ouderdomskwaaltjes bij vrouwen

Ouderdomskwaaltjes bij vrouwen

Ouderdomskwaaltjes bij vrouwen. Ouder worden komt met gebreken en ouder worden is iets waar je niet aan ontkomt. Je krijgt vroeg of laat te maken met een lichaam dat gaat aftakelen en ook ouderdomskwaaltjes zijn onvermijdelijk. 

Ouderdomskwaaltjes bij vrouwen staan centraal in dit uitgebreide artikel. Lees je mee?!

Ouderdomskwaaltjes bij vrouwen

Als je ouder wordt krijg je er vroeg of laat mee te maken: klachten die het functioneren meer en meer belemmeren. Zwakkere spieren en botten. Je zicht en gehoor gaan achteruit. Om nog maar niet te spreken over die grijze haren of een rimpelige huid. Deze ouderdomsklachten zijn niet dusdanig ernstig dat een lang, gezond en zelfstandig leven onmogelijk is. Je kunt er heel oud mee worden dat dan wel. 

Veel voorkomende ouderdomskwaaltjes

Grijs haar: Vanaf een jaar of 35 kunnen de eerste grijze haren zichtbaar worden. Je wordt grijs omdat je haar pigment verliest. 

Rimpelige huid: Heel veel vrouwen maken zich druk om rimpels. Je huid wordt dunner en het onderhuidse weefsel neemt in volume af met als gevolg rimpels. 

Overgewicht: Als je ouder wordt neemt je spiermassa af en je vetstofwisseling wordt minder. Je hormonen spelen een grote rol in dit proces. Ook tijdens de overgang kun meer last krijgen van buikvet.   

ouderdomskwaaltjes bij vrouwen

Zwakkere spieren: Naarmate je ouder wordt neemt je spiermassa geleidelijk af. Dit komt omdat er minder testosteron wordt aangemaakt door je lichaam. Wanneer je weinig tot niet beweegt kun je tot wel 5% spiermassa per 10 levensjaren verliezen. 

Broze botten: Botontkalking komt vaak voor bij vrouwen en dit proces versnelt wanneer je in de overgang komt. Het risico op botbreuken neemt toe naarmate je ouder wordt. 

Spataderen: Overgewicht is de grootste oorzaak van spataderen. Het is zo’n typische kwaal die vaker bij vrouwen voorkomt dan bij mannen. Hormonen zorgen ervoor dat de wanden van de aderen in je benen slapper worden. 

Slecht zien: Je zicht gaat achteruit rond je veertigste levensjaar. De kleine lettertjes op een verpakking zijn opeens te klein of verkeersborden worden wazig. 90% van alle ouderen boven de vijftig heeft een bril of contactlenzen.

Magnesium speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van vrouwen
Wat kun je zelf doen?

Beweeg regelmatig: Rust roest zeggen ze en dat klopt. Het is voor zowel je lichaam als geest belangrijk dat je beweegt. Doe dit dagelijks minimaal 30 minuten. 

Denk aan wandelen, fietsen of zwemmen. Als je beweegt blijven je spieren soepel en je conditie op peil. Het is een prima manier om te ontstressen en je slaapt er beter door. 

Als je beweegt worden er allerlei positieve stoffen, genaamd hormonen aangemaakt in je lichaam.

ouderdomskwaaltjes-bij-ouderen

Slaap voldoende: Je lichaam herstelt zich gedurende je slaap. Het zorgt ervoor dat je uitgerust wakker wordt en vol energie aan een nieuwe dag kan beginnen. Toch zijn er veel mensen die slaapproblemen hebben wanneer ze ouder worden of moe wakker worden. Kijk ‘s avonds laat niet meer op computerschermen of naar de TV en wees matig met alcohol. Deze beïnvloeden de kwaliteit van je slaap. 

Stress: Vaak is stress een oorzaak van ouderdomskwaaltjes bij vrouwen. Het versnelt namelijk het proces. Dit komt omdat je lichaam verkeerde stoffen aan gaat maken, zoals cortisol. Deze stof maakt lange termijn dik en je verbruikt meer vitamines en mineralen. Als je dit niet aanvult loop je tegen tekorten aan die allerlei andere klachten of kwalen veroorzaken. 

Voeding: Gezond eten is een must. Je lichaam heeft gezonde bouwstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Zorg voor vers en groen en eet gevarieerd. Vermijd suiker en zout en eet niet uit pakjes en zakjes. Vitamines en mineralen zijn de basis voor een lang en gezond leven. Zorgt dat je ze voldoende binnenkrijgt. 

Magnesium wordt ook via je huid opgenomen

Magnesium voor je lichaam

Magnesium is een essentiel mineraal voor je lichaam. Het is betrokken bij ruim 300 biochemische processen. Het speelt een rol bij de aanmaak van je botten en is goed voor je skelet en tanden. Het zorgt voor het goed functioneren van je spieren waaronder je hartspier. Het reguleert je bloeddruk en helpt bij vermoeidheid. 

Een belangrijk mineraal waar je zeker geen tekort van wilt hebben. Dit kan voor vervelende klachten of zelf ziektes lijden zoals: osteoporose, hoofdpijn of migraine, slecht slapen, spierzwakte, spierpijn of spierkramp. Dit zijn slechts een paar voorbeelden. 

Omdat je lichaam zelf geen magnesium aanmaakt moet je het uit je voeding halen of zonodig aanvullen met een supplement. Denk hierbij eens aan een voeten- of ligbad met magnesium badkristallen. De magnesium wordt eenvoudig door je huid opgenomen en kent geen bijwerkingen.

Tot slot

Ouderdomskwaaltjes bij vrouwen staan centraal in dit artikel. Heb jij last van ouderdomskwaaltjes? Welke typische klachten heb je? En wat doe je eraan? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.