oorzaken magnesium tekort

Oorzaken magnesium tekort

Oorzaken magnesium tekort. Magnesium is een essentieel mineraal voor je lichaam want het is nodig voor allerlei belangrijke processen. Zo speelt magnesium een rol in de overdracht van zenuwprikkels, het functioneren van je spieren en de stevigheid van je botten. Een tekort aan dit belangrijke mineraal is snel opgelopen en dat is iets wat je niet wilt. 

Oorzaken magnesium tekort. In dit uitgebreide artikel duiken we in de oorzaak van een tekort. Lees je mee?!

Oorzaken magnesium tekort

Magnesium is één van de meest belangrijke mineralen voor je lichaam. Het regelt je energiehuishouding en is betrokken bij meer dan 300 biochemische processen in je lichaam. Omdat je lichaam zelf geen magnesium aan kan maken moet je het binnen krijgen via je voeding of zo nodig aangevuld met een supplement. 

Onvoldoende inname van magnesium leidt tot gezondheidsklachten en vergroot de kans op chronische ziekten als osteoporose, diabetes type 2, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Om gezond en vitaal te blijven zijn dit de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden magnesium:

 – Een volwassen vrouw heeft 300 milligram magnesium per dag nodig.

 – Een volwassen man heeft 350 milligram magnesium per dag nodig. 

Er zijn echter ook situaties waarbij de behoefte aan magnesium hoger is bijvoorbeeld wanneer je zwanger bent, borstvoeding geeft of intensief sport. 

magnesium tekort oorzaak

Magnesium tekort oorzaak

Magnesium moet je halen uit je voeding en zonodig aanvullen met een supplement. Echter door de manier van groente en fruit telen is het magnesiumgehalte in ons voedsel de afgelopen 50 jaar aanzienlijk verlaagd. Dit komt door uitputting van de grond waardoor het aantal mineralen met wel 75% gedaald is. 

Oorzaken zijn bodembewerking, kunstmest en raffinagetechnieken waardoor je al snel een tekort aan magnesium oploopt ook al eet je gezond en gevarieerd. 

Voeding kan dus een oorzaak zijn van een tekort. Andere oorzaken van een tekort aan magnesium sommen we hieronder voor je op: 

Zwangerschap: Je hebt tijdens je zwangerschap meer behoefte aan magnesium dan normaal. Je lichaam heeft voor de groei van de baby 20 tot 40% extra magnesium nodig. Als je een tekort hebt aan magnesium tijdens je zwangerschap dan is er een duidelijk verhoogde kans op complicaties voor jezelf en je baby. 

Overgang: Magnesium speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van hormonen, je energiestofwisseling en de opbouw van je botten. Magnesium kan hierdoor bijdragen aan de vermindering van overgangsklachten zoals vermoeidheid, opvlieger, stemmingswisselingen en slapeloosheid.

Stress: Dit is één van de belangrijkste oorzaken van een magnesiumtekort. Als je gestrest bent plas je wel tot vier keer zoveel magnesium uit dan normaal. Hoe meer magnesium je uitplaats hoe meer stress je ervaart en zo kom je al snel in een vicieuze cirkel. Bij langdurige stress is het raadzaam om je magnesium aan te vullen met een supplement. 

Medicijngebruik: Vaal leidt medicijngebruik tot een verminderde opname van een voedingsstoffen, een verhoogde uitscheiding van voedingsstoffen of een verhoogde behoefte aan voedingstoffen. Veel medicijnen hebben bijwerkingen of creëren klachten die te herleiden zijn tot een tekort aan magnesium. 

Medicijnen die voor een tekort kunnen zorgen zijn maagzuurremmers, diabetesmedicijnen, cholesterolverlagers en bloeddrukmedicijnen.  

50-plussers: Wanneer je ouder wordt eet je vaak slechter en minder. Ook heeft je lichaam bij het ouder worden meer moeite om de voedingstoffen goed tot zich te nemen. Het is daarom te adviseren om preventief een supplement te nemen opdat een tekort anders zo opgelopen is. 

Chronische ziekten: Wanneer je een ziekte of aandoening hebt kan deze ervoor zorgen dat je een verminderde opname van magnesium hebt of juist een extra uitscheiding daarvan. Een tekort is dan al snel opgelopen. Je kunt hierbij denken aan maag- en darmziektes of nierziektes. 

Sporten: Een tekort aan magnesium veroorzaakt kramp in je spieren. Een tekort aan energie is ook een veelvoorkomende klacht bij sporters die te weinig magnesium binnen krijgen. Als je sport heeft je lichaam 10 tot 20% meer magnesium nodig. Bij duursporten zoals hardlopen, wielrennen of schaatsen kan dit oplopen tot 60%

Tot slot

Wat zijn de oorzaken van een magnesium tekort stond in dit artikel centraal. Heb jij een tekort aan magnesium? Weet jij de oorzaak van je tekort? Hoe vul je jouw tekort aan? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. Wij zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.