helpt magnesium tegen kramp

Helpt magnesium tegen kramp?

Helpt magnesium tegen kramp? Je herkent het vast: midden in de nacht wakker worden van een stekende pijn in je kuit of teen? Juist, nachtelijke kramp! Snel uit bed en je kuit of teen strekken doen de klachten vaak iets verminderen maar het leed is al geschied. Je nachtrust is vervelend onderbroken. 

Helpt magnesium tegen kramp? In dit uitgebreide artikel leggen we het je haarfijn uit. Lees je mee?!

Helpt magnesium tegen kramp?

Magnesium zorgt ervoor dat je spieren goed kunnen ontspannen. Zonder magnesium zullen je spieren continu aangespannen blijven. Magnesium werkt samen met calcium om dit te regelen. Calcium spant aan en magnesium ontspant je spieren. 

Als er voldoende calcium en te weinig magnesium aanwezig is, kan je spier wel aanspannen maar niet goed ontspannen. Het gevolg: kramp of spiertrillingen. Het is dan ook belangrijk om voldoende binnen te krijgen van dit belangrijke mineraal. 

Wat is kramp?

Kramp is een plotselinge en onvrijwillige samentrekking van één of meerdere spieren. Normaal gesproken is een deel van de spier in rust, terwijl een ander deel zich samentrekt. Zo wordt het rusten en actief zijn continue afgewisseld. 

Bij kramp trekt de hele spier zich samen en dat doet zeer. Het stretchen van de spieren kan helpen de kramp tegen te gaan.

Oorzaak kramp?

Onderzoek wijst uit dat ouderen, zwangere vrouwen, medicijngebruikers en mensen met een bepaalde ziekte een hoger magnesium gebruik hebben. Als dit tekort niet wordt aangevuld ontstaan er tekorten die kramp veroorzaken. 

Een andere oorzaak van kramp is vaak een te zware belasting van de spieren of een te snelle afkoeling, bijvoorbeeld tijdens of na het sporten.

Kramp feiten

41% van alle Nederlanders heeft wel eens last van nachtelijke kramp

3% heeft hier wekelijks last van 

Kramp komt vaker voor bij ouderen dan bij jongeren

Vrouwen hebben vaker last van kramp dan mannen

Voor 30-50% van de ouderen is nachtelijke spierkramp een bekend verschijnsel

helpt magnesium tegen kramp

Magnesium voor je spieren

Magnesium zorgt voor de opbouw van je spieren. Het mineraal stimuleert de biosynthese van eiwitten, dit is een proces dat spieropbouw mogelijk maakt. Britse onderzoekers hebben bewezen dat mensen die een jaar lang extra magnesium kregen na de training meer spiermassa konden opbouwen. 

Ook helpt magnesium ook bij het afbreken van vet. Het stimuleert de werking van vet-afbrekende eiwitten. Magnesium is daarom een essentieel mineraal om je spieren gezond en soepel te houden.

Magnesium is van belang voor een goed werkend zenuwstelsel en dat is belangrijker dan je denkt. Je zenuwstelsel draagt bij aan het juist functioneren van tal van lichaamsfuncties, zoals spiersamentrekkingen, de hartactiviteit en je reactievermogen. 

Magnesium voet- of ligbad tegen kramp

Wil je van die vervelende kramp af gebruik dan magnesium in de vorm van badkristallen in een voetenbad of neem een heerlijk ligbad. Via je huid wordt magnesium snel en direct in je cellen opgenomen. Het is 100% natuurlijk en werkt ontspannend en ontgiftend voor je lichaam. 

We raden je aan om drie keer per week een voeten- of ligbad te nemen en dit minimaal 4 weken vol te houden. Je zult merken dat je spierpijn verdwijnt en een ander bijkomend positief effect: je slaapt er heerlijk op! 

Magnesium speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van vrouwen
Tot slot

Helpt magnesium tegen kramp? Heb jij last van (nachtelijke) kramp? Wat doe je om van de kramp af te komen? En heb je wel eens supplementen gebruikt tegen kramp? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere mensen. Dit kan doormiddel van de social media knoppen.

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.