magnesium malaat
Expert: Jaap Gerrijts | 23 oktober 2022 | Leestijd: 8 minuten 

Magnesium malaat

Magnesium malaat is een verbinding van het mineraal magnesium en appelzuur. Een kenmerk van magnesium malaat is dat het een hoge beschikbaarheid heeft, hetgeen inhoudt dat  je lichaam het makkelijk op kan nemen. Magnesium malaat draagt onder andere bij aan de ontspanning van de spieren en het zenuwstelsel. Dit is belangrijk voor een goede nachtrust!

Magnesium malaat koop je meestal in de vorm van supplementen. Waar magnesium malaat allemaal aan bijdraagt en waar het belangrijk voor is leggen we in dit uitgebreide artikel aan je uit. Lees je mee?!

Magnesium malaat

Magnesium malaat is een populair supplement die de goede eigenschappen van magnesium combineert met appelzuur. Appelzuur is de stof waaraan het magnesium aan is gebonden en hierdoor neemt je lichaam het mineraal beter en sneller op. Wat appelzuur precies is en de vele voordelen ervan lees je verderop in dit artikel.

Magnesium malaat kan je gebruiken om je tekort aan magnesium aan te vullen en andere klachten mee bestrijden. Het is een veelzijdig supplement die een paar extra voordelen heeft.

Magnesium malaat:

* Helpt vermoeidheid te verminderen

* Helpt je lichaam bij het aanmaken van energie oftewel ATP

* Helpt je spieren ontspannen en herstellen

* Helpt bij kramp

* Is goed voor je spijsvertering

* Helpt lactaat vorming tegen te gaan

* Is goed voor je immuunsysteem

* Bied ondersteuning tijdens stress

* Is goed voor je nagels

* Betrokken bij het reguleren van de slaapcyclus

Waarom zou je voor magnesium malaat kiezen? Magnesium malaat is een vorm van magnesium die je een extra boost aan energie kan geven en ook veel gebruikt word na het sporten om de spieren te ontspannen en herstellen.

De citroenzuurcyclus zorgt voor bijna alle energie die in je cellen word aangemaakt. En juist magnesium malaat bied met appelzuur deze functie aan. Appelzuur komt voor in de meeste cellen van je lichaam en is een heel belangrijk onderdeel van verschillende enzymen die energie vrij maken.  Dit is dan ook de reden waarom het zo goed helpt bij het krijgen van extra energie en de bestrijding van vermoeidheid. 

Onderzoek heeft laten zien dat wanneer er problemen zijn met de aanmaak van energie er meestal sprake is van een tekort aan magnesium. Hierdoor kan je lichaam het proces van energie aanmaken in je cellen niet goed volbrengen en dit kan leiden tot chronische vermoeidheid.

Magnesium helpt je lichaam ook serotonine aanmaken en deze neurotransmitter is betrokken bij je immuunsysteem, gemoedstoestand, pijnervaring en helpt je slaapcyclus reguleren.

Daarnaast is magnesium betrokken bij ruim 350 enzymatische processen die enorm belangrijk zijn voor het gezond houden van je lichaam. Je lichaam kan het mineraal niet zelf aanmaken en je hebt het dagelijks nodig om goed te kunnen functioneren.

Magnesium:

 – Heeft een positieve invloed op je zenuwstelsel

 – Speelt een rol bij de botaanmaak en is goed voor je skelet

 – Helpt bij het reguleren van bloedsuikerspiegel

 – Heeft een gunstige invloed op het celdelingsproces

 – Draagt bij aan het proces van cel vernieuwing

 – Draagt bij tot een goede elektrolytenbalans

 – Speelt een rol in weefselgroei en -ontwikkeling

 – Helpt bij het opbouwen van lichaamseiwit

 – Draagt bij aan het energieleverende metabolisme

 – Draagt bij aan een sterk gebit

 – Goed voor je geheugen, leerprestatie en gemoedstoestand

 – Belangrijk voor een normale spierwerking

 – Helpt bij vermoeidheid en moeheid

 

Magnesium malaat word veel gebruikt door mensen met fibromyalgie en ook sporters gebruiken het veel. Daarnaast zijn er enorm veel mensen met chronische vermoeidheid of een tekort aan magnesium die juist deze vorm erg prettig vind om te gebruiken.

 

 

”Appelzuur geeft fruit een zure of soms bittere smaak”

Wat is appelzuur?

Appelzuur is een stof die je lichaam zelf aanmaakt en betrokken is bij het produceren van energie in lichaamscellen. De stof is in het jaar 1785 ontdekt door een Zweedse apotheker genaamd Carl Wilhelm Scheele. Het is een zwak organisch zuur dat deel uitmaakt van de tweewaardige hydroxycarbonzuren. 

De zouten van appelzuur worden malaten genoemd en via een biochemisch proces gemaakt door schimmels en bacteriën. Je hebt niet alleen magnesium malaat maar ook andere vormen zoals kalium malaat, calcium malaat en natrium malaat. 

Appelzuur en citroenzuur?

Appelzuur is een stofwisselingsproduct in de citroenzuurcyclus. De citroenzuurcyclus word ook wel krebscyclus genoemd en is een reeks van chemische reacties die bij elkaar verantwoordelijk zijn voor de laatste stap in de afbraak van eiwitten, vetzuren, aminozuren en glucose moleculen tot de vorming van koolstofdioxide en water. Deze cyclus is verantwoordelijk voor de aanmaak van cellulaire energie.

Appelzuur komt voornamelijk in appels voor en ook andere fruitsoorten. De zure smaak in groene appels is typisch voor het appelzuur wat je proeft. Niet voor niets zegt men ” An apple a day keeps the doctor away!”

Om je een idee te geven waarom appelzuur zo’n uniek onderdeel is van magnesium malaat hebben we hier enkele voordelen van de stof op een rijtje gezet.

Appelzuur:

* Helpt bij het aanmaken van energie in je cellen

* Is goed voor je spijsvertering

* Vergroot je uithoudingsvermogen

* Gaat spiervermoeidheid tegen

* Helpt je huid gezond houden

* Helpt pijn te verminderen

* Vermindert bacteriën en helpt bij het wit houden van je tanden

* Bind giftige stoffen uit de lever en neutraliseert ze

* Kan helpen bij leververvetting

* Kan helpen bij jicht vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen

* Helpt overtollig vet in je spieren afbreken

* Kan de opname van ijzer tijdens de zwangerschap bevorderen

* Kan helpen bij acne

* Vermindert de symptomen van eczeem door stress

* Stimuleert de productie van collageen

Appelzuur word in je lichaam aangemaakt op het moment dat koolhydraten worden omgezet in energie. Omdat het een lichaamseigen stof is neemt je lichaam appelzuur enorm goed op en dit is wat je wil.

Verschillende studies hebben laten zien dat appelzuur in combinatie met malaat enorm goed kan helpen bij klachten die voorkomen bij fibromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom. Mensen met fibromyalgie hebben last van de spieren en energie. Magnesium samen met appelzuur is hierbij de ideale combinatie!

Waar zit appelzuur in?

Appelzuur komt het meeste voor in appels en fruit. Daarnaast zit het ook in groente zoals  tomaten, olijven, wortels, broccoli, erwten en aardappelen.

Appelzuur is een veilige stof omdat je lichaam het van nature ook zelf aan maakt. Als je er teveel van binnen krijgt dan kun je maagkramp, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, diarree en hoofpijn van krijgen. Neem altijd voldoende water bij het gebruik van appelzuur. 

Ben je zwanger of geef je borstvoeding dan word het gebruik van appelzuur afgeraden. Wanneer je last hebt van een lage bloeddruk dan kan appelzuur het alleen maar meer verlagen daarom raad men het gebruik in dit geval af.

  

”Magnesium is het anti-stress mineraal”

Hoe lang blijft magnesium in je lichaam?

Bepaalde mineralen gaan snel door het lichaam en andere mineralen niet. Mineralen zoals natrium, ijzer en calcium worden bijvoorbeeld vaak in het lichaam vastgehouden. Maar magnesium word niet lang in je lichaam vastgehouden.

Wat de retentie of recycling bepaalt, is hoe gezond je nieren zijn. Als je nieren erg gezond zijn dan verlies je waarschijnlijk maar een heel klein beetje. Maar als je nieren ongezond zijn dan kun je veel meer verliezen. 

Er is een enorme kloof als het gaat om hoeveel magnesium je lichaam zal vasthouden versus uitscheiden. Niet alleen ongezonde nieren maar ook andere factoren zoals medicijnen, stress, hormonen of ziekte kunnen er voor zorgen dat je nieren meer magnesium afscheiden dan zou moeten.

Je lichaam zal iedere 24 uur tussen de 0,5 en 70% magnesium kwijtraken via de nieren.  Het is daarom erg belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen. Je nieren hebben het vermogen om overtollig magnesium kwijt te raken en het is daarom zelden giftig voor je lichaam. 

 

”Magnesium malaat is een hoogwaardig magnesium supplement”

Magnesium malaat supplement

Een magnesium malaat supplement is beter opneembaar dan magnesium wat in voedingsmiddelen zit. Dit komt omdat magnesium in voeding gebonden is aan verschillende stoffen. Dit zorgt ervoor dat de spijsvertering veel meer moeite moet doen om het mineraal er tussen uit te filteren en goed op te nemen. 

Het is wel belangrijk dat je magnesium zoveel mogelijk uit je voeding haalt en als je wat extra kunt gebruiken dan is een supplement hier ideaal voor.

Voordeel magnesium malaat

Het grote voordeel van magnesium malaat is dat het appelzuur combineert met magnesium en deze twee samen hebben een nog  groter effect. De biologisch beschikbare vorm van magnesium malaat wordt goed opgenomen door je spierweefsel en het heeft een minder laxerend effect dan bijvoorbeeld bijvoorbeeld magnesium citraat. 

Als je een magnesium malaat supplement gebruikt om je energie te verbeteren dan kan het nuttig zijn om extra vitamine B6 erbij te nemen. Vitamine B6 helpt je lichaam om magnesium beter op te nemen en vult het perfect aan.

 

Tips:

1) Zorg dat je gezond en gevarieerd eet zodat je voldoende magnesium binnen krijgt

2) Als je twijfelt of je een tekort hebt aan magnesium vraag je huisarts dan om een intracellulaire test in plaats van een bloedtest

3) Kies altijd voor een hoogwaardig supplement want goedkoop is vaak duurkoop

4) Als je twijfelt of een magnesium supplement past bij het gebruik van je medicijnen of ziekte neem dan eerst contact op met je huisarts

Tot slot

Magnesium malaat stond centraal in dit artikel. Heb jij last van fibromyalgie? Welke klachten ervaar je precies? Wist je dat magnesium malaat je klachten kan verlichten? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Waar zit magnesium in?

Winderigheid bij ouderen

Waar is omega 3 goed voor?

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *