levertraan

Levertraan nemen want de ‘R’ zit in de maand!

Levertraan nemen want de ‘R’ zit in de maand zei mijn oma vroeger altijd. Toen ik als kind bij haar logeerde op Ameland was het verplichte kost voor het slapen gaan. Een grote eetlepel met levertraan viel mij te beurt en dat was verre van lekker herinner ik me nog. Toch ben ik oma tot op de dag van vandaag dankbaar voor haar wijze les, namelijk dat levertraan zo ontzettend gezond is!

In deze nieuwe blog doen we alle voordelen van levertraan uit de doeken. En we vertellen je wat een laag vitamine D peil voor effect heeft op infecties in je lichaam en auto-immuunziektes.

Levertraan is super-vet!

Levertraan is een dierlijke olie en wordt gewonnen uit de lever van kabeljauw, schelvis en andere vissen uit de kabeljauw familie. Levertraan is een vette olie en bevat jodium, fosfor, vitamine A en vitamine D. Het bevat tevens het hoogste gehalte aan omega 3-vetzuren waarvan bekend is dat ze een gunstige effect hebben op je gezondheid.

Wat ik mij nog herinner is de vieze smaak en de geur van rotte vis. Gelukkig hoef je het vandaag de dag om de smaak niet te laten staan. Er zijn allerlei kleurloze en bijna geurloze varianten te koop die ook nog eens extra vitamines bevatten.

levertraan

Gezonde omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn meervoudige onverzadigde vetzuren die ook bekend staan als N-3-vetzuren. De bekendste omega 3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur, eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur. Afgekort worden deze vetzuren ook wel ALA, EPA en DHA genoemd.

De grootste bron van EPA en DHA omega 3-vetzuren is vette vis. We hebben een lijstje gemaakt met vis dat boordevol gezonde omega 3 zit.

  • Zalm
  • Haring
  • Makreel
  • Sadientjes
  • Forel

Witvis en schelpdieren bevatten ook omega 3-vetzuren maar dan in mindere mate. Let even goed op met gekweekte vis! Deze bevat namelijk maar weinig omega 3-vetzuren. Vissen voeden zich met algen waar omega 3 in zit. Kweekvissen krijgen vaak geen algen waardoor ze ook geen hoog omega 3-gehalte hebben. Kweekvis vind je veel in de supermarkten.

Naast EPA en DHA vetzuren die in vette vis zitten hebben we ook nog plantaardige vetzuren die we ALA omega 3 noemen. Je lichaam is in staat om ALA-omega om te zetten in DHA en EPA-omega 3, maar de efficiëntie hiervan is nog niet helemaal duidelijk.

Producten die ALA-omega-3 bevatten zijn:

  • Walnoten, amandelen, hazelnoten en pinda’s
  • Lijnzaadolie, walnootolie, hennepolie, koolzaadolie en olijfolie
  • Groene bladgroenten en koolsoorten
  • Sommige vlees- en eieren
  • Margarines met toegevoegde omega 3
levertraan

Fosfor en jodium

Levertraan bevat naast gezonde vitamines ook veel fosfor en jodium. Deze mineralen behoren, net als EPA, DHA en alle vitamines tot de essentiële voedingsstoffen. Fosfor is belangrijk voor de aanmaak je botten, de spijsvertering, de aanmaak van hormonen, het formeren van proteïnen, het opnemen van voedingstoffen uit voedsel en het reparatievermogen van cellen.

Fosfor komt veel voor in:

  • Vlees
  • Kip
  • Vis
  • Kaas
  • Eieren
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Melkproducten

Jodium is een spoorelement dat belangrijk is voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.

Van nature komt jodium voor in:

  • Zeevis
  • Eieren
  • Zeewier
  • Zuivelproducten

Toegevoegd jodium zit in sommige vleeswaren, gejodeerd keukenzout en bakkerszout.

levertraan

Vitamine A

Vitamine A komt voor in verschillende voedingsmiddelen en is erg goed voor je gezichtsvermogen. Het helpt je huid gezond te houden en het heeft een positieve invloed op je weerstand. Vitamine A komt voor in twee verschillende vormen. Retinol vind je in dierlijke producten zoals bijvoorbeeld leverworst. Plantaardige producten bevatten een stof waaruit je lichaam zelf vitamine A kan maken en wordt bètacaroteen genoemd.

Vitamine A komt als retinol voor in dierlijke producten zoals:

 Portie (in gram/ml)Hoeveelheid (in mcg RE)% RI (800 mcg RE)
(Smeer)leverworst15884111%
Gekookt ei5010814%
Halvarine/margarine5405%
Volle yoghurt150324%
Zalm, bereid100122%

Uit bètacaroteen kan je lichaam vitamine A aanmaken en het zit in plantaardige producten zoals:

 Portie (in gram/ml)Hoeveelheid (in mcg RAE)*% RI (800 mcg RAE)
Gekookte worteltjes2001694212%
Gekookte spinazie20064881%
Rucola10015319%
Broccoli20011615%
Mango100263%

Vitamine D

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en anders dan de meeste vitamines. Dit komt omdat vitamine D één van de weinige vitamines is die het menselijk lichaam zelf kan aan kan maken en het lijkt qua functie meer op een hormoon dan op een vitamine. Het speelt een belangrijke rol bij verschillende processen in je lichaam. Vitamine D ondersteunt je immuunsysteem en draagt bij aan sterke botten.

Zonlicht is de grootste bron voor Vitamine D. Ongeveer 2/3 van de hoeveelheid vitamine D die je per dag nodig bent wordt zo aangemaakt. Slechts 1/3 haal je uit je voeding.

Vitamine D3

Vitamine D3, ook wel cholecalciferol genoemd, is de dierlijke vorm van vitamine D. Vitamine D3 kan in de huid onder invloed van ultraviolet licht (het licht van de zon) aangemaakt worden. Maar zoals de vorm doet vermoeden bevindt vitamine D3 zich ook in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Vitamine D3 is de meest gangbare vorm van vitamine D en wordt vaak in voedingssupplementen gebruikt.

Waar zit vitamine D in?

Voedingsmiddelen bevatten over het algemeen maar weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten zoals zalm of makreel. In Nederland wordt vitamine D ook toegevoegd aan margarine, halvarine en bak-en braad producten.

Voedingsmiddelen met vitamine D zijn:

Bronnen:Hoeveelheid (mcg)% ADH
Zalm (120 gram)11110%
Gekookt ei (1 stuk)0,88%
Halvarine (voor 1 snee)0,44%
Roomboter (voor 1 snee)0,060,6%
Halfvolle melk (250 ml)00%
levertraan

Waarom is levertraan gezond?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is levertraan gezond en goed voor verschillende processen in je lichaam. Dat was vroeger ook de reden dat oma mij een eetlepel levertraan gaf als ik daar logeerde. Tegenwoordig wordt levertraan gezuiverd en is die nare smaak verdwenen. Zo profiteer je van alle gezondheidsvoordelen, zonder een nare smaak.

Onderstaande lijst geeft je een goed beeld van de gezondheidsvoordelen. Alle genoemde effecten zijn overigens wetenschappelijk onderzocht.

  • Minder gewrichtspijn
  • Snellere wondgenezing
  • Verhoogd vitamine D gehalte in het lichaam
  • Bescherming tegen botontkalking
  • Verminderen van hart- en vaatziekten
  • Kan beschermen tegen MS (wanneer kinderen levertraan nemen)
  • Vermindert de kans op bostkanker
  • Vermindert de symptomen van depressie
  • Verlaagde kans op botbreuken
  • Vermindering van gewichtsstijfheid
  • Betere samenstelling van borstvoeding

Ook voor zwangere vrouwen en hun ongeboren kindje of pasgeboren kinderen is levertraan een gezonde aanvulling op het dagelijkse menu.

  • Hoger geboortegewicht (wanneer de zwangere vrouw levertraan neemt)
  • Minder luchtweginfecties bij kinderen
  • Minder oorpijn bij kinderen
  • Verlaagde kans op Diabetes Type 1 (wanneer kinderen levertraan kregen tijdens hun eerste levensjaar)
  • Verhoogde intelligentie bij kinderen (wanneer de moeder levertraan nam tijdens zwangerschap en borstvoeding)
  • Meer vetoplosbare vitamines in borstvoeding ( voornamelijk vitamine E en A )

Dat is dus best een indrukwekkende lijst met voordelen.

Een boost voor je immuunsysteem

Dat levertraan goed is voor je immuunsysteem is al lang bewezen want het bevat maar liefst 3 verschillende stoffen die een grote rol spelen bij de regulatie ervan. EPA, vitamine A en vitamine D3 zijn stoffen die je vooral binnen krijgt door veel vis te eten. En door op zijn tijd een lekker stukje leverworst te eten. Iets wat wij ieder weekend doen.

Als je nou geen fan bent van vis op je bord maar je wilt niet de hele winter kuchend en met hoofdpijn op de bank zitten dan is levertraan een prima alternatief. Natuurlijk is het helemaal niet erg om keer verkouden te zijn of een flinke griep onder de leden te hebben want het is een goede training voor je immuunsysteem. Maar dan moet je immuunsysteem wel goed werken en sterk genoeg zijn om deze infecties het hoofd te kunnen bieden.

Vitamines en mineralen zoals bijvoorbeeld magnesium spelen daarin een belangrijke rol met name hoe je immuunsysteem reageert en hoe snel het een infectie bestrijd en daarmee hoe ziek je wordt. Een sterk immuunsysteem zorgt er echter niet voor dat je nooit meer ziek wordt maar het helpt je immuunsysteem wel om effectief om te gaan met virussen, bacteriën, schimmels of andere problemen in je lichaam.

levertraan

Vitamine D en en de impact op virussen

Vitamine D is verbonden met alle immuunreacties in je lichaam. Virussen staan erom bekend dat ze de vitamine D receptor kunnen uitschakelen. Je maakt dan geen vitamine D meer aan en op de één of andere manier weten virussen dit. Vitamine D tekorten ontstaan vaak in de winter als er niet genoeg zon is, daarom hebben we in deze periode griep of andere infecties en dat komt omdat je vitamine D niveau te laag is.

Vitamine D en auto-immuunziektes

Wat opvalt is dat er in de periode november tot maart veel meer gevallen van auto-immuunziektes ontstaan zoals: lupus, MS, TID, RA en IBD. Dat laatste is een chronische darmontsteking wat Colitis Ulcerosa of de Ziekte van Crohn veroorzaakt. Hoe kan dit?

Vitamine D is een natuurlijke steroïde en anti-ontstekingsremmend. Het heeft de functie om ontstekingen te reduceren. Bij een auto-immuunziekte wordt de echte schade veroorzaakt door een ontstekingsproces. Deze ontstekingen veroorzaken bijkomende schade en het ‘vreemde’ is dat je eigen lichaam dat doet.

Wanneer je voldoende vitamine D binnenkrijgt hebt heb je minder last van ontstekingen. Op peil houden dus!

Antibiotica

Artsen gebruikten vroeger een vitamine D component in levertraan om infectieziektes als tuberculose te bestrijden. Met de komst van antibiotica verdween levertraan naar de achtergrond en werd er niet meer over gesproken, behalve door je grootmoeder.

Levertraan is een hele goede bron voor vitamine D en vitamine A wat belangrijk is voor je slijmvliezen. Daarnaast bevat levertraan het gezonde omega 3 dat boordevol DHA en EPA zit. Omdat het bijna onmogelijk is om je vitamine D uit voeding te halen, moet je het in de zomer uit de zon halen, en in de winter haal je vitamine D uit een supplement.

Neem levertraan!

Levertraan kan met alle gezonde bestanddelen een goede aanvulling zijn op ons westers dieet. Levertraan is wijdverspreid verkrijgbaar en je kunt het in vele soorten en maten krijgen. Wil je alleen het beste, dan is onze favoriet de Extra Virgin Kabeljauw Levertraan van Rosita Real Foods.

Tot slot

In dit artikel hebben we het gehad over de positieve effecten van levertraan. Kreeg jij vroeger ook een eetlepel levertraan voor je weerstand? Slik je nu nog steeds levertraan? En waarom slik je levertraan? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.