tandbederf
Expert: Jaap Gerrijts | 10 augustus 2023 | Leestijd: 7 minuten 

Tandbederf

Tandbederf is een veelvoorkomend probleem dat ontstaat als bacteriën in de mond zuren produceren die het tandglazuur aantasten. Tnadbederf kan leiden tot gaatjes, pijn, infecties en zelfs tandverlies. Om tandbederf te voorkomen, is het belangrijk om een goede mondhygiëne te hebben, regelmatig naar de tandarts te gaan en gezond te eten.

Hoe kan je tandbederf voorkomen? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit en vertellen we hoe je je eigen tandpasta kunt maken. Lees je mee?!

Tandbederf treedt op als suikers in eten en drinken reageren met bacteriën in tandplak

Tandbederf

Wist je dat  tandbederf de meest voorkomende chronische infectieziekte is bij kinderen? Niet alleen kinderen hebben er last van maar ook ouderen hebben tandbederf. De meest belangrijke factoren die hierbij een rol spelen zijn:

Suiker

Tandplak

Zuur

Wanneer je tandglazuur word aangetast door bacteriën in de tandplak dan breken deze bacteriën suiker vervolgens af tot zuur en dit tast je tandglazuur aan. Gaatjes ontstaan door oplossend tandglazuur en dat proces gebeurt bij jonge kinderen met melktanden maar ook bij iemand van tachtig die nog de eigen tanden heeft.

Veel voorkomende symptomen van tandbederf zijn:

Gele of bruine plekken op tanden en kiezen

Gaatjes in tanden of kiezen

Het drinken van koude en soms ook warm drinken kan pijnlijk zijn

Als het tandbederf doorzet: 

Vieze smaak in de mond

Slechte adem

Tandpijn of kiespijn bij het eten 

In een nog verder stadium kunnen tanden en kiezen continu pijn doen

Het tandvlees rond een kies of tand met tandbederf kan ontstoken raken en snel gaan bloeden

Tandwortelontsteking met veel pijn

In sommige gevallen vorming van een kaakabces, bij het blijven uitstellen van behandeling

 

 

”Teveel suiker en te weinig mineralen en vet oplosbare vitamines”

Wat is de oorzaak van tandbederf?

Hoe kan het komen dat veel inheemse geïsoleerde stammen perfecte tanden hebben en weinig tandbederf? De reden hiervan is dat ze geen Westers dieet volgen die vaak de oorzaak zijn van tandbederf, botverlies en chronische ziektes.

Tandbederf treedt vaak op wanneer voedsel dat koolhydraten oftewel suikers en zetmeel bevatten zoals:

Melk

Frisdrank

Snoep

Koekjes

Taart 

Etc..

De resten van dit voedsel blijft vervolgens achter op de tanden en hier zijn bacteriën erg blij mee. De bacteriën die in de mond leven gedijen namelijk op deze voedingsmiddelen en produceren daardoor zuren. Na verloop van tijd vernietigen deze zuren het tandglazuur, met tandbederf tot gevolg.

Alle factoren die een rol kunnen spelen bij tandbederf zijn:

Gebrek aan mineralen in de voeding – Tekort aan bv calcium, magnesium en fosfor

Gebrek aan in vet oplosbare vitamines – A, D, E en K en vooral een vitamine D-tekort

Te veel consumptie van fytinezuur rijk voedsel

Te veel consumptie van verwerkte suiker

 

 

 

”Vermijd suiker, fytinezuur en consumeer de juiste voeding”

Hoe kan je tandbederf voorkomen?

Naast dagelijks poetsen en flossen zijn er verschillende manieren om gaatjes en tandbederf op natuurlijke wijze om te keren en de gezondheid van je mond te maximaliseren. 

Hier zijn een paar manieren om tandbederf op natuurlijke wijze om te keren:

 

Vermijd suiker

Waarschijnlijk is suiker de ergste boosdoener voor iedereen die gezonde en gaatjes vrije tanden wil hebben en houden.

Suiker voedt niet alleen orale bacteriën maar het is ook zeer zuur en kan letterlijk de structurele inhoud van tanden ontkalken of demineraliseren en hiermee tandbederf veroorzaken.

Dit betekent wegblijven van frisdrank, snoep, gebak en andere voeding met suiker. Gebruik daarvoor in plaats rauwe honing en drink spaarzaam sappen omdat te veel suiker kan bijdragen aan de vorming van gaatjes. Wees ook voorzichtig met kunstmatige zoetstoffen vanwege hun gezondheidsrisico’s. Stevia kan een goede vervanger zijn samen met rauwe honing die je met mate consumeert.

Elimineer fytinezuur

Fytinezuur oftewel fytaat is een mineraalblokker en enzymremmer die voorkomt in granen, noten, zaden en bonen. De belangrijkste reden waarom fytinezuur tegenwoordig een probleem is geworden, is omdat we zijn gestopt met oude voedselbereidingstechnieken zoals kiemen of zuurdesemfermentatie die het fytinezuur doodt.

Volgens onderzoek creëert een eetpatroon met veel fytinezuur mineraaltekorten en veroorzaakt het osteoporose. Ongeveer 80 procent van de fosfor in granen en bonen is namelijk gebonden aan fytinezuur en daarom kan je het niet absorberen. Naast het blokkeren van de beschikbaarheid van fosfor bij mensen, binden deze moleculen mineralen die nodig zijn voor de mondgezondheid zoals calcium, magnesium, ijzer en zink waardoor ze niet beschikbaar zijn voor correct gebruik. Wist je dat het consumeren van voedingsmiddelen met veel fytinezuur de opname van magnesium vermindert met maar liefst 60 procent en zink met 20 procent?

Fytinezuur verhindert niet alleen dat je mineralen uit je eten kan opnemen, maar het spoelt ook mineralen uit je lichaam, botten en tanden!

Inmiddels is bekend geworden dat de krachtige anti-nutritionele effecten van fytinezuur kunnen zorgen voor:

Tandbederf

Gebrek aan eetlust

Spijsverteringsstoornissen

Tekorten aan voedingsstoffen 

Een goede vuistregel is om je graanconsumptie te beperken en weg te blijven van niet gefermenteerde sojaproducten.

Omdat fytinezuur veel hoger is in voedingsmiddelen die zijn gekweekt met moderne fosfaatrijke meststoffen dan in natuurlijke compost is het belangrijk om alleen voedsel te eten dat biologisch en GMO-vrij is. 

Als je ernaar streeft je gezondheid te verbeteren en gaatjes op natuurlijke wijze om te keren, moet je voedingsmiddelen met veel fytinezuur zoals granen, bonen, noten en soja vermijden. Als je echter granen of noten weekt en ze vervolgens ontkiemt of zuurdesemfermentatie dan kun je fytinezuur met ongeveer 50 tot 100 procent verminderen. 

 

Consumeer rauwe zuivel en voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen

Rauwe zuivel zit boordevol vitamines en mineralen die bijdragen aan:

Een gezonde doorstroming van het tandvocht

Het behoud van sterke tanden 

Het bevorderen van mondgezondheid

Het zit vol met calcium, vitamine K2, vitamine D3, magnesium, fosfor en in vet oplosbare vitamines. het is daarom een goed idee om minstens wekelijks rauwe zuivelproducten te consumeren. Geitenmelkkefir, rauwe kazen en biologische grasgevoerde boter zijn goede opties.

Onthoud dat als je tandbederf wilt tegengaan, je de inname van in vet oplosbare vitamines en mineralen moet verhogen. Als je een ideaal eetpatroon zou creëren, zou het er zo uitzien:

Rijk aan dierlijk voedsel zoals bottenbouillon, vlees, vis en eieren

Rauwe en gekookte groenten en vooral groene bladgroenten

Rauwe zuivel zoals kefir, kaas en grasgevoerde boter

Fruit, één stuk per dag vroeg op de dag

Vitamine D – krijg voldoende zonneschijn en dagen niet in de zon aanvullen met 5.000 IE D3 per dag

Voedingsmiddelen rijk aan gezonde vetten zoals kokosolie, avocado, olijven en vis of gefermenteerde levertraan

Alleen gefermenteerde granen en met mate zoals echt zuurdesembrood of nog beter helemaal geen granen

Alleen zaden, noten en bonen die zijn ontkiemd

Tot slot GEEN bewerkte voedingsmiddelen, verpakte voedingsmiddelen of fastfood

 

Oil pulling

Al eeuwenlang word oil pulling gebruikt in de Ayurvedische geneeskunde. Het is een orale ontgiftings procedure die de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen. Deze eenvoudige orale ontgiftings procedure wordt simpelweg gedaan door 20 minuten lang een eetlepel kokosolie in je mond te spoelen en wordt gebruikt om verschillende dingen te genezen van ontstoken tandvlees, hoofdpijn en ziekten zoals diabetes.

Als je geen 20 minuten kunt doen dan is drie tot vijf minuten nog steeds goed. Het is een kwestie van oefenen voor je er aan gewend bent. Ik raad aan om kokosolie of MCT-olie te gebruiken en je kunt ook een druppel of twee etherische oliën van kruidnagel en/of tea-tree voor een maximale antiseptische en schimmelwerende werking. 

Hier zijn een paar tips:

De beste tijd om olie te trekken is ‘s ochtends direct nadat je uit bed bent gestapt

Laat je niet afschrikken door het tijdsbestek van 20 minuten. Je zult niet eens merken dat er 20 minuten zijn verstreken als je dit doet tijdens je normale ochtendroutine. Je kunt het namelijk makkelijk combineren terwijl je doucht, je kleren aantrekt en je voorbereidt op de dag

Ik raad je aan om de olie in de prullenbak te spugen in plaats van in de gootsteen omdat een opeenhoping van olie problemen kan opleveren in de leidingen verderop

Spoel onmiddellijk daarna je mond met warm water. Gebruik zout water voor extra antimicrobiële eigenschappen

Schrik niet als het olie dat je weer uitspuugt melkachtig wit of geel is

Tot slot poets je je tanden zoals normaal

 

* Dit zou een relatief ontspannend proces moeten zijn dus voel je niet gedwongen om de hele tijd krachtig je mond met olie te spoelen, anders krijg je gegarandeerd pijnlijke kaakspieren. Verplaats de olie eenvoudig en voorzichtig in je mond en door je tanden zonder iets door te slikken.

 

 

”Remineraliseer je tanden met zelf gemaakte tandpasta”

Maak je eigen tandpasta!

Er zijn verschillende merken fluoridevrije tandpasta waarvoor je geen klein fortuin hoeft te betalen om ze in handen te krijgen. Daarnaast kun je als je geld wilt besparen en ook je tanden op een bijzonder krachtige manier wilt remineraliseren, je eigen zelfgemaakte remineraliserende tandpasta maken:

Combineer de volgende ingrediënten:

4 eetlepels kokosolie

2 eetlepels zuiveringszout / aluminiumvrij

1 eetlepel xylitol of 1/8 theelepel stevia

20 druppels etherische olie van pepermunt of kruidnagel

20 druppels sporenelementen of calcium/magnesiumpoeder

 

 

”Fluoride heeft positieve en negatieve kanten”

Waarom gebruikt men fluoride?

Fluoride word volgens tandartsen gebruikt om de tanden en kiezen te beschermen.

1) Het fluoride komt in het glazuur terecht en kan het steviger maken en minder vatbaar voor zuur.

2) Het hecht aan zwakke plekken in het glazuur waardoor het verstevigd en sneller kan herstellen.

3) Fluoride zorgt er voor dat de bacteriën minder goed suiker in zuur kunnen veranderen. Hierdoor beschadigt het schadelijke zuur de tanden en kiezen minder.

De nadelen van fluoride kunnen zijn:

Tandfluorose

Overmatige consumptie van fluoride tijdens de tandontwikkeling en vooral bij jonge kinderen kan leiden tot tandfluorose. Dit is een cosmetisch probleem dat het uiterlijk van de tanden aantast. Tandfluorose kan witte strepen of vlekken op de tanden veroorzaken en kan in ernstige gevallen leiden tot bruine verkleuring of putjes in het glazuur.

Neurologische problemen

Sommige onderzoeken hebben een mogelijk verband gesuggereerd tussen hoge blootstelling aan fluoride en neurologische ontwikkelingsstoornissen en vooral bij kinderen. Het bewijs is echter niet sterk en er is meer onderzoek nodig om de mogelijke neurologische effecten van fluoride volledig te begrijpen.

Hormoonontregeling

Er zijn zorgen geweest over het vermogen van fluoride om het endocriene systeem, dat de hormonen in het lichaam reguleert te verstoren. Sommige onderzoeken hebben gesuggereerd dat een hoge blootstelling aan fluoride mogelijk de schildklierfunctie zou kunnen beïnvloeden maar het bewijs is nog steeds niet doorslaggevend.

Fluoridegevoeligheid of allergie

Een klein deel van de bevolking kan gevoelig of allergisch zijn voor fluoride, en dit kan zorgen voor:

Huiduitslag

Spijsverteringsproblemen 

Andere allergische reacties 

Vroeger zat er geen limiet aan de hoeveelheid fluoride dat er in tandpasta mocht zitten en tegenwoordig is dit in de wet vastgesteld om zo een teveel te voorkomen.

Als je specifieke zorgen hebt over fluoride dan is het een goed idee om deze met een arts of tandarts te bespreken.

 

 

”Een gezond gebit begint vroeg”

Gaatjes in melktanden

Ook kinderen kunnen gaatjes krijgen in de melktanden als ze veel zoets eten en drinken en niet altijd goed poetsen. We hebben enkele veel gestelde vragen voor je op een rij gezet met daarop het antwoord.

Kunnen gaatjes in de tanden van mijn kind invloed hebben op de volwassen tanden die ze er na krijgen?

Ja dit is mogelijk. Tandbederf en gaatjes in de melktanden kunnen ertoe leiden dat de definitieve tanden niet recht groeien of later doorbreken.

Moet ik de tanden van mijn baby of kind altijd poetsen?

Ja dit is het beste. Zodra de eerste tand doorbreekt moet je de tanden van je kind twee keer per dag poetsen met tandpasta. Je kunt je kind het beste helpen met poetsen tot het  7 jaar oud is en daarna kan het zelf poetsen.

Moet ik gaatjes in melktanden laten vullen?

Ja dit is belangrijk. Vullingen zijn een veilige optie voor melktanden. Zo wordt er ook voorkomen dat de gaatjes in de mond kunnen verspreiden.

Wanneer moeten een kind voor het eerst naar de tandarts?

Het eerste tandartsbezoek kan het beste op hetzelfde moment dat het poetsen begint en dit is wanneer de eerste tand van je baby doorbreekt. Na het eerste bezoek is het belangrijk dat je kind elke 6 tot 12 maanden gaat.

Tips:

1) Drink weinig of geen frisdranken en eet weinig of helemaal geen suiker

2) Poets twee tot drie keer per dag je tanden met een zachte borstel. Het beste is een elektrische tandenborstel

3) Gebruik regelmatig een tandenstoker na het eten en flos je tanden een paar keer per week

4) Vermijd roken want dit slecht voor je tanden en tandvlees

5) Ga minimaal één keer per jaar naar de mondhygiëniste of naar de tandarts

Tandbederf wordt ook wel tandcariës of cariës genoemd

Tot slot

Tandbederf stond centraal in dit artikel. Eet of drink jij graag suikerhoudende voeding? En ondervind je daar hinder van als het om je gebit gaat? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol of vindt voor je gezondheid en vitaliteit, help dan mee dit te verspreiden door het te delen op social media. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Eelt

Droge lippen

Buikvet

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *