hoeveel vitamine d per dag

Hoeveel vitamine D per dag?

Hoeveel vitamine D per dag? Vitamine D is voor ieder mens belangrijk al heeft de één er meer van nodig dan de ander. Je hebt vast weleens gehoord dat je voldoende vitamine D tot je krijgt als je veel buiten bent maar is dat ook zo?  

Hoeveel vitamine D per dag heb je nou écht nodig? Wij hebben de antwoorden voor je. Lees je mee?!

Hoeveel vitamine D per dag?

De Europese voedselveiligheidsautoriteit adviseert maximaal 100 mcg vitamine D per dag voor volwassen. Wanneer je gezond bent heb je aan 10 mcg per dag genoeg. Wanneer je 70 jaar of ouder bent wordt 20 mcg vitamine D per dag aanbevolen. Dat komt omdat je lichaam op deze leeftijd moeilijker vitamine D kan aanmaken door zonlicht. 

Groepen met een verhoogde behoefte aan vitamine D kunnen dit aanvullen met een supplement. We hebben hieronder een schema voor je gemaakt waarin alles duidelijk en overzichtelijk vermeld staat.

Groep

Leeftijd

Wie 

Extra vitamine D in mcg

Kinderen

 

Vrouwen 

 
 
 
 
 
 

Zwangere vrouwen 

 

Mannen

   0 t/m 3 

 

   4 t/m 49

 

 50 t/m 69 

 

70+ 

 

 

 

4 t/m 69 

 

 

 

                    70+

Iedereen

 

Lichte huidskleur – voldoende buitenkomen 

Donkere huidskleur – onvoldoende buitenkomen  

Iedereen 

 

Iedereen 

 

Lichte huidskleur en voldoende buitenkomen 

Donkere huidskleur en onvoldoende buitenkomen 

 

Iedereen.  

10 mcg extra vitamine D per dag 

 

Geen extra vitamine D nodig 

                                                            10 mcg extra vitamine per dag 

 

20 mcg extra vitamine per dag 

 

10 mcg extra vitamine per dag  

 

Geen extra vitamine D nodig 

 

10 mcg extra vitamines per dag                                                                                                                                                                                                       20 mcg extra vitamines per dag 

Wanneer heb je een donkere huidskleur? Een huid die niet of zelden verbrandt. Meestal mensen uit Zuid-Europese, Aziatische, Midden-Oostelijk of negroïde afkomst.

Wanneer kom je voldoende buiten? Voldoende buiten komen is iedere dag gedurende 15-30 minuten tussen 11.00 en 15.00, met je hoofd en handen onbedekt. 

 
Vitamine D en magnesium

Wist je dat vitamine D en magnesium nauw samenwerken? Ze spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van je botten. Ze zorgen samen voor het behoud van een sterk skelet en een goede werking van je spieren, waaronder je hartspier.

Vitamine D ondersteunt je immuunsysteem en remt ontstekingsreacties af in je lichaam. Voldoende magnesium inname verlaagd het risico op een vitamine D tekort. Vaak wordt een vitamine D supplement ingenomen maar vraagt men zich niet af hoe vitamine D in het lichaam wordt omgezet. 

Zonder magnesium is vitamine D veel minder nuttig. Magnesium is dus van groot belang bij activatie van vitamine D. Andersom is voldoende vitamine D ook van groot belang voor een betere opname van magnesium in het maag-darmstelsel. 

Tot slot

Hoeveel vitamine D per dag moet je binnenkrijgen? Ben jij je bewust van de noodzaak van vitamine D? Eet je ook wekelijks vette vis? En vul je je vitamine D aan met een supplement? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.