Magnesium en calcium

Magnesium ontspant je spieren en calcium spant die aan. Zo zorgt de balans tussen magnesium en calcium voor het belangrijke evenwicht tussen spanning en ontspanning in je lichaam. Magnesium speelt ook een belangrijke rol bij het voorkomen van botontkalking.

Calcium te hoog

Een te hoog calciumgehalte in je bloed wordt hypercalciëmie genoemd. Dit wordt meestal veroorzaakt door een te snel werkende bijschildklier. 
Ook bijwerkingen van bepaalde vochtafdrijvende medicatie (thiaziden) en litium, systeemziekten, een overdosis vitamine D of A en een verminderde nierwerking kan hypercalciëmie veroorzaken. 
Botontkalking is een probleem wat er voor zorgt dat je lichaam meer bot afbreekt dan wordt aangemaakt. Vaak komt dit niet door te weinig calcium, maar omdat de calcium/magnesium verhouding uit balans is.
magnesium en calcium

Calcium voeding

Calcium is een mineraal dat te vinden is in voedingsmiddelen. Calcium zet verschillende orgaansystemen aan het werk en het houdt je skelet gezond. Het meeste calcium wordt opgeslagen in je botten. Daarnaast ondersteunt calcium de pompfunctie van je hart, en de werking van je zenuwstelsel dat er onder andere voor zorgt dat je spieren kunnen samentrekken.

Magnesium goed voor

Een hoge calciumopname zorgt voor een relatief magnesiumtekort en omgekeerd. Magnesium reguleert o.a. je hartritme en je bloeddruk. Magnesium is een calciumantagonist (tegenpool) wat er voor zorgt dat verscheidene enzymen die geactiveerd worden door magnesium, juist geremd worden door calcium. 
Het zorgt voor ontspanning van je spieren, maar ook van je hersenen waardoor je bijvoorbeeld significant beter en ononderbroken kunt slapen. Daarnaast helpt magnesium je te beschermen tegen zware metalen en chemische stoffen in je lichaam.

Wat is een goede magnesium en calcium balans?

Als je gemiddeld 900 mg calcium per dag binnen krijgt dan is dit ruim voldoende. Zorg er daarnaast ook voor dat je minimaal 350/400mg magnesium binnen krijgt als man en 300/350mg als vrouw zodat je lichaam het calcium op een goede manier kan blijven verwerken. Door regelmatig een voetenbad te nemen kun je ervoor zorgen dat je lichaam genoeg magnesium binnen krijgt om op de juiste manier samen te werken met calcium.

Ons advies en aanbevolen producten

Wij adviseren om 2 a 3 keer per week een magnesium voetenbad te nemen van minimaal 20 minuten en optimaal 40 minuten. Zorg dat je minimaal 150 gram magnesium badkristallen gebruikt en het water 37 graden Celsius is. Voor een ligbad neem je 500 gram tot 1000 gram magnesium badkristallen en een temperatuur van 37 graden Celsius. Ook voor een ligbad geldt minimaal 20, optimaal 40 minuten. 
Voor kinderen raden wij aan om de gebruiksaanwijzing aan te houden alvorens je begint met een magnesium behandeling. 

Delen