zonder dat ze dit weten. Extra magnesium is dus raadzaam, maar hoeveel dan precies? En kan je eigenlijk teveel magnesium binnenkrijgen?  

Teveel magnesium is dat schadelijk? In dit uitgebreide artikel krijg je de antwoorden van ons. Lees je mee?!

Teveel magnesium

Normaal gesproken krijg je niet gauw teveel magnesium binnen via je voeding. Eigenlijk is dat bijna onmogelijk, dit omdat niet alle magnesium opgenomen wordt in de darmen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit maar 20 tot 60% van de inname is. 

Ook is de Nederlandse bodem minder rijk aan allerlei belangrijke mineralen. Dit komt door uitputting van landbouwgrond en kunstmest. Daardoor zitten er in onze voeding ook minder essentiële vitamines en mineralen. 

Tot slot hangt het ook af van de bouw van je lichaam, je leeftijd en je leefpatroon. Zo heeft een intensieve sporter meer magnesium nodig dan iemand die nooit sport. En gebruikt iemand die gestrest is tot vier keer meer magnesium dan iemand die niet gestrest is. Zoals je ziet hangt het van veel factoren af hoeveel magnesium je binnen moet krijgen en waneer dat teveel is en voor bijwerkingen zorgt. 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor een gemiddelde volwassen man is 350 milligram.  

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor een gemiddelde volwassen vrouw is 300 milligram. 

Deze aanbeveling is voor 97-98% van alle volwassenen voldoende. 

Als je medicijnen slikt, veel sport, ouder dan 50 bent, last van stress hebt of zwanger bent of borstvoeding geeft is de behoefte aan magnesium groter. 

teveel magnesium

Teveel magnesium schadelijk?

Zoals we al eerder schreven is teveel magnesium via je voeding binnen krijgen eigenlijk onmogelijk. Je zou via een supplement teveel magnesium binnen kunnen krijgen maar als dat voor een korte periode is en je bent gezond is dat niet schadelijk. Je kunt er hoogstens onschuldige diarree van krijgen. Ver velend maar zeker niet schadelijk voor je.

 
Bij de eerste signalen van een magnesiumoverschot is het belangrijk om direct te stoppen met je supplement. Na een paar dagen verdwijnen je klachten. Teveel magnesium innemen voor een korte periode is dan in principe niet gevaarlijk als je verder gezond bent. Bij langdurige inname kan het echter zeer schadelijke gevolgen hebben, iets wat vooral voorkomt bij mensen met nierproblemen. Er is dan sprake van een magnesium vergiftiging, ook wel magnesiumintoxicatie. Ook bij een stoornis van het hart is teveel magnesium erg gevaarlijk. In het geval van magnesiumintoxicatie is stoppen met je supplement niet voldoende en dien je direct contact op te nemen met een arts.

Teveel magnesium gevaarlijk?

Is teveel magnesium gevaarlijk?

Magnesium overschot

Een overschot aan magnesium via je voeding is vrijwel onmogelijk. Een overschot ontstaat dan ook vaak bij het gebruik van supplementen zoals. 

 
 

Opletten met deze aandoeningen!

Nu het antwoord op de vraag die in dit artikel centraal staat. Is teveel magnesium schadelijk? Als je gezond bent is teveel magnesium niet schadelijk voor je. Je nieren weten een overschot aan magnesium eenvoudig weg te werken. Je kunt er hoogstens onschuldige diarree van krijgen. 
Als je bepaalde aandoeningen hebt zoals chronische nierproblemen, diabetes of een slecht werkende of overactieve schildklier dan kun je bijwerkingen krijgen. Het kan dan zijn dat je nieren een overschot aan magnesium maar moeilijk kunnen wegwerken. Je herkent zo’n teveel aan magnesium aan symptomen als diarree, misselijkheid, vermoeidheid, spierzwakten, hartkloppingen en een lage bloeddruk. 
Er is sprake van een magnesium overschot wanneer er een verhoogd magnesium gehalte in je bloed zit. Dit wordt ook wel hypermagnesiëmie genoemd. Hypermagnesiëmie is vaak een gevolg van nierproblemen. Dit komt doordat het proces dat er normaal voor zorgt dat het magnesiumgehalte in je bloed normaal blijft niet meer goed werkt.
Een ernstige magnesiumvergiftiging maar zelden voor. 

Welke rol speelt medicatie?

Je treft magnesium niet alleen aan in voeding maar ook in supplementen en bepaalde medicijnen. In sommige laxeermiddelen kun je magnesium aantreffen. Hoewel laxeermiddel een hoge hoeveelheid elementair magnesium kan bevatten, is het normaal niet gevaarlijk. Vanwege het laxerende effect absorbeer je niet alle magnesium. In plaats daarvan wordt het uit je lichaam gespoeld voordat het de kans heeft om veel effect te hebben. 
Magnesium is ook aanwezig in sommige medicijnen voor maagzuur of indigestie. Andere medicijnen die hypermagnesiëmie kunnen veroorzaken zijn lis- en thiazidediuretica, aminoglycoside, cisplatinum, amfotericine-B, cyclosporine, tacrolimus, foscarnet en pentamidine.

Magnesium middels een voetenbad

Over het algemeen is het risico om ooit een magnesium overdosis te ervaren extreem laag voor een normaal gezond persoon. Mocht je wel veel last hebben van diarree na het nemen van magnesium supplementen dan raden wij je aan om magnesium via een voet- of ligbad tot je te nemen. Op deze manier hebben je maag en darmen geen extra belasting en heb je ook geen last van diarree. 
Heb je last van een verminderde nierfunctie, dan raden we aan om de risico’s van magnesiumhoudende medicijnen en supplementen met je huisarts te bespreken.

Tot slot

Teveel magnesium is dat schadelijk of zelfs gevaarlijk? Die vraag stond centraal in dit artikel. Gebruik jij een supplement om je magnesium aan te vullen? Zo ja, welke gebruik je? En waar gebruik je ze voor? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. Wij zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.