magnesium tekort symptomen

Magnesium tekort symptomen

Magnesium tekort symptomen. Magnesium is een mineraal dat dagelijks nodig is voor allerlei processen in je lichaam en daarom uitermate belangrijk is. Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken en daarom ben je afhankelijk van de toevoer uit voeding. Meer dan 60% van alle Nederlanders krijgt te weinig magnesium binnen. Ook stress en medicijngebruik spelen een belangrijke rol bij een tekort aan magnesium.

Wat zijn magnesium tekort symptomen? We sommen ze allemaal voor je op! En wat is de beste manier om je tekort aan te vullen? Je leest het allemaal in onderstaand artikel.

Magnesium tekort symptomen

Er zijn vele symptomen, klachten of oorzaken die kunnen duiden op een tekort aan magnesium. Wanneer je onderstaande symptomen, klachten of oorzaken herkent betekent dit uiteraard niet direct je een magnesium tekort hebt, maar de kans is zeker aanwezig! We hebben de magnesium tekort symptomen en klachten alvast op alfabetische volgorde voor je gezet. Wel zo makkelijk toch?! 

ADHD en slechte concentratie

Magnesium zorgt voor ontspanning, meer concentratievermogen en een beter geheugen. Ook dient Magnesium als natuurlijke ondersteuning bij de behandeling van hyperactiviteit en slechte concentratie.

Depressiviteit

Een magnesium tekort kan een oorzaak zijn van een depressie. Het verminderen van een depressie kan door  een magnesium supplement te nemen. 

Hartritmestoornissen

Onderzoek wijst uit dat mensen met voldoende magnesium minder kans hebben op het ontstaan van hart en vaatziekten. Magnesium is essentieel voor een gezond hart. 

Hoge bloeddruk

Magnesium zorgt ervoor dat je bloedvaten ontspannen en het bevordert de gezondheid van je hart. Een magnesium tekort kan leiden tot cardiovasculaire problemen.

Huidproblemen, jeuk en huidschilfers

Magnesium zorgt voor het natuurlijk behoud en herstel van je huidfunctie.

Heb je een droge huid dan heb je veel baat bij magnesium, maar ook bij psoriasis zorgt magnesium er voor dat de huidcellen normaliseren waardoor de symptomen worden verzacht. 

Ook bij infecties zoals eczeem, acne of andere ontstekingen zorgt magnesium voor rust in de huid

magnesium tekort symptomen
Lusteloosheid en vermoeidheid

Voel je je lusteloos of vermoeid dat kan komen door een magnesium tekort. Magnesium is essentieel voor het aanmaken van energie.

Medicatiegebruik

Heel veel medicijnen zijn magnesium slurpers en dat kan leiden tot vervelende complicaties. Extra magnesium in een voetenbad met badkristallen kan deze bijwerkingen aanzienlijk verminderen. 

Migraine of hoofdpijn

Een tekort aan magnesium kan hoofdpijn of migraine veroorzaken. Vul je magnesium tekort aan met extra magnesium om de klachten van hoofdpijn en migraine te doen verminderen.

Overgang

Bij het aanpakken van overgangsklachten adviseren hormoonexperts veelal magnesium. Magnesium ontspant en verlicht en is bovendien natuurlijk en vaak de ontbrekende schakel. 

Pijnlijke spieren

Magnesium speelt een essentiële rol bij het voorkomen en behandelen van pijnlijke spieren of rusteloze benen. Je voorkomt spierpijn bij regelmatig gebruik van een magnesium voetenbad. Het houd je spieren soepel en helpt je te ontspannen.

Regelmatig sporten

Als je sport transpireer je en verlies je allerlei mineralen. Magnesium is zo’n mineraal, dus heb je als je sport extra magnesium nodig om het verlies aan te vullen. Magnesium is ook nodig voor ATP, het stofje dat verantwoordelijk is voor de energietransport in je lichaam.

Slapeloosheid

Magnesium is een mineraal dat zorgt voor ontspanning. Het is betrokken bij de aanmaak van melatonine. Een hormoon wat zorgt voor waak en slaap. Regelmatig een voetbad met magnesium badkristallen zorgt voor ontspanning en je slaapt er heerlijk op!

Spierkramp

Je kunt kramp krijgen door een magnesium tekort. Je spieren hebben dan te weinig magnesium ter beschikking. Extra magnesium kan helpen om kramp te voorkomen en verhelpen.

Stress

Als je een magnesium tekort hebt kan dit leiden tot stress. Stress beroofd je lichaam van magnesium waardoor je nog meer stress ervaart. Het is aan te raden extra magnesium te nemen om het magnesium tekort aan te vullen en de stress te verminderen.

Zwangerschap

Als je zwanger bent is je magnesium behoefte vele malen groter. Je kunt wel 20 tot 40% extra magnesium nodig zijn. Ook helpt magnesium bij typische zwangerschapskwaaltjes.

Extra magnesium slikken of badderen?

Natuurlijk bestaan er allerlei supplementen om je dagelijkse hoeveelheid mineralen aan te vullen. Veel van deze middelen werken echter met magnesiumoxide. Een vorm die juist minder goed wordt opgenomen in het lichaam. Je kunt bij een overdosering vrij gemakkelijk darmklachten als diaree krijgen. 

In plaats van slikken kun je ook gaan badderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat magnesium in badkristallen heel goed wordt opgenomen door de huid en zo prima de bloedbaan kan bereiken. 

Tot slot

In dit artikel hebben we de magnesium tekort symptomen voor je op een rij gezet. Heb jij na het lezen van dit artikel twijfel of je een tekort aan magnesium hebt? Wat voor supplement zou je gaan willen gebruiken of kunnen we je ergens mee helpen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere mensen. Dit kan doormiddel van de social media knoppen.

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.