lithium
Expert: Jaap Gerrijts | 23 november 2023 | Leestijd: 8 minuten

Lithium

Lithium is een spoorelement dat in zeer kleine hoeveelheden nodig is voor je gezondheid. Het komt voor in bepaalde voedingsmiddelen en water. Lithium wordt ook gebruikt als medicijn voor psychische aandoeningen zoals manie, depressie en bipolaire stoornis. Lithium zou de grijze massa in de hersenen kunnen vergroten en beschermen tegen schade.

 

Waar is lithium goed voor? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit en vertellen we welke voeding lithium bevat. Lees je mee?!

Lithium komt voor in verschillende voedingsmiddelen

Lithium

Lithium ken je misschien van de vele accu’s die ervan gemaakt worden en het is een natuurlijk voorkomend element dat ook in je lichaam voorkomt. Hoewel lithium niet als een essentiële voedingsstof voor je lichaam wordt beschouwd, heeft het wel een aantal interessante en belangrijke toepassingen op het gebied van de geneeskunde:

Stemmingsstabilisator

Lithium wordt veel gebruikt als stemmings stabiliserend medicijn bij de behandeling van een bipolaire stoornis. Het helpt de stemming te reguleren en episoden van manie en depressie te voorkomen.

Neuro-protectieve eigenschappen

Er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar de mogelijke neuro-protectieve eigenschappen van lithium. Sommige onderzoeken suggereren dat het een beschermend effect kan hebben op de hersencellen het word onderzocht voor aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer.

Anti-suïcidale effecten

Lithium is ook in verband gebracht met een vermindering van suïcidaal gedrag, waardoor het een waardevol onderdeel van de behandeling is voor mensen die het risico lopen zichzelf te beschadigen.

Therapeutische gebruik van lithium moet zorgvuldig worden beheerd en de niveaus ervan in het lichaam nauwlettend worden gevolgd om toxiciteit te helpen voorkomen. Lithiumtoxiciteit kan ernstig zijn en tot bijwerkingen leiden en dut wil je ten alle tijde voorkomen maar hierover later meer.

Het spoorelement is in sporenhoeveelheden aanwezig in verschillende voedingsmiddelen en drinkwater. De hoeveelheden die je via de voeding binnen krijgt zijn doorgaans veel lager dan de therapeutische doses die in de geneeskunde worden gebruikt. Daarnaast word lithium niet als een essentiële voedingsstof voor de algemene gezondheid beschouwd. Elke overweging van lithiumsuppletie of het therapeutisch gebruik ervan moet altijd met een arts en/of specialist in de gezondheidszorg worden besproken.

 

 

”Groenten, granen, zuivel, vis en drinkwater”

In welke voeding zit lithium?

Lithium komt in verschillende voedingsmiddelen in sporenhoeveelheden voor en deze niveaus zijn over het algemeen zo laag waardoor ze doorgaans geen belangrijke bron van lithiuminname zijn. Het lithiumgehalte in voeding kan daarnaast variëren afhankelijk van factoren zoals het lithiumgehalte in de bodem, bodemwater en specifieke voedingsmiddelen. 

Hier zijn enkele voedingsmiddelen waar lithium in kan worden gevonden:

Groenten

Bepaalde groenten kunnen sporen van lithium bevatten. Uit onderzoek is gebleken dat sommige groenten zoals tomaten en aubergines kleine hoeveelheden lithium kunnen bevatten.

Granen

Volle granen zoals rijst en tarwe kunnen sporen van lithium bevatten.

Zuivelproducten

Melk en zuivelproducten kunnen kleine hoeveelheden lithium bevatten.

Zeevruchten

Sommige soorten zeevruchten zoals vis en schaaldieren kunnen ook sporen van lithium bevatten.

Drinkwater

Lithium kan in verschillende concentraties in drinkwater aanwezig zijn. De niveaus zijn afhankelijk van de geografische locatie en lokale geologische kenmerken.

 

 

”Er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld”

Hoeveel lithium heb je nodig?

Er zijn op dit moment geen vastgestelde voedingsnormen of aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voor lithium. In feite is lithium niet geclassificeerd als essentieel voor de voeding en er is geen erkende biologische rol voor het in het lichaam.

Het therapeutische gebruik van lithium houdt verband met de toepassing ervan als medicijn en voornamelijk voor de behandeling van bipolaire stoornissen. In deze context zijn de gebruikte doseringen aanzienlijk hoger dan wat zou worden verkregen via normale voedingsbronnen.

Daarnaast heeft lithium een smal therapeutisch bereik en dit betekent dat het verschil tussen een therapeutische dosis en een toxische dosis relatief klein is. Om deze reden worden de lithiumspiegels in het bloed bij gebruik voor medicinale doeleinden zorgvuldig gecontroleerd om zo de effectiviteit ervan te garanderen en toxiciteit te voorkomen.

Kan een teveel aan lithium gevaarlijk zijn?

Ja een te veel aan lithium in je lichaam kan gevaarlijk zijn en leiden tot een aandoening die bekend staat als lithiumtoxiciteit. Het verschil tussen een therapeutische dosis en een toxische dosis is relatief klein en daarom is het enorm belangrijk om de lithiumspiegels zorgvuldig te controleren wanneer het voor medicinale doeleinden of enige andere vorm van blootstelling word gebruikt.

Symptomen van lithiumtoxiciteit kunnen zijn:

Spijsverteringsproblemen

Misselijkheid

Braken 

Diarree

Neurologische symptomen

Trillingen

Verwarring

Slaperigheid 

Spierzwakte

Nierproblemen

Een verminderde nierfunctie is een groot probleem bij langdurig lithiumgebruik. Langdurig gebruik van lithium en vooral bij hoge doses kan namelijk de nierfunctie beïnvloeden. Regelmatige controle van de nierfunctie is daarom enorm belangrijk voor mensen die lithiumtherapie krijgen.

Cardiovasculaire effecten

Onregelmatig hartritme 

Cardiovasculaire collaps

Epileptische aanvallen

In extreme gevallen kan lithiumtoxiciteit tot epileptische aanvallen leiden

Bloedonderzoek kan belangrijk zijn om de lithiumspiegels te controleren en helpen toxiciteit te voorkomen.

Als je vermoedt dat je symptomen van lithiumtoxiciteit ervaart of een overmatige hoeveelheid hebt ingenomen dan is er sprake van een medisch noodgeval en moet je onmiddellijk medische hulp inroepen.

Tips:

1) Voldoende hydratatie is belangrijk om nier gerelateerde bijwerkingen van lithium te helpen voorkomen

2) Neem lithium altijd zoals voorgeschreven en verander de dosering niet zonder een arts te raadplegen
3)
Vermijd interacties en informeer zorgverleners over alle medicijnen omdat interacties de lithiumspiegels negatief kunnen beïnvloeden

4) Zelftoediening van lithium in de vorm van supplementen of andere bronnen wordt zonder de juiste medische begeleiding sterk afgeraden vanwege het potentieel voor ernstige gezondheidsrisico’s. Als er zorgen zijn over de inname van lithium of als lithiumsuppletie om welke reden dan ook wordt overwogen dan is het enorm belangrijk om eerst een arts te raadplegen om een ​​veilig en passend gebruik te garanderen

Teveel lithium in je lichaam kan gevaarlijk zijn

Tot slot

Lithium stond centraal in dit artikel. Drink jij graag water uit de kraan? En hoeveel glazen drink je dan gemiddeld per dag? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit, help dan mee dit te verspreiden door het te delen op social media. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Borium

Lood

Tin

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *