magnesium en borstvoeding

Magnesium en borstvoeding

Magnesium en borstvoeding. Borstvoeding is de meest gezonde voeding voor je baby die er is. Wist je dat bijna 80% van alle moeders de eerste maand na de geboorte borstvoeding geeft aan hun pasgeboren kind. Geef je borstvoeding dan is het belangrijk om een gezonde levensstijl te hanteren en extra goed voor jezelf te zorgen. 

Magnesium en borstvoeding is één van de vele onderwerpen waar we het in dit artikel over gaan hebben. Lees je mee?!

Magnesium en borstvoeding

Borstvoeding is een mooi en intiem moment tussen jou en je baby. Het zorgt er tevens voor dat je baby een perfect afgestemde mix van voedingstoffen en afweerstoffen binnenkrijgt. Wanneer je borstvoeding geeft hoef je geen speciaal dieet te volgen. Wel is het belangrijk om gezond te leven en voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen, want daarmee voed je immers jouw kindje.

Borstvoeding

Een van de beslissingen die je moet nemen tijdens je zwangerschap is of je borstvoeding gaat geven of niet. Aan de ene kant biedt borstvoeding allerlei voordelen voor jou en je kindje. Aan de andere kant is het iets wat je moet leren en waar je soms goede begeleiding bij nodig hebt. 

Borstvoeding geven heeft niet alleen lichamelijke voordelen maar is ook een fijn, intiem moment tussen jou en je kindje. Er komen extra knuffelhormonen vrij door het huid- op-huidcontact en jullie ontwikkelen op deze manier een hechte band. Moedermelk is altijd beschikbaar, op de juiste temperatuur en je hoeft je niet druk te maken over het reinigen van flesjes en spenen. 

Voordelen borstvoeding

Moedermelk bevat volop levende bestanddelen, waaronder:

 – Stamcellen

 – Witte bloedlichaampjes

 – Goede bacteriën 

Moedermelk bevat ook bioactieve componenten zoals:

 – Antistoffen

 – Enzymen

 – Hormonen

magnesium en borstvoeding

Moedermelk voedt je baby niet alleen maar het beschermt ook. Het helpt om infecties te bestrijden en ziekten te voorkomen. Dit alles draagt bij aan een normale gezonde ontwikkeling van jouw baby. 

Baby’s hebben minder kans op diarree en misselijkheid, gastro-enteritis, verkoudheid, griep, oor- en borstinfecties en spruw als ze de eerste zes maanden uitsluitend borstvoeding krijgen. Ook is de kans op het overlijden aan wiegendood half zo klein als bij baby’s die met kunstvoeding worden gevoed.

Hoe lang borstvoeding geven?

Een vraag die veel aankomende moeders bezighoudt is de volgende: hoe lang geef je borstvoeding? Eerlijk gezegd kun je daar geen eenduidig en passend antwoord op geven. Wel worden er adviezen gegeven dat moeders hun baby het beste de eerste zes maanden uitsluitend borstvoeding kunnen geven om het na zes maanden te combineren met bijvoeding tot je kindje ongeveer twee jaar oud is. 

Hoe langer je borstvoeding geeft hoe groter de gezondheidsvoordelen voor zowel jou als je baby.  

Stoppen met borstvoeding

Hoe lang moet je eigenlijk doorgaan met borstvoeding geven? Één maand, drie maanden, een half jaar of één jaar of zelfs meerdere? In het algemeen wordt aanbevolen om je baby uitsluitend met moedermelk te voeden de eerste zes maanden na de geboorte. 

Na deze zes maanden kun je aanvullende soorten voeding introduceren naast de moedermelk. Het is een eerste stap richting het spenen van je baby. Spenen is het proces waarbij je stopt met het voeden van je baby met moedermelk. Het speenproces gaat net zo lang door, totdat de moedermelk volledig is vervangen door andere soorten voeding en drinken. 

Na zes maanden heeft je baby hogere niveau’s van bepaalde voedingstoffen zoals ijzer, zink en vitamine B en D nodig. Deze hogere niveau’s kan je baby niet alleen uit moedermelk halen. Toch is de vaste voeding in het begin alleen een aanvulling op de borstvoeding. Moedermelk blijft nog vele maanden de belangrijkste bron van voedingstoffen voor je baby. 

Een gemiddelde baby van zeven maanden oud haalt nog steeds 93% van de calorieën uit moedermelk. Zelfs als je baby tussen de 11 en 16 maanden oud is, haalt het de helft van de dagelijkse calorie-inname uit moedermelk.

Jij

 

laat

het

hartjes

 

regenen

♥♥♥♥ 

magnesium-en-borstvoeding

Borstvoeding afbouwen

Er is niet één specifieke manier om borstvoeding af te bouwen. En er is ook niet de ‘beste’ manier om af te bouwen. Het belangrijkste is, dat je het op een manier doet waar jij en je kindje zich goed bij voelen. Als je borstvoeding wilt gaan afbouwen is het raadzaam om dit langzaam en gelijkelijk te doen. Je voorkomt zo verstoppingen in de melkkanaaltjes of zelfs borstontsteking. 

Bouw gewoon rustig af door alleen te voeden als je stuwing voelt in je borsten. Zo komt er steeds meer tijd tussen het legen van je borsten, waardoor de melkproductie snel afneemt.

Alcohol en borstvoeding

Na de geboorte van je baby wil je misschien wel eens weer een gezellig glaasje wijn bij het eten of een lekker fris biertje op een warme dag. Het risico van het gebruik van alcohol is na de geboorte anders dan wanneer je zwanger bent. Tijdens je zwangerschap drinkt de foetus ieder glas alcohol namelijk mee. 

Dat is anders wanneer je borstvoeding geeft, dan verdwijnt de alcohol uit je moedermelk net zo snel als uit je bloed. Als je er verstandig mee omgaat kun je best een keer een ‘glaasje’ drinken zonder dat het je kindje schaad. Je gezonde verstand gebruiken is in deze het belangrijkste.

Ibuprofen en borstvoeding

Na je bevalling vraag je je misschien af welke pijnstillers veilig zijn als je borstvoeding geeft.

Je kunt ibuprofen veilig gebruiken als je borstvoeding geeft. Het is wel belangrijk dat het innemen van dit medicijn maar voor korte duur is. 

Het medicijn komt namelijk in kleine hoeveelheden in de moedermelk terecht, maar is niet schadelijk voor je kindje. 

Veel van deze pijnstillers slikken wordt wel sterk afgeraden!

magnesium en borstvoeding

Paracetamol en borstvoeding

Paracetamol is tijdens de borstvoedingsperiode de eerste keus als pijnstiller. Weliswaar komt het medicijn in kleine hoeveelheden in de moedermelk terecht maar het is niet schadelijk voor je kindje. Ook hier maken we een punt dat het gebruik van het medicijn van korte duur is en de dosering laag.

Magnesium en borstvoeding

Voor een goed herstel na je bevalling is het belangrijk dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Je geeft als je borstvoeding geeft allerlei vitaminen en mineralen door aan je baby. 

Het is belangrijk om geen extra magnesium te gebruiken omstreeks de geboortedatum!

Als je voldoende magnesium binnenkrijgt kun je de volgende voordelen ondervinden:

 – Verminderd spiersamentrekkingen van je baarmoeder

 – Voorkomt het samentrekken van je baarmoeder.

 – Verkleint de kans op migraine en spanning.

 – Optimaliseert je bloeddrukniveau

 – Verlaagt het risico op osteoporose

 – voorkomt obstipatie

magnesium en borstvoeding

Calcium en magnesium

Calcium en magnesium zijn allebei essentiële mineralen en fungeren als elektrolyten in je lichaam. Ze zijn in een onlosmakelijke wisselwerking met elkaar verbonden. Ze werken namelijk nauw samen en zorgen onder andere voor sterke botten bij je baby. 

Zo zorgt magnesium dat verkrampte rugspieren kunnen ontspannen. Ook ontspant het je bloedvaten waardoor je een verhoogde bloeddruk voorkomt. Voor een gezonde bloedsuikerspiegel heb je calcium en magnesium nodig. 

Menstruatie en Ovulatie

Sommige moeders ervaren een daling in de melkproductie vanaf de ovulatie (middencyclus) tot de eerste of tweede dag van de volgende menstruatie. Het calciumgehalte in je bloed neemt in deze periode geleidelijk af en voor sommige vrouwen veroorzaakt deze calciumdaling  een daling van hun melkproductie. Daarom kunnen calcium en magnesium nuttig zijn om een daling in je melkproductie te voorkomen.

Magnesium in voeding

Je lichaam heeft extra energie nodig om moedermelk te maken. Onderzoek wijst uit dat je ongeveer 500 extra calorieën nodig bent per dag. Een veel gehoorde klacht van vrouwen die pas moeder zijn geworden is een hongergevoel. Omdat je lichaam zelf geen magnesium aanmaakt moet je het uit je voeding halen en zonodig aanvullen met een supplement. 

Avocado’s zijn het voedingsmiddel voor moeders die borstvoeding geven. Ze bevatten veel verschillende B-vitaminen, vitamine K, C, E, kalium en aminozuren. Ze bestaan voor 80% uit goede vetten en zijn goed voor je hart.

Sesamzaad is een antioxidant die je lever helpt om schadelijk stoffen af te voeren. Er zitten veel vezels en eiwitten in. Ook zitten zitten ze boordevol vitaminen en mineralen zoals magnesium, fosfor, koper, ijzer, seleen, zink en mangaan.

magnesium en borstvoeding

Chiazaad wordt al eeuwen gegeten. Het was vroeger een belangrijk voedingsmiddel voor Azteken en de Maya’s. Chiazaad is een bron van vezels, eiwitten, magnesium en calcium en ze zitten boordevol gezonde omega-3 vetzuren. Het hoge vezel en eiwitgehalte in chiazaad zorgt ervoor dat je na een maaltijd een verzadigd gevoel hebt. 

Magnesium voetenbad

Wanneer je net bevallen bent raden wij je aan om je magnesiumniveau aan te vullen met extra magnesium om zo optimaal te herstellen van je zwangerschap.

Het gebruik van transdermale magnesium badkristallen is uitstekend geschikt om je magnesiumniveau op peil te houden. De magnesium wordt eenvoudig door je huid opgenomen waardoor het snel  in je bloedbaan en cellen terecht komt. Een teveel aan magnesium wordt eenvoudig via je nieren afgescheiden. Het grote voordeel van transdermale is dat je je maagdarmkanaal niet belast en dus geen last hebt van diarree.

Neem gedurende 3 maanden 2 tot 3 keer per week een magnesium voet- of ligbad met magnesium badkristallen en ervaar de positieve effecten van deze vonk van het leven. 

Tot slot

Magnesium en borstvoeding hebben we voor je uitgelicht in dit artikel. Ben jij onlangs trotse moeder geworden van een prachtige zoon of dochter? Allereerst gefeliciteerd en veel geluk en gezondheid gewenst namens ons. Geef jij je kindje borstvoeding? Neem je ook extra vitamines en mineralen? Zo ja, welke? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. Wij zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *