magnesium innemen voor het slapen

Magnesium innemen voor het slapen

Magnesium innemen voor het slapen

Magnesium innemen voor het slapen gaan is een veelgebruikt ritueel van veel mensen. Magnesium werkt namelijk ontspannend op je zenuwstelsel en spieren. Als je ontspannen bent dan val je sneller in slaap en slaap je langer door. Er zijn weinig mineralen die minder invloed hebben op je lichaam dan magnesium.

In deze blog gaan we wat dieper in op magnesium en haar rol bij het slapen gaan.

Magnesium werking

Mensen die magnesium innemen voor het slapen merken vaak een verschil met wanneer ze dat niet doen. Een gezonde hoeveelheid magnesium helpt je beter te slapen en ook je mentale en fysieke gezondheid wordt er sterker van.

Naast diverse andere lichaamsprocessen, speelt magnesium ook een belangrijke rol in de aanmaak van melatonine, hét slaaphormoon. 

Wanneer gaat magnesium werken?

Magnesium is net zoals melatonine een natuurlijk slaapmiddel. Samen zorgen ze voor een betere regulatie van je bioritme. Mensen met een magnesium tekort worden vaak midden in de nacht wakker en hebben een rusteloze slaap.

Het is bewezen dat onvoldoende magnesium in je lichaam slecht is voor je slaap en zelfs insomnia kan veroorzaken.  Magnesium innemen voor het slapen gaan heeft voor vele mensen een goede uitwerking omdat zij er beter op slapen en uitgerust wakker worden.

Daarnaast repareert je lichaam zich tijdens het slapen. Een goede nachtrust helpt daar ook bij. 

Restless legs magnesium

Magnesium bind zich aan GABA receptoren. Heftige slaapmiddelen zoals benzodiazepines werken ook op GABA receptoren. Magnesium doet dit ook, maar dan op een natuurlijke manier.

GABA receptoren zijn neurotransmitters die je slaap verbeterd door te zorgen voor minder activiteit in je hersenen. Mensen met insomnia veroorzaakt door het restless legs syndroom hebben ook baat bij magnesium.

Het zorgt dat je spieren ontspannen en helpt voor een betere nachtrust.

Magnesium wanneer innemen?

Magnesium is niet alleen goed voor het slapen gaan, mocht je nou een energie tekort hebben dan kun je ook overdag magnesium tot je nemen. Veel mensen ervaren een positieve boost en krijgen meer energie.

Dit verschilt per persoon, de een neemt het liever ‘s avonds de ander in de morgen of na het sporten. 

Magnesiumtekort tintelingen

Als je onrustig wordt van bijvoorbeeld een magnesium voetenbad dan kan dit betekenen dat je een tekort hebt en je lichaam op deze manier reageert. Dit zal met de weken minder worden en ook je slaap zal verbeteren.

Sommige mensen ervaren tintelingen in hun voeten en benen tijdens een magnesium voetenbad en dit is ook een reactie van je lichaam op een tekort. Dit gaat vanzelf over als je lichaam weer een goede magnesium balans heeft opgebouwd. 

Magnesium wannneer resultaat?

Magnesium wordt redelijk snel opgenomen in je lichaam. Als je spierpijn hebt dan zul je na het nemen van een voetenbad de uren erna verlichting voelen. Bij de een gaat dit sneller als bij de ander.

Mocht je grote onderliggende klachten hebben door een langdurig magnesium tekort dan kan het enkele weken tot maanden duren voordat je daar een verbetering in merkt. Je lichaam moet eerst het magnesium gehalte op peil zien te krijgen en ondertussen repareert je lichaam zichzelf.

Probeer het drie maanden uit en je zult verbaasd zijn over de helende werking van magnesium.

Vond je deze blog interessant? Zou je hem willen delen met vrienden en familieleden? Misschien kan je er iemand mee helpen en op deze manier kan ook jouw netwerk profiteren van dit artikel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.