Magnesium bijwerkingen

Heeft magnesium bijwerkingen

Heeft magnesium bijwerkingen

Magnesium is een van de belangrijkste mineralen voor je lichaam. Ondanks dat veel mensen een magnesium tekort hebben, is het mineraal nog niet bij iedereen bekend. In deze blog gaan we uitleggen wat magnesium in je lichaam doet en wat de eventuele magnesium bijwerkingen zijn. 

Wat doet magnesium?

Magnesium is een belangrijk mineraal dat je lichaam nodig heeft voor een enorm groot aantal processen in je lichaam. Een aantal van deze processen zijn:

– Omzetten van voeding in energie

– Gezonde botten en tanden

– Functioneren van spieren, bloedvaten en je hart

– Helpt bij ontstekingsprocessen

Hoeveel magnesium per dag?

Je lichaam neemt magnesium op aan het einde van je dunne darm. De opname varieert tussen de 20 en 60 procent, afhankelijk van de hoeveelheid magnesium in je voeding en van andere voedingsbestanddelen. Mannen wordt aangeraden om minimaal 350 mg magnesium binnen te krijgen en vrouwen 300 mg magnesium per dag.

Er zijn echter ook situaties te waarin de behoefte hoger is. Zoals bij zwangerschap of borstvoeding, een chronische darmaandoening, of na een flinke inspanning (sporten). Vrouwen in de overgang en ouderen hebben ook vaak een magnesium tekort en wordt geadviseerd om extra magnesium te supplementeren.

Magnesium tekort

Een magnesium tekort komt bij veel mensen voor. Bij klachten denk je niet direct aan een magnesium tekort maar toch is dit soms de oorzaak.

Risicofactoren voor een tekort aan magnesium zijn:

Onvoldoende inname van magnesium met het eten

Onvoldoende opname door je darmen als gevolg van een chronisch darmprobleem

Verhoogde behoefte door zwangerschap of borstvoeding of inspanning (sporten).

Ook veel ziektes, het gebruik van medicijnen, alcohol en slecht eten kunnen resulteren in een magnesium tekort. 

Magnesium tekort symptomen

Op de korte termijn kun je last krijgen van symptomen zoals:

Vermoeidheid

– Spierkrampen

Depressief

– Een minder goede gezondheid van hart en bloedvaten en botweefsel

Daarnaast heb je allerlei ziektes en aandoeningen die je kan ontwikkelen als je een lange periode te weinig magnesium binnen krijgt. (Osteoporose, Tinnitus, hoge bloeddruk, allergieën, migraine, darmziektes, psychische aandoeningen enz.)

Waar zit magnesium in?

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken dus zal je het uit je voeding moeten halen. Hieronder staan tien voedingsmiddelen van hoog naar laagmagnesiumgehalte: 

Pompoenpitten   550 mg per 100 gram

Amandelen            270 mg per 100 gram

Pure chocolade (minimaal 85% cacao) 228 mg per 100 gram

Spinazie                     87 mg per 100 gram

Volkorenbrood          82 mg per 100 gram

Limabonen                 74 mg per 100 gram

Tonijn                            64 mg per 100 gram

Avocado                        29 mg per 100 gram

Bananen                        27 mg per 100 gram

Yoghurt                          19 mg per 100 gram

Magnesium citraat bijwerkingen

Magnesium citraat is een van de meest verkochte magnesium soorten die vaak in capsules of poeder gebruikt worden. Voor magnesiumcitraat is een veilige maximale hoeveelheid van 250 milligram magnesium per dag vastgesteld. Als je teveel aan magnesium binnenkrijgt dan kun je last krijgen van diarree. Dit maakt niet uit of het magnesium citraat is, magnesium tauraat of bijvoorbeeld magnesium malaat.

Bij langdurig gebruik van een te hoge dosis magnesium kun je zelfs last van hartritmestoornissen krijgen. Let dus altijd goed op de dosering van jouw voedingssupplement. Bij de vaststelling van 250 milligram per dag is al rekening gehouden met de hoeveelheid magnesium die je door je normale voeding al binnen zult krijgen.

Sommige vormen van magnesium zijn zelfs gevaarlijk, zoals magnesium aspartaat. Dit kan o.a. bestaande depressieklachten verergeren dus wees voorzichtig.

Magnesium voetenbad bijwerkingen

Een magnesium voetenbad is een snelle en effectieve manier om je magnesiumstatus in balans te krijgen. Omdat je maag en darmen niet extra belast worden heb je met deze manier van toedienen geen bijwerkingen. Wel kunnen je voeten gaan tintelen als je lichaam een tekort heeft maar dit gevoel gaat snel weer weg. Je kan ervoor kiezen om je voeten af te spoelen na het voetenbad of je laat het zout zitten zodat het extra in kan trekken.

Magnesium wanneer innemen?

Magnesium kan je het beste innemen tijdens het eten. Mocht je medicijnen nemen die niet goed samen gaan met andere middelen dan kun je het beste twee uur voor of twee na het innemen van je medicijnen magnesium gebruiken. Voor een voet- of ligbad is het persoonlijk, de een doet het na het sporten, de ander in de ochtend en iemand anders  slaapt er goed op en neemt in de avond een voet- of ligbad.

Als je een verminderde nierfunctie, hartblok (een storing in de prikkelgeleiding van je hart) of neuromusculaire aandoeningen hebt dan kun je het beste eerst contact met je arts opnemen voordat je magnesium gaat supplementeren.  

Vind je deze blog interessant? Wil je hem delen met vrienden en familieleden? Misschien kan je er iemand mee helpen en op deze manier kan ook jouw netwerk profiteren van dit artikel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.