overgewicht bij ouderen

Overgewicht bij ouderen

Overgewicht bij ouderen. We worden steeds ouder maar we worden ook steeds dikker. Overgewicht is één van de grootste gezondheidsproblemen van dit moment. Als je overgewicht hebt riskeer je ziektes, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. 

Overgewicht bij ouderen is een groot probleem. In dit artikel praten we je helemaal bij. Lees je mee?!

Overgewicht bij ouderen

Overgewicht bij ouderen is een groot probleem. Bijna 60% van alle ouderen boven de 65 heeft last van overgewicht en bijna 20% heeft last van obesitas. Naast de bekende risico’s die overgewicht met zich meebrengt zoals diabetes, hart- en vaatziekten en artrose heb je als oudere nog meer kans op problemen. 

Denk aan urinaire incontinentie, pijn in je lichaam, minder spierkracht en mogelijke verminderde cognitie. Het aanpakken van overgewicht of obesitas op oudere leeftijd heeft daarom zeker nog zin! 

BMI cijfers:

Hoe weet je of je te zwaar bent? Hoe weet je of je overgewicht hebt? Daarvoor moet je eerst je BMI uitrekenen. Dit staat voor Body Mass Index. Aan de hand van je leeftijd, lengte en gewicht komt er een indicatief getal uit, namelijk je BMI. 

Je kunt hier een online BMI test doen. 

Onderstaande cijfers geven aan in welke categorie je zit:

 – Minder dan 18               = Ondergewicht 

 – Tussen 18,5 en 24,9      = Gezond gewicht

 – Tussen   25  en 29,9      = Overgewicht

 – Boven de 30                  = Obesitas 

Als je ouder dan 70 bent kun je het volgende aanhouden:

 – Tussen  22 en 27,9        = Normaal gewicht

 – Tussen  28 en 29,9.      = Overgewicht

 – Boven de 30                 = Obesitas

overgewicht bij ouderen

Oorzaak overgewicht bij ouderen

Hoe komt het dat je dikker wordt naarmate je ouder wordt? Ten eerste verlies je als 55 plussers spiermassa. Vetweefsel verbruikt minder calorieën dan spiermassa en daardoor daalt je stofwisseling en heb je minder energie nodig. Vaak beweeg je minder als je ouder wordt en zo wordt er steeds meer overtollig vet opgeslagen in je lichaam. 

Bij vrouwen in de overgang worden er bovendien minder vrouwelijke hormonen aangemaakt, waardoor de lichaamsvorm kan veranderen. Dit is vooral te merken aan een dikkere buik. 

Gevolgen van overgewicht

Overgewicht bij ouderen brengt een aantal risico’s met zich mee. Zo vergroot de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Bovendien is de levensverwachting korter als je overgewicht hebt. Fysieke ongemakken kunnen je dagelijkse activiteiten beïnvloeden waardoor je nog minder gaat bewegen en zwaarder wordt. 

Kort gezegd: overgewicht beïnvloed bijna iedereen negatief. Kwalen die kunnen ontstaan zijn: een verstoorde hormoonhuishouding, vermoeidheid, slaapproblemen, slaapapneu of incontinentie. Ziektes die kunnen ontstaan zijn: een hoge bloeddruk, artrose, trombose, een hart- of herseninfarct, diabetes type 2 en gewrichtsproblemen. 

Een groot probleem bij overgewicht is dat de kans op het krijgen van kanker vergroot. Dit komt omdat vetcellen je hormonen verwarren. Hierdoor ontstaat er onbalans in je lichaam waardoor kankercellen zich beter kunnen ontwikkelen. 

Onderzoek heeft uitgewezen dat er tien soorten kanker zijn die je kunt ontwikkelen als je overgewicht hebt. Dit zijn: eierstokkanker, darmkanker, baarmoederhalskanker, alvleesklierkanker, borstkanker, prostaatkanker, galblaaskanker, leverkanker, nierkanker en slokdarmkanker. 

Ga gezond leven

Stap 1: Eet gezond, biologisch en seizoensproducten. Eet zoveel mogelijk verschillende kleuren voedsel want ze zitten bomvol antioxidanten. 

Eet gezonde vetten en oliën. Je vindt ze in vette vis, avocado’s, noten, olijfolie en kokosolie. Drink voldoende water zodat je niet uitgedroogd raakt. 

Vermijd suiker en zout en eten uit pakjes en zakjes. Eet kleine porties en kauw je eten goed. Je zult merken dat je net zo vol raakt. 

overgewicht bij ouderen

Stap 2: Beweeg dagelijks minimaal twee keer een half uur. Ga wandelen, fietsen of zwemmen. Iedere vorm van lichaamsbeweging is goed voor je lichaam en geest en helpt je af te vallen. Het zorgt er tevens voor dat er stofjes worden aangemaakt in je hersenen waardoor je je fit en vrolijk gaat voelen. 

Als je moeite hebt met bewegen en sporten dan kan je huisarts je doorverwijzen naar een fysiotherapeut die je kan begeleiden met bewegen en sporten. 

Stap 3: Vermijdt zoveel mogelijk stress. Het zorgt ervoor dat je meer gaat eten en daardoor kunt aankomen. Je maakt als je gestrest bent cortisol aan en dit maakt je dik op lange termijn. Je kunt stress verminderen door regelmatig een lange wandeling te maken in de natuur of luister naar je favoriete muziek. 

Je kunt ook naar de sauna gaan, aan yoga doen, mediteren of ademhalingsoefeningen. Doe iets wat je leuk vind en wat voor ontspanning zorgt.  

Stap 4: Slaap minimaal 8 uur per dag. Dit helpt je hormonen in balans te houden. Het verminderd de stress en je lichaam kan herstellen.

Vermijdt een uur voor het slapen gaan tv, tablet, telefoon en de PC.

Een scherm produceert blauw licht waardoor je hersenen geen signaal krijgen dat het tijd is om te gaan slapen. 

Je lichaam maakt minder melatonine aan en slaapt hierdoor minder snel, vast en lang.   

overgewicht-bij-ouderen

Magnesium en overgewicht

Magnesium is een essentieel mineraal wat betrokken is bij meer dan 300 biochemische processen in je lichaam. Verschillende enzymen die betrokken zijn bij het produceren van energie uit vet en suiker zijn afhankelijk van magnesium. Ze noemen magnesium daarom ook wel de manager van je stofwisseling.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen met overgewicht of obesitas vaak een tekort aan magnesium hebben. Er werd in deze onderzoeken ook aangetoond dat magnesium ervoor zorgt dat je beter afvalt dan waneer je geen of te weinig magnesium tot je neemt. 

Er zijn tal van factoren bij ouderen die ervoor kunnen zorgen dat je een magnesiumtekort hebt. Denk hierbij aan medicijngebruik of een ziekte. Het is dus belangrijk om je magnesiumniveau op peil te houden. 

Omdat je lichaam zelf geen magnesium aanmaakt moet je het uit je voeding halen of zonodig aanvullen met een supplement. Denk hierbij eens aan een voeten- of ligbad met magnesium badkristallen. De magnesium wordt eenvoudig door je huid opgenomen en kent geen bijwerkingen. 

Het werkt heerlijk ontspannend voor lichaam en geest. Bovendien slaap je er heerlijk op! 

Tot slot

Overgewicht bij ouderen komt erg vaak voor. Heb jij overgewicht? Wat doe je om gewicht te verliezen?  En heb je er weleens aan gedacht een magnesiumsupplement te gebruiken? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.