hoe lang duurt verkoudheid
Expert: Jaap Gerrijts |  21 oktober 2022 | Leestijd: 7 minuten

Hoe lang duurt verkoudheid?

Hoe lang duurt verkoudheid? Een snotneus, keelpijn of steeds moeten hoesten. Iedereen herkent het: je bent namelijk verkouden! Verkoudheid is een ontsteking van het slijmvlies, de bijholten en de keel. Het wordt veelal veroorzaakt door besmetting met een verkoudheidsvirus. Uitzieken is vaak de enige remedie.

 

Hoe lang duurt verkoudheid? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit. Lees je mee?!

Hoe lang duurt een verkoudheid?

Iedereen is wel eens verkouden en dit is meestal een reactie op een virus of allergie. De meeste mensen zijn een paar dagen verkouden en dan word het geleidelijk aan weer beter. Meestal duurt een verkoudheid 7 tot maximaal 10 dagen en als het langer aanhoud dan kan er meer aan de hand zijn. 

Het kan zijn dat je een ontsteking hebt of dat je ergens allergisch voor bent. Als een verkoudheid langer aanhoud en je hebt er last van dan kan het nuttig zijn om een bezoekje aan de huisarts te doen. Een huisarts kan je niet van je verkoudheid afhelpen maar wel onderzoeken of er misschien meer aan de hand is.

 

”Als je niest verlaten er ruim 40.000 druppels je neus”

Hoe ontstaat een verkoudheid?

Een verkoudheid die door een virus word veroorzaakt is iedere keer weer een ander virus. Je lichaam maakt namelijk afweerstoffen aan zodat het virus overgaat en je bent daarna meestal immuun voor dit virus. In een griepseizoen kunnen er meerdere virussen rond gaan en je kunt daarom meer dan één keer verkouden worden.

Je raakt in de meeste gevallen besmet door het inademen van minuscule druppeltjes waar een virus in zit. Deze zijn afkomstig van iemand die niest of hoest of heel dicht bij je zit of staat. Je kunt een virus ook via je handen overdragen naar je mond of neus zodat het op deze manier je lichaam binnen dringt. 

Na 2 tot maximaal 4 dagen begin je de eerste klachten te krijgen. Wanneer je deze klachten hebt dan betekent dit dat jijzelf nu ook besmettelijk bent voor anderen om je heen.

Een verkoudheidsvirus maakt verschillende ontwikkelingsfases door in je lichaam. Zo komt het binnen via je neus en wordt via slijm en snot naar je neuskeelholte verplaatst. In je neuskeelholte zit een slijmvlies die erg gevoelig is voor een virus en dat is dan ook de reden dat het op deze plek vaak begint. 

Je voelt dan een pijnlijk en geïrriteerde plek waardoor je vaak al een gevoel kunt hebben dat je verkouden word. Deze kriebel in je keel is voor de meeste mensen het voorteken van de griep en/of verkoudheid.

De besmetting gaat vervolgens naar je neus en je begint te snotteren en/of krijgt last van een verstopte neus. Dit kan gepaard gaan met pijn in je keel en ook hoesten komt voor. Je merkt dan al gauw dat je keel wat rauw aanvoelt en als je er gevoelig voor bent dan kun je ook benauwd worden. 

Je kunt dan moeilijker ademhalen en als je neus ook verstopt is dan is dit helemaal lastig ademhalen. Door het virus kunnen je stembanden gaan ontsteken en dit zorgt ervoor dat je hees word. In sommige gevallen kan de ontsteking via je luchtweg de longen bereiken en dan zal je nog meer last kunnen krijgen van benauwdheid.

Meestal houd dit een paar dagen aan en dan word het al gauw minder. Je kunt weer beter ademhalen en ook het slijm en snot lost wat meer op.

Na vijf tot zeven dagen zijn de ergste klachten meestal over en na tien dagen moet de verkoudheid over zijn. Is dit niet het geval dan is het belangrijk om achter de oorzaak te komen zodat je het zo snel mogelijk aan kunt pakken.

 

 

”Er bestaat geen vaccin tegen verkoudheid”

Hoe stop je een verkoudheid bij de eerste symptomen?

Als je last hebt van een hoesten, niezen, jeukende keel of een loopneus dan zijn dit de eerste tekenen van een verkoudheid. Of je nu een virale infectie of een bacteriële infectie hebt, er zijn verschillende dingen die je kunt doen om deze te minimaliseren en misschien zelfs te voorkomen.

Stap 1) Vitamine C en zink

Neem als eerste zink en vitamine C samen. Eet voedingsmiddelen met veel vitamine C in plaats van een supplement. Deze natuurlijke vitamine C word direct door je lichaam opgenomen waar het zijn werk kan gaan doen. Een goede bron van vitamine C zijn citroenen. 

Neem twee verse citroenen in plaats van gepasteuriseerd citroensap of sinaasappelsap. Vitamine C kan niet goed tegen het opwarmen wat gebeurt bij pasteuriseren en ook blootstelling aan zuurstof zorgt ervoor dat de hoeveelheid vitamine C afneemt.

Stap 2) Appelciderazijn

Je kunt daarnaast ook appelciderazijn drinken. Als je je lichaam ermee verzuurt dan versnel je de werking van de witte bloedcellen die fagocyten worden genoemd. Ze ruimen bacteriën op als onderdeel van je immuunsysteem. Wanneer je dit aan het begin van je infectie doet dan is de kans aanwezig dat het veel sneller overgaat.

Stap 3) Knoflook

Eet daarnaast een paar teentjes knoflook in bijvoorbeeld een bouillon of rauw kan ook. Het is het krachtigste antivirale voedsel dat er is en het is ook antibacterieel. 

Het is belangrijk dat je deze dingen doet wanneer het eerste symptoom van verkoudheid krijgt.

Stap 4) Zwarte vlierbes

Zwarte vlierbes kan een krachtige immuun modulator zijn. Het kan helpen het immuunsysteem reguleren als het overdreven reageert, en het kan helpen om ontstekingen terug te brengen tot een normale cyclus. Zwarte vlierbes kan ook helpen de duur en intensiteit van de infectie te verminderen. 

Als je vroeg genoeg zwarte vlierbes inneemt dan kun je in sommige gevallen de ontstekingscyclus zelfs stoppen.

Stap 5) Intermitterend vasten

Begin ook met intermitterend vasten, zodat je lichaam in de herstelmodus kan gaan en de weerstand tegen stress kan vergroten. Intermitterend vasten houd in dat je slechts enkele uren op een dag eet. De rest van de tijd kun je wel gewoon drinken wat je wilt. Een goede tijd kan bijvoorbeeld zijn van 12 uur in de middag de eerste maaltijd en uiterlijk 18:00 uur in de avond je laatste maaltijd. 

Intermitterend vasten veroorzaakt ook belangrijke veranderingen op cellulair niveau, wat zal kunnen bijdragen aan het sneller stoppen van de verkoudheid. 

Stap 6) Stress

Er is meestal een stressgebeurtenis die verband houdt met verkoudheid, dus onderneem stappen om stress te verminderen. Vermijd daarnaast suiker, alcohol of melkproducten omdat ze de bacteriën voeden en hiermee de infectie langer actief kunnen houden.

 

Wanneer mensen worden blootgesteld aan een virus of bacterie, zullen sommige mensen het krijgen en anderen niet afhankelijk van hun gevoeligheid. Als je immuunsysteem sterk is, je in goede conditie bent en genoeg vitamines en mineralen in je lichaam hebt dan is de kans groot dat je geen infectie krijgt. 

Maar als je je uitgeput en gestrest voelt en je komt in contact met veel andere mensen dan is de kans veel groter dat je een verkoudheid op kunt lopen.

Een laatste tip: zorg voor voldoende slaap van goede kwaliteit. Dit zal ook helpen om je weerstand op te bouwen.

Tips:

1) Vermijd stress en zorg dat je voldoende slaapt om verkoudheid te voorkomen en te genezen. 

2) Neem naast vitamine C en zink ook extra vitamine D. Dit zal helpen je immuunsysteem te versterken

3) Eet gezond en vermijd suiker, melkproducten en alcohol

4) Als je verkoudheid langer dan 15 dagen aanhoud en je hebt er veel last van dan kan het verstandig zijn om contact met de huisarts op te nemen. De kans is dan aanwezig dat er meer aan de hand is dan alleen een verkoudheid

Tot slot

Hoe lang duurt verkoudheid stond centraal in dit artikel. Hoevaak ben jij verkouden per jaar? Of ben je misschien wel nooit verkouden? En wat doe je als je verkouden bent om de kwaal te verzachten? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina!

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Waar zit magnesium in?

Hoe versterk je je immuunsysteem?

Waar is omega 3 goed voor?

Bronnen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *