magnesium poeder
Expert: Jaap Gerrijts | 7 november 2022 | Leestijd: 6 minuten 

Magnesium poeder

Magnesium poeder is een supplement in poedervorm. Het voordeel van deze vorm is dat je het precies kunt doseren zoals je dat zelf wilt. Je kunt magnesium poeder kopen in een citraat vorm. Deze wordt veel gebruikt voor ontspanning van de spieren. Een andere vorm die veel verkocht wordt is bisglycinaat in poedervorm. Deze vorm is goed voor de ontspanning van de hersenen.

Wat zijn de voordelen van magnesium poeder? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit en vertellen we waarom magnesium zo'n belangrijk mineraal is voor je lichaam. Lees je mee?!

Magnesium poeder

Er zijn veel mensen die dagelijks te weinig magnesium binnen krijgen. Je lichaam kan magnesium niet zelf aanmaken dus moet je het binnen krijgen via je voeding. Het is tegenwoordig heel gewoon om je magnesium aan te vullen via een supplement. Het voordeel hiervan is dat je zeker weet dat je genoeg binnen krijgt. 

Er zijn verschillende soorten magnesium poeder:

 • Citraat – Spieren

 • Bisglycinaat – Hersenen

 • Tauraat – Hart- en bloedvaten

 • Malaat – Energie

Al deze soorten bevatten magnesium en zijn gebonden aan een stof zoals aminozuur zodat het lichaam de magnesium goed kan absorberen. Er zijn ook minder goede soorten te koop zoals magnesiumoxide en magnesiumsulfaat. Deze soorten worden slecht door het lichaam opgenomen. 

In het geval van magnesiumoxide is dit slechts 4% terwijl een goed opneembare magnesium poeder zoals magnesium bisglycinaat ten minste 60% kan worden opgenomen.

 

 

”Magnesium is het anti-stress mineraal”

Waarom extra magnesium nemen?

Magnesium is betrokken bij meer dan 350 biochemische reacties. Het is een Co-enzym en dit betekent dat het een hulpmineraal is en betrokken bij verschillende belangrijke enzymreacties. Het is ook een essentieel elektrolyt en word ook wel het anti-stressmineraal genoemd.

Magnesium is ook betrokken bij:

 • Spierontspanning

 • Zenuwoverdracht

 • Vloeistofbalans

 • pH

 • Energie productie

 • Stemming

 • Anti-stress

 • Slaap

 • Botfysiologie

 • Hartfysiologie

 • Ondersteund insuline

 

Magnesium is erg belangrijk. Geschat word dat 60% van de bevolking een subklinisch magnesiumtekort heeft. Subklinisch betekent dat het niet op een bloedtest verschijnt, maar je hebt wel een tekort. Dit komt omdat het tekort in de cellen voorkomt en niet in het bloed. 98% van het magnesium bevindt zich namelijk in de cel en niet buiten de cel. 

Als je een bloedtest krijgt en je merkt dat het magnesiumgehalte in je bloed normaal is dan kan dit een vertekend beeld zijn. 

 

 

”Magnesium is een calciumantagonist”

Magnesium en calcium

Magnesium poeder word vaak gebruikt bij klachten met de spieren, zenuwen, slaap en het hart- en bloedvaten. Wist je dat magnesium samenwerkt met andere mineralen zoals calcium om je spieren aan te spannen en te ontspannen? Ook bij het zenuwstelsel werken ze samen want ook hier zet calcium het aan en magnesium zorgt dat het kalmeert. De bloedstolling word geactiveerd door calcium en afgeremd door magnesium. 

Een van de belangrijkste dingen die magnesium doet is calcium buiten de cel houden. Als er voldoende magnesium in de cel is dan kan het voorkomen dat calcium de cel binnendringt en schade veroorzaakt.

Wanneer er een laag magnesiumgehalte is en calcium uit de hand loopt dan kunnen de volgende klachten optreden:

 

 • Verkalking

 • Overgevoeligheid van het zenuwstelsel

 • Insulineproblemen

 • Stijfheid

 • Plakkerig bloed

 • De lever kan te veel glucose gaan produceren

 • Nierstenen

 

Buiten de cel heb je 10.000 keer meer geconcentreerd calcium dan in de cel. Om ervoor te zorgen dat het calcium wordt getransporteerd moet je een zogenaamd spanningsafhankelijk calciumkanaal hebben. Dit is een opening van de cel waardoor het calcium in en uit kan gaan. 

Andere problemen van te veel calcium in de cel:

Hoge bloeddruk

Angst / bipolair

Migraine

Myofasciale triggerpoints

Ontsteking

Diabetes

Neurodegeneratie

Degeneratieve gewrichtsaandoening

 

 

”Meer dan de helft van alle mensen heeft krijgt te weinig magnesium binnen”

 

Wanneer heb je baat bij magnesium poeder?

Iedereen heeft magnesium nodig en als je een veelzijdig en gezond eetpatroon hebt dan is de kans groot dat je er genoeg van binnen krijgt. Toch zijn er mensen die ondanks goede voedsel toch een tekort hebben aan dit belangrijke mineraal. 

Wanneer is extra suppletie met magnesium poeder aan te raden?

Ouderen

Zwangere vrouwen

Mensen met maag en darmproblemen

Stress

Depressie

Migraine en hoofdpijn

Hart- en vaatproblemen

Sporters

Vermoeidheid

Spierkramp

Gewrichtsproblemen

Insulineresistentie

Bij een vitamine D tekort

 

 

”Capsule of poedervorm”

Kiezen tussen magnesium poeder of tabletten?

Magnesium poeder of tabletten? Welke kun je beter nemen? Magnesium in poedervorm kan je zelf doseren en als het in een tablet zit dan is dit al voor je gedaan. Wanneer je magnesium poeder inneemt dan werkt dit net even iets sneller dan een capsule. 

Als je voor gebruikers gemak gaat dan is een capsule minder werk want je hoeft hem alleen maar in te nemen. Een poeder kun je makkelijk door een drankje mengen en op deze manier innemen. Wanneer je dit verdeelt over de dag dan heeft je lichaam meer tijd om het goed op te nemen dan een grote dosis in één keer. 

Je zult dus voor jezelf moeten kiezen wat je het prettigst vind.

Tips:

1) Eet gezond en veelzijdig. Haal je magnesium uit voeding zoals noten, groene bladgroenten, vis en zaden

2) Vraag bij medicijngebruik en ziekte of extra magnesium te combineren is. Zorg dat je minimaal twee uur voor of na het gebruik van medicijnen magnesium poeder inneemt

3) Vraag bij een magnesiumwaarde controle om een intracellulaire test

4) Combineer het gebruik van magnesium poeder met vitamine D3 en vitamine B6 voor extra goede opname

Tot slot

Magnesium poeder stond centraal in dit artikel. Heb jij weleens magnesium in poedervorm gekocht? Zo ja, welke vorm heb je toen genomen? En wat zijn je ervaringen daarmee? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Waar zit magnesium in?

Magnesium citraat

Magnesium bijwerkingen

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *