heb ik een magnesiumtekort

Heb ik een magnesiumtekort?

Heb ik een magnesiumtekort? Het is vast geen vraag die je dagelijks bezighoudt. Toch zou je die vraag juist moeten stellen en dit is waarom. Magnesiumtekort is een veel voorkomend probleem in Nederland en omdat je lichaam zelf geen magnesium aanmaakt moet je het uit voeding halen of zo nodig aanvullen met een supplement.

Heb ik een magnesiumtekort? In dit uitgebreide artikel leggen we je dat haarfijn uit. Lees je mee?!

Heb ik een magnesiumtekort?

Magnesium is een essentieel mineraal voor je lichaam. Het is een stof die we niet zelf aanmaken en daarom uit onze voeding moeten halen. Onvoldoende inname van magnesium leidt tot gezondheidsklachten en vergroot de kans op chronische ziekten zoals osteoporose, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. 

Magnesium speelt in veel lichaamsprocessen een sleutelrol. Zo is het betrokken bij de opbouw van je botten en de overdracht van prikkels in je zenuwstelsel. 

Magnesium is een onmisbaar mineraal voor een goede werking van je spieren, waaronder je hartspier.  Het reguleert je bloeddruk en heeft een positieve invloed op je cholesterol 

Magnesium zorgt voor ontspanning van je spieren en houd je hersenen fit en jong. 

De cijfers van een gemiddelde volwassen Nederlander:

Grote kans op een tekort
Mogelijk een tekort
Magnesium in balans

Wat zijn de symptomen?

  – Depressie

  – Rusteloze benen

 – Hoofdpijn

 –  Slaapproblemen 

 – Lusteloosheid

  – Spierkrampen

Wat zijn de oorzaken?

Oorzaken van een magnesiumtekort kunnen zijn:

 – Ouderdom

 – Alcohol

 – Medicijn gebruik

 – Roken

 – Stress

 – Sporten

 – Voeding

 – Ernstige brandwonden

 – Borstvoeding

 – Na een chirurgische ingreep

 – Zwangerschap

heb ik een magnesiumtekort
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium

Hoeveel magnesium heeft je lichaam eigenlijk nodig? Om gezond te blijven, zou een volwassen man 350 milligram magnesium per dag moeten binnenkrijgen. Voor een volwassen vrouw is dat 300 milligram. Deze aanbeveling zou normaal gesproken voor de meeste mensen voldoende moeten zijn echter zijn er tal van situaties waardoor de behoefte veel hoger is. 

Hierbij moet je denken aan stress, zwangerschap, roken, alcohol, ongezonde voeding, borstvoeding, een chronische darmontsteking maar ook sporten zorgt voor een magnesiumtekort. Het is raadzaam dit tekort aan te vullen met een supplement

Magnesium waar zit het in?

Er staat genoeg voeding op ons menu waarmee we voldoende moeten binnenkrijgen. Magnesium zit in brood, graanproducten, groene groenten, noten, melk en vlees. Toch zijn er allerlei factoren die de inname van magnesium onder druk hebben gezet. 

De Nederlandse bodem is sowieso niet rijk aan magnesium. De landbouwgrond is door het gebruik van kunstmest ‘verarmd’. Ook gaat magnesium soms verloren door allerlei voedselbewerkingen en door medicijngebruik.

Magnesium rijke voeding:

 – Groene bladgroenten

 – Alle soorten noten

 – Algen en zeewier 

 – Avocado’s

 – Rauwe cacao 

 – Bananen 

 – Broccoli 

 – Peulvruchten

 – Volkoren granen 

Aanvullen met een supplement: slikken of badderen?

Natuurlijk bestaan er allerlei supplementen om je dagelijkse hoeveelheid mineralen aan te vullen. Veel van deze middelen werken echter met magnesiumoxide. Een vorm die juist minder goed wordt opgenomen in het lichaam. Je kunt bij een overdosering vrij gemakkelijk darmklachten als diaree krijgen. 

In plaats van slikken kun je ook gaan badderen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat magnesium in badkristallen heel goed wordt opgenomen door de huid en zo prima de bloedbaan kan bereiken. 

Tot slot

Heb ik een magnesiumtekort? Die vraag stond centraal in dit artikel Heb jij na het lezen van dit artikel het vermoeden dat je een tekort zou kunnen hebben? Hoe ga je jouw mogelijk tekort aanvullen denk je? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. Wij zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen bekeken ook

2 reacties op “Heb ik een magnesiumtekort”

  1. Beste ,
    In een tijdspanne van 6 maanden heb ik 2 operaties ondergaan aan mijn nieren.
    De linker nier is volledig verwijderd ( tumor ) + 3 stenen ( 2 van 4 mm en 1 van 8 mm ) . Bij de rechter nier had ik een kwaadaardige tumor, die hebben ze verwijderd en blijft nog 3/4 nier over. Momenteel werkt die voorlopig goed , maar blijft die goed werken, dat is de vraag !
    Neem pillen voor bloeddruk en bloedverdunner die ik gehalveerd heb om dat ze volgens dokters veel te zwaar zijn . S’nachts slaap ik niet echt goed en ben vlug vermoeid . Eten doe ik goed maar geen zout en weinig rood vlees . Groenten en fruit eet ik normaal ( allerlei soorten) . Mijn vraag is nu … mag ik magnesium supplementen innemen tegen vermoeidheid en is het niet schadelijk voor mijn 3/4 nier dat nog overblijft. Heb ook een beetje angst want ik weet niet of ik daar nog lang kan blijven mee leven . Mijn ouderdom is 69 1/2 jaar !
    Anderzijds lees ik dat magnesium ( als je niet overdrijft) goed is voor de nieren, als ze gezond zijn .
    Graag een eerlijk antwoord,
    Met vriendelijke groeten,
    Marc Franckx.

    1. Hallo Marc,

      Allereerst dankjewel voor je vraag aan ons. Magnesium heeft een lage toxiciteit bij mensen met een normale nierfunctie en een teveel aan magnesium wordt snel uitgescheiden via je nieren. Bij een verminderde nierfunctie dient de magnesium bloedspiegel goed in de gaten gehouden te worden.

      Ernstige nierfunctiestoornis, dient magnesiumsuppletie, indien mogelijk enkel te geschieden onder medisch toezicht.
      Raadpleeg daarom in jouw geval altijd je behandelend arts of huisarts voor suppletie van magnesium.

      We hopen dat we je hiermee het meest eerlijke antwoord hebben gegeven.

      Met vriendelijke groet,

      Team MagnesiumOnly

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.