magnesium bisglycinaat
Expert: Jaap Gerrijts | 3 november 2022 | Leestijd: 8 minuten

Magnesium bisglycinaat

Magnesium bisglycinaat is een vorm van magnesium dat enorm goed door het lichaam wordt opgenomen. Het is hierdoor een zeer waardevol supplement en wordt niet alleen gebruikt om een tekort aan magnesium aan te vullen. Het wordt ook ingezet bij onder andere slapeloosheid, stress, spierkramp, migraine en hoofdpijn.

Wat is magnesium bisglycinaat ? En welke voordelen heeft deze vorm van magnesium precies? In dit uitgebreide artikel leggen we dat haarfijn aan je uit. Lees je mee?!

Magnesium bisglycinaat

Magnesium bisglycinaat is één van de beste magnesium supplementen die er is. Het is namelijk gebonden aan het aminozuur glycine. Magnesium bisglycinaat is een vorm van magnesium waarbij de magnesiumdeeltjes aan 2 glycinemoleculen zijn gebonden. Glycine is een klein aminozuur dat goed door het lichaam kan worden opgenomen. 

Het grote voordeel van deze aminozuurchelaat is dat het bij inname gebonden blijft aan magnesium en niet door spijsverteringsenzymen en zure maagsappen word gesplitst. Dit betekent dat het goed aankomt in de darmen waar het vervolgens heel goed kan worden geabsorbeerd.

De dunne darm neemt voedingsstoffen op en door het kleine formaat van bisglycinaat gaat dit nog veel effectiever. Glycine is een stof die het lichaam zelf aan kan maken en verderop lees je meer over deze bijzondere aminozuur!

Magnesium is één van de belangrijkste mineralen waar veel mensen vaak te weinig van binnen krijgen. Aangezien je lichaam het mineraal niet zelf kan aanmaken ben je er afhankelijk van om het binnen te krijgen via je dagelijkse voeding. Een volwassen vrouw heeft er minimaal 350 milligram van nodig en een man 400 milligram. 

Een goed magnesium bisglycinaat supplement bevat vaak veel meer glycine dan magnesium. Dit is niet erg want je neemt een veel hoger percentage magnesium op door het hoge aantal glycinaat die er in zit.

Een magnesium bisglycinaat supplement word veel gebruikt voor:

Stress

Migraine

Hoofdpijn

Slaap

Ongerustheid

Spierkramp

Kramp in de benen

Verminderen van laaggradige ontstekingen 

Verminderen van hoge cortisol levels

Verhogen van HDL cholesterol

Stimuleren van eiwit synthese

 

 

”Magnesium is het anti-stressmineraal” 

Waarom magnesium?

Magnesium is het op één na meest voorkomende tekort. Het is een Cofactor /helper bij het maken van enzymen en het is aanwezig in chlorofyl wat in groene bladgroenten zit. Het helpt bij het metabolisme van eiwitten, verhoogt energie en verbetert de spier- en hartfunctie.

Magnesium ondersteunt verschillende lichaamsprocessen en je kunt er de volgende voordelen uit halen:

Bloeddruk

Spierspanning

Verbetert vitamine D opname

Helpt bij stress

Energie

Beter slapen

Verbetering van een onregelmatig hartritme

Verbetert de insulineresistentie

Ontspant je hersenen en zenuwstelsel

Betrokken bij de aanmaak van hormonen en DNA

Goed voor botten en tanden

 

 

”Het lichaam maakt glycine in kleine hoeveelheden zelf aan”

Wat is glycine?

Glycine is een niet-essentieel aminozuur. Er zijn essentiële aminozuren en niet-essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren zijn aminozuren die het lichaam niet alleen kan aanmaken. Glycine wordt in ons lichaam aangemaakt, maar we kunnen het ook binnenkrijgen via onze voeding. 

Met name eiwitrijke producten zoals vlees, vis, zuivel, eieren en bonen zijn een goede bron van glycine en het bezit een uitstekende constante stabiliteit en heeft de grootste absorptie potentie.

Glycine voordelen:

Kalmerend en ontspannend

Support de hersenen

Goed voor de spieren

Goed voor de lever

Werkt als neurotransmitter

Voorloper van collageen en creatine

Helpt bij de ontgifting

Veilig en effectief 

 

 

”Aminozuren zijn belangrijk voor de productie van energie”

Aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Aminozuren komen in ketens voor, waaruit verschillende soorten eiwitten bestaan. Wanneer je eiwitten consumeert dan breekt je lichaam het af met behulp van zuren en enzymen. Dit verandert ze in kleine aminozuurdeeltjes.

Zodra het spijsverteringsstelsel de eiwitten in aminozuren heeft afgebroken gebruikt het lichaam ze om vele soorten structuren te creëren zoals:

Genen

Bloed

Weefsel

Spieren

Collageen

Neurotransmitters

Hormonen

Huid

Haar

Organen

Enzymen

Antilichamen

Wist je dat aminozuren je honger, stemming, emoties, slaapkwaliteit en nog veel meer dingen regelen? Als je onder stress staat dan heb je meer aminozuren nodig om stress gerelateerde schade te herstellen.

Wat is een chelaat?

Chelaten zorgen voor een snellere opname van bepaalde stoffen. Ze zorgen in dit geval dat magnesium gebonden word aan het aminozuur glysine. Door het cheleren van magnesium word de stof biologisch opneembaar en heb je er veel meer aan. Het passeert de maag en word pas in de darmen vrijgegeven. In de darmen word het dan onmiddellijk opgenomen zonder concurrentie van andere stoffen.

In veel supplementen worden extra goedkope magnesiumsoorten toegevoegd. Voorbeelden hiervan zijn oxiden, carbonaten en sulfaten. Deze zijn veel goedkoper alleen je lichaam kan ze veel slechter opnemen.

 Volgens de Nederlandse wet mogen ze wel op de verpakking staan met de hoeveelheid als werkzame stof. Hier gaat het vaak mis want een stof als magnesium oxide neemt je lichaam slechts voor maximaal 4% op. Wanneer je denkt 200 milligram magnesium op te nemen, plas en poep je 192 milligram gewoon weer uit. 

Deze vormen van magnesium zorgen dan ook vaak voor diarree en maagproblemen. Je kunt deze goedkope vormen met een slechte biologische beschikbaarheid dan ook het beste vermijden.

 

 

”Je hebt gemiddeld 8 uur slaap nodig per nacht”

Een goede nachtrust

Magnesium bisglycinaat staat erom bekend dat het slaap kan bevorderen. Een goede nachtrust is enorm belangrijk om overdag fit te zijn en het lichaam herstelt zich juist tijdens de slaap.

Enkele voorbeelden waarom deze combinatie zo effectief is:

Magnesium heeft een ontspannende werking op het zenuwstelsel en de spieren. 

De combinatie met glycine helpt de kerntemperatuur van je lichaam verlagen waardoor je beter kunt slapen. 

Helpt de diepe REM slaap verbeteren

Glycine helpt bij de activatie van GABA en dit helpt onder andere om beter te kunnen slapen

Magnesium is betrokken bij de aanmaak van het slaaphormoon melatonine

Zoals je kunt zien is magnesium bisglycinaat een aanrader als je goed wilt slapen en uitgerust wakker wilt worden!

 

”Veel mensen hebben een tekort aan magnesium en vitamine D3”

De opname verbeteren

Supplementen waar mineralen en vitamines in zitten kunnen elkaar helpen de opname te verbeteren. Zo worden bepaalde stoffen vaak gecombineerd in een supplement maar je kan ze ook zelf combineren. 

Enkele stoffen die de opname van magnesium helpen zijn vitamine B6, D3 en het aminozuur taurine. Er zijn magnesium supplementen waar deze standaard aan worden toegevoegd.

• Vitamine B6

Vitamine B6 helpt de opname van magnesium te verhogen omdat het de biologische beschikbaarheid van magnesium verhoogt. Beide stoffen zijn betrokken bij de aanmaak van energie in het lichaam en daarom enorm belangrijk

• Vitamine D3 

Magnesium helpt vitamine D om te zetten naar de actieve lichaamseigen variant. Daarnaast helpt D3 magnesium goed op te nemen in het lichaam. Wanneer je een tekort hebt aan D3 dan heb je meestal ook een tekort aan magnesium. Als er andersom een magnesiumtekort word vastgesteld dan is het belangrijk om ook de D3 waardes in het lichaam te controleren want deze zijn dan vaak ook te laag

• Taurine

Taurine is een stofwisselingsproduct van bepaalde aminozuren. Het kan worden toegevoegd aan een supplement voor optimale natuurlijke beschikbaarheid van magnesium in de cellen. Het aminozuur helpt namelijk de balans van mineralen in de cellen goed te regelen. Taurine zorgt er voor dat magnesium in lichaamscellen blijft en calcium er buiten

 

 

”Een supplement dient als aanvulling op een gezond eetpatroon”

Magnesium bisglycinaat supplement

Een magnesium bisglycinaat supplement is een goede keuze als je op zoek bent naar een kwalitatief product. Veel supplementen die men verkoopt in de lokale drogisterij zijn gevuld met allerlei vulstoffen en additieven die je helemaal niet nodig hebt. 

Zoek daarom goed uit wat er in een product zit voor je het koopt. Kijk op de verpakking welke soorten magnesium erin zitten en vermijd oxiden, carbonaten en sulfaten omdat deze slecht door het lichaam worden opgenomen.

Het voordeel van magnesium bisglycinaat is dat het zeer goed wordt opgenomen en vrijwel geen bijwerkingen geeft zoals diarree. Het zorgt er voor dat de darmen een grote hoeveelheid magnesium op kunnen nemen en dit is wat je wilt. 

Tips:

1) Kijk goed op de verpakking naar de inhoud voor je een supplement koopt

2) Combineer magnesium met vitamine D3, vitamine B6 of taurine 

3) Eet gezond en gevarieerd. Een supplement is een goede aanvulling op alles wat je via normale voeding binnen krijgt

4) Neem magnesium rond de maaltijd in voor een goede opname

Tot slot

Magnesium bisglycinaat stond centraal in dit artikel. Wist je dat magnesium bisglycinaat één van de beste vormen van magnesium is die je kunt kopen? Heb je vaak last van hoofdpijn of migraine en al eens aan deze vorm van magnesium gedacht? Kies niet voor goedkoop maar kies voor een supplement van kwaliteit zodat je er ook daadwerkelijk iets aan hebt! Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Waar zit magnesium in?

Winderigheid bij ouderen

Waar zit vitamine B12 in?

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *