hoe herken je een tekort aan magnesium

Hoe herken je een tekort aan magnesium?

Hoe herken je een tekort aan magnesium? Magnesium is erg belangrijk voor je gezondheid. Het belangrijke mineraal zorgt voor de vorming van je botten en spieren maar ook voor de energiestofwisseling in je lichaam. Het draagt bij aan de overdracht van zenuwprikkels en de aanmaak van hormonen.  

Magnesium wordt ook wel het anti-stressmineraal genoemd om dat het zorgt voor de ontspanning van lichaam en geest. Belangrijk om er voldoende van binnen te krijgen omdat dit anders kan leiden tot gezondheidsklachten.

Hoe herken je een tekort aan magnesium? Hoeveel magnesium heb je dagelijks nodig? Waar zit het in? En wat kun je doen om je tekort aan te vullen? Je leest het allemaal in onderstaand artikel.

Hoe herken je een tekort aan magnesium?

Een tekort aan magnesium hoeft niet direct voor klachten te zorgen maar kan op lange termijn toch best vervelende gevolgen hebben voor je gezondheid. Het is daarom belangrijk om de volgende symptomen goed in de gaten te houden die duiden op een tekort aan magnesium bij je. 

 – Laag libido

 – Lusteloosheid 

 – Geprikkeldheid

 – Weinig energie hebben

 – PMS

 – Migraine

 – Nervositeit

 – Menstruatie klachten

 – Spierzwakte

 – Spierkrampen

 – Rusteloze benen

 – Koude handen en voeten 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor volwassen vrouwen is 300 milligram. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen mannen is 350 milligram.

In welke voeding zit magnesium?

 – Noten en zaden

 – Volkoren granen

 – Pure chocolade

 – Vis 

 – Bladgroente

 – Peulvruchten

 – Bananen

 – Sojaproducten

 – Zeewier en algen

hoe herken je een tekort aan magnesium

Hoe vul je je magnesiumtekort aan?

Natuurlijk bestaan er allerlei supplementen om je dagelijkse hoeveelheid mineralen aan te vullen. Veel van deze middelen werken echter met magnesiumoxide. Een vorm die juist minder goed wordt opgenomen in het lichaam. Je kunt bij een overdosering vrij gemakkelijk darmklachten als diaree krijgen. 

In plaats van slikken kun je ook gaan badderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat magnesium in badkristallen heel goed wordt opgenomen door de huid en zo prima de bloedbaan kan bereiken. 

Tot slot

In dit artikel staat de vraag centraal: hoe herken je een tekort aan magnesium? Ben jij je bewust van het feit dat je wel eens een magnesium tekort kunt hebben? Herken je één of meerdere symptomen bij jezelf? Heb je wel eens een supplement gebruikt? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere mensen. Dit kan doormiddel van de social media knoppen.

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *