geheugenproblemen bij ouderen

Geheugenproblemen bij ouderen

Geheugenproblemen bij ouderen. Als je ouder wordt kan je geheugen je soms in de steek laten. Vervelend als je iets wilde doen en het opeens niet meer weet. Het kan je onzeker maken omdat het woord ‘dementie’ misschien door je hoofd gaat. Toch hebben deze geheugenproblemen geen invloed op je dagelijkse bezigheden en worden daarom ook wel lichte geheugenproblemen genoemd. 

Geheugenproblemen bij ouderen komen vaak voor. In dit artikel vertellen we wat geheugenproblemen zijn. Hoe ze ontstaan en wat je er aan kunt doen. Lees je mee?!

Geheugenproblemen

Wanneer je ouder wordt is het normaal dat je lichaam en ook je hersenen iets achteruitgaan. Je kunt geheugenproblemen krijgen wat ook wel vergeetachtigheid wordt genoemd. Bij vergeetachtigheid is er sprake van ‘normale’ geheugenklachten. Een naam schiet je even niet te binnen maar een paar minuten later weet je het opeens. 

Vergeetachtigheid verstoort je dagelijkse leven niet. Je kunt je huishouden of boodschappen zonder problemen doen. Ook geldzaken of alleen van A naar B reizen is geen enkel probleem.

Waarom vergeten ouderen meer?

Als je geheugenproblemen hebt of vergeetachtig bent is er niks mis met je. Maar waarom vergeet je dan soms dingen vraag je je af. 

Als je vergeetachtig bent dan heb je moeite met het opslaan van informatie.  

– Je kunt opgeslagen informatie minder goed oproepen.

 – Je herkent gezichten of voorwerpen niet goed.

geheugenproblemen bij ouderen

Zo kan het voorkomen dat je iemand zijn of haar naam niet meer weet. Of je loopt ergens naar in je huis en opeens weet je niet meer weet wat je wilde gaan doen. Dit zijn allemaal voorbeelden die herkenbaar zijn en niet alleen maar voorkomen bij ouderen. 

Bepaalde processen kosten meer tijd als je ouder wordt en dat geldt ook voor je geheugen. Het opslaan en terughalen gaat niet meer zo snel als vroeger. Neem de tijd, raak niet in paniek, dan zul je zien dat het beter gaat. 

Oorzaken geheugenproblemen

We leven in maatschappij die steeds sneller gaat en op niemand wacht. Slapeloze nachten, stress of depressie veroorzaken schadelijke veranderingen in je hersenen die voor geheugenproblemen kunnen zorgen. Dit is slechts één van de mogelijke oorzaken want er zijn er nog veel meer en deze hebben te maken met de gezondheid van je hersenen

Je kunt daar gelukkig zelf iets aan doen zoals voldoende vitamines innemen. Vitamine B3, B5 en B12 spelen een belangrijke rol bij het functioneren van je hersenen. Ook is het belangrijk dat je voldoende drinkt omdat uitdroging voor verdroging van je hersenen zorgt en daarmee het minder functioneren. 

Alcohol is een grote boosdoener als het om vergeetachtigheid gaat. Het zorgt er namelijk voor dat je hersenen vertragen waardoor je dingen vergeet. Dit heeft te maken met een verminderde opname van vitamine B1 door het lichaam ten gevolge van te veel alcohol drinken. 

En wanneer er een vitamine B1 tekort ontstaat dan heeft dat onder andere vergeetachtigheid tot gevolg. 

Vergeetachtigheid of dementie?

Nederland is aan het vergrijzen en daardoor zal het aantal mensen met dementie de komende jaren enorm toenemen. Op dit moment telt Nederland ruim 290.000 mensen met dementie en de verwachting is dat dit er 500.000 zijn in 2050.

Dementie is een verzamelnaam voor meer dan 50 verschillende hersenziektes waarvan de ziekte van Alzheimer het meest bekent is en het meeste voorkomt. 1 op de 5 Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met dementie. Vrouwen hebben 33% kans op een vorm van dementie terwijl dit bij mannen 15% is.

Geheugenproblemen hoeven niet direct een teken van dementie te zijn, al is het goed om hier scherp op te zijn. Vergeetachtigheid is namelijk één van de eerste symptomen bij dementie. Wanneer je last krijgt van de volgende klachten of symptomen kan er meer aan de hand zijn: 

 – Problemen met dagelijkse handelingen

 – Vergissingen met tijd en plaats

 – Slecht beoordelingsvermogen

 – Verandering in gedrag

 – Problemen met zien

 – Spullen kwijtraken

 – Taalproblemen

 – Depressie 

 – Onrust 

geheugenproblemen bij ouderen

Wat te doen tegen geheugenverlies?

Geheugenproblemen bij ouderen kunnen een aantal oorzaken hebben namelijk: een beschadiging, stress, een ziekte of je leeft niet gezond en dit beïnvloed je hersenen. Iedereen wil gezond en met een fit brein oud worden maar daar moet je wel wat voor doen! Wat je kunt doen hebben we voor je op papier gezet:

Beweging: Bewegen heeft een positieve invloed op je hersenen. Je bewustzijn, leervermogen, concentratie en geheugen heeft hier baat bij. 

Wanneer je dagelijks beweegt bevordert dit de doorbloeding van je hersenen wat goed is voor je geheugen. 

Iedere dag een uurtje lopen, fietsen of zwemmen zorgt ervoor dat je scherper bent, vrolijker en je voelt je fitter. 

geheugenproblemen bij ouderen

Slapen: Tijdens het slapen heeft je lichaam tijd om te herstellen en afvalstoffen uit je hersenen te verwijderen. Gemiddeld heb je tussen de 7 en 9 uur slaap nodig. Slaap je korter of slaap je vaak slecht dan heeft dit gelijk een nadelig effect op je geheugen. Een belangrijk kenmerk om te weten of je genoeg slaapt is of je ‘s morgens fit en uitgerust wakker wordt. 

Voeding: Eet je vaak en veel suikers en geraffineerde koolhydraten, ze zitten in wit brood, pasta, koekjes en alle andere producten die boordevol suikers zitten, dan heeft je lichaam moeite met het verwerken van al deze stoffen en dat kan je hersenen negatief beïnvloeden. 

Ook verzadigde vetten en transvetten, ze zitten in harde margarine, frituur-, bak en braadvetten, in gebak, koek en snacks, kunnen schadelijk zijn voor je hersenen. Deze vetten kunnen ervoor zorgen dat de buitenwanden van de cellen verschrompelen en verharden. De afgifte en productie van neurotransmitters raakt hierdoor verstoord. 

Eet veel groente, fruit en vezels. Vergeet niet gezonde oliën zoals olijfolie, kokosolie en hennepzaadolie te nuttigen. Gezonde oliën vind je ook in vette vis, avocado’s en noten.  

Vitamines & mineralen:

Vitaminetekort is een veel voorkomende oorzaak van geheugenproblemen bij ouderen. 

Met name de B-vitaminen zijn erg belangrijk voor je hersenen. 

Vitamine B3 en B11 zijn belangrijk om vergeetachtigheid en hersenmist te voorkomen. 

Vitamine B5 en B6 zijn goed voor het functioneren van het geheugen, goed denk- en leervermogen. 

Vitamine C werkt als een antioxidant en helpt schadelijke stoffen uit je hersenen te verwijderen.

geheugenproblemen bij ouderen

Vitamine D is goed voor je hersenen en er zijn aanwijzingen dat het de kans op hersenziektes zoals de ziekte van Parkinson kan verkleinen. De mineralen magnesium, zink, selenium en calcium zijn ook enorm belangrijk voor verschillende hersenfuncties.

Activiteiten: Je houdt je hersenen scherp door nieuwe dingen te leren. Een taal, cursus of sport leren je hersenen nieuwe verbindingen te maken die goed zijn voor je geheugen. Braintraining is een andere vorm van van activiteit die je hersenen scherp houdt. Je kunt hierbij denken aan dingen onthouden of oplossen of puzzelen. 

Stress: Stress is funest voor je geheugen. Het zorgt er letterlijk voor dat je hersenen krimpen. Iedereen heeft wel eens te maken met stress. Zorg voor ontspan momenten door dingen te doen die je leuk vind en ontspanning geven. 

Magnesium en het geheugen

Magnesium is een essentieel mineraal voor je lichaam en betrokken bij meer dan 300 biochemische processen in je lichaam. Magnesium speelt een belangrijke rol bij de overdracht van zenuwprikkels en de aanmaak van energie. Bovendien houdt het je brein fit. 

Tot slot biedt het een goede bescherming voor je hersenen en helpt het bij het afvoeren van schadelijke stoffen. 

Vitaminen en mineralen werken vaak samen en kunnen niet zonder elkaar functioneren. Magnesium levert een cruciale bijdrage aan de omzetting van B-vitaminen in hun actieve vorm. Deze B-vitaminen zijn erg belangrijk voor je geheugen. 

Magnesium moet je uit je voeding halen. Zonodig kan je als aanvulling een supplement nemen. Een tekort aan magnesium kan leiden tot allerlei vervelende klachten en symptomen en dat wil je liever voorkomen. 

Je kunt magnesium op allerlei manieren aanvullen. Je kunt magnesium olie, magnesium poeder, magnesium druppels, magnesium vlokken of magnesium pillen nemen. Belangrijk is dat je een vorm kiest die goed opneembaar is. 

De 3 beste vormen zijn:

 – Magnesium bisglycinaat 

 – Magnesium tauraat 

 – Magnesium malaat 

Veel goedkope supplementen maken gebruik van magnesiumoxide. Deze vorm wordt het minst goed opgenomen door je lichaam en kan voor darmklachten zorgen zoals diarree. Investeer daarom in een goede opneembare vorm die we hierboven beschreven hebben. 

Nuttige links:

Tot slot

Geheugenproblemen bij ouderen komen vaak voor. Betrap jij jezelf er weleens op dat je niet meer op een naam kan komen? Of dat je iets wilt gaan doen en opeens niet meer weet wat je wil gaan doen? Word je daar onzeker van of denk je dat waait wel weer over? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de sociale media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Bronnen:

2 gedachten over “Geheugenproblemen bij ouderen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.