extra magnesium voor senioren

Extra magnesium voor senioren

Wanneer je ouder wordt maakt je lichaam allerlei veranderingen door die ervoor zorgen dat je soms extra vitaminen en mineralen nodig bent. Zo kan je als je ouder wordt dat je te maken krijgt met zwakkere botten,  het verlies van spiermassa, een hoge bloeddruk of geheugenverlies. Het zijn allemaal aandoeningen die invloed hebben op je vitamine en mineralen niveau in je lichaam. Als je ouder wordt is de kans op een magnesiumtekort dus veel groter. 

Extra magnesium voor senioren is een warme aanbeveling. Waarom is magnesium zo belangrijk voor je? Welke rol spelen calcium en vitamine D? Wat zijn magnesiumtekort symptomen? En hoe houd je je magnesiumniveau op peil? Je leest het allemaal in onderstaand artikel.

50-plussers

In 2019 bestond de helft van de Nederlandse bevolking uit 50 plussers. De kans is groot wanneer je dit artikel leest jij één van hen bent. En misschien zonder dat je het weet of merkt een magnesiumtekort hebt. Extra magnesium voor senioren is in heel veel gevallen noodzakelijk. Waarom dat zo is gaan we je uitleggen.

Vanaf je vijftigste levensjaar verlies je ongeveer één tot twee procent spiermassa per jaar. Spierzwakte zorgt voor kwetsbaarheid; je wordt minder mobiel, stijf, valt vaker en krijgt uiteindelijk moeite met dagelijkse bezigheden.

Zorg goed voor je spieren

Het is belangrijk dat je op tijd begint met het behoud van gezonde en sterke spieren. Zo zijn sterke spieren belangrijk voor de belastbaarheid van het lichaam. Met sterke spieren kunnen je gewrichten meer hebben en zo blijf je langer fit en vitaal wat weer positief is voor je beweeglijkheid en balans. 

Om je spieren bij dit proces te ondersteunen is het belangrijk om je magnesiumniveau op peil te houden.

Onderzoek heeft aangetoond dat magnesiumtekort op lange termijn de veroudering van de menselijke cellen versnelt waardoor leeftijds gerelateerde en chronische ziekten proactief worden. 

Hierbij moet je denken aan bepaalde kankers, osteoporose,  en hart-en vaatziekten.

Het niet tijdig aanvullen van een magnesiumtekort verouderd je organen, waardoor het risico op het ontwikkelen van verschillende ziekten toeneemt.

extra magnesium voor senioren

Calcium en vitamine D

Extra calcium en vitamine D is goed voor sterke botten en tanden. Echter bij onvoldoende magnesium heeft dit weinig tot geen effect. Magnesium werkt nauw samen met calcium en vitamine D en zorgt ervoor dat dit beter wordt opgenomen in je lichaam. Het is, juist daarom, belangrijk wanneer je ouder wordt preventief extra magnesium tot je te nemen.

Symptomen magnesiumtekort

 – migraine of hoofdpijn

 – hartritmestoornissen

 – vermoeidheid

 – slaapproblemen

 – depressie

 – spierpijn, spiertrekkingen en kramp

 – angst 

 – gehoorverlies of tinnitus

 – osteoporose

 – obstipatie.

Oorzaken magnesiumtekort

Allereerst bevat onze voeding veel minder belangrijke en essentiële voedingstoffen. Dit komt door intensieve landbouw waardoor uitputting van de grond ontstaat waarop gewassen worden geteeld. Wanneer je ouder wordt kun je minder goed voedingstoffen tot je nemen wat gemakkelijk tot allerlei tekorten kan leiden. 

Medicijnen zijn een echte “magnesiumslurpers”! Slik je maagzuurremmers, cholesterolverhalers, medicijnen voor je bloeddruk of tegen diabetes dan is de kans groot dat je tegen een magnesiumtekort aanloopt. Preventief extra magnesium voor senioren middels een supplement is dan zeker géén overbodige luxe!

Magnesium ondersteunt bij:

Spieren: Magnesium versterkt je spieren en hiermee voel je je fitter. Je hebt minder last van spierpijn, spierkramp en rest less legs. Magnesium helpt je spieren te ontspannen daar waar calcium helpt je spieren aan te spannen. In een zuivelrijk land als Nederland krijg je meestal meer dan voldoende calcium binnen maar van magnesium vaak te weinig en is er al gauw een onbalans wat voor klachten kan zorgen. 

Osteoporose: Een veel voorkomende aandoening is osteoporose, in de volksmond ook wel botontkalking genoemd. Het zorgt ervoor dat je botten sneller breken bij bijvoorbeeld een val. Je kunt je botten extra versterken met calcium en vitamine D. Belangrijk punt in deze is dat je hierbij wel genoeg magnesium in je lichaam moet hebben anders heeft het toedienen van deze supplementen minder effect. Zonder magnesium kunnen calcium en vitamine D hun werk namelijk niet doen, met als gevolg dat je juist zwakkere botten krijgt.

Hart en bloedvaten: Magnesium helpt je hart goed te functioneren en maakt je bloedvaten sterker, wijder en elastischer. Ook zorgt magnesium voor een lager cholesterolgehalte wat helpt je bloeddruk laag te houden. Magnesium is een goed alternatief voor medicijnen tegen een te hoge bloeddruk als je het vanuit het perspectief van negatieve bijwerkingen bekijkt. 

Geheugen: Als je ouder wordt gaat ook je geheugen achteruit. Vergeetachtig tot zware dementie hoort bij ouder worden. Magnesium helpt je hersenen stimuleren en belangrijke verbindingen te maken en in stand te houden. Als je vergeetachtig wordt gaan deze verbindingen stuk.

Migraine: Migraine is een aandoening die in sommige gevallen kan voorkomen doordat je te weinig magnesium in je lichaam hebt. Extra magnesium helpt bij migraine en andere vormen van hoofdpijn.

Depressie: Een depressie komt helaas steeds vaker voor bij ouderen. Alleen zijn, eenzaamheid, somberheid en minder contact met de buitenwereld dragen hiertoe bij. Het gebruik van medicatie kan soms ook bijwerkingen geven die het risico op depressie vergroten. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een oorzaak van depressies kan liggen in een tekort aan magnesium. 

Dementie: Ouderen die dementeren hebben vaak een iets verhoogd of verlaagd magnesiumniveau in hun bloed. Volgens wetenschappers is het risico op dementie bij een afwijkende spiegel 30 procent hoger. Deze mogelijke nieuwe risicofactor kan een nieuw aanknopingspunt zijn voor het behandelen of voorkomen van dementie. Magnesium zorgt ervoor dat zenuwcellen, in grote hoeveelheid aanwezig in je brein, beter signalen kunnen oppikken. Bovendien heeft magnesium een ontstekingsremmende werking. 

Hoe krijg je magnesium binnen?

Je magnesiumspiegel daalt naarmate je ouder wordt. Veranderingen in je lichaam die bijvoorbeeld zorgen voor veranderende behoefte aan voedingsstoffen zijn wijzigingen in je hormoonhuishouding, het verminderde functioneren van je spijsvertering en de verhoogde kans op diverse gezondheidsrisico’s. 

Magnesium wordt niet door het lichaam aangemaakt en daarom is het belangrijk dat je er dagelijks genoeg van binnen krijgt via bijvoorbeeld je voeding. Ook kun je supplementen slikken om extra magnesium tot je te nemen echter kunnen deze darmklachten of diaree veroorzaken bij te grote hoeveelheden. Magnesium vlokken via een voeten- of ligbad is een natuurlijke manier om magnesium toe te voegen aan je lichaam zonder vervelende bijwerkingen. 

Vrouwen hebben dagelijks minimaal 300mg magnesium nodig en mannen minimaal 350mg. Wanneer een verminderde opname hebt door ziekte, medicijnen slikt of ouder dan 50 bent heb je meer magnesium nodig per dag. 

Een magnesium voetenbad helpt!

Afname van je botdichtheid op latere leeftijd vermindert de magnesiumopslag in je botten. WIj raden je aan om minimaal drie keer per week een voet of ligbad met magnesium te nemen. Het voordeel van een voet- of ligbad is dat het je maag ontziet en je daardoor geen last hebt van diarree als bijwerking. 

Neem een voet- of ligbad met magnesium kristallen voor minimaal 20 minuten, optimaal 40 minuten. Zorg dat het water 37 graden Celsius is en neem voor een voetenbad 150 gram voor 4 liter water en bij een ligbad 500gr tot 1000gr. Om goede resultaten te boeken is het aan te raden dit minimaal drie maanden vol te houden. Je hoeft hier niet mee te stopen. 

Een voetenbad met magnesium helpt je lichaam ontspannen en je slaapt er heerlijk van. 

Ons advies: Magnesium Badkristallen Try-Out Box

De Try-Out box van MagnesiumOnly is speciaal samengesteld om kennis te maken met magnesium badkristallen en dit laagdrempelig uit te proberen. 

De Try-Out box past eenvoudig door je brievenbus! Het enige wat je hoeft toe te voegen is warm water en je bent klaar klaar om te ontspannen! 

Magnesium:

  • draagt bij tot de instandhouding van normale botten

  • draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid

  • draagt bij tot een normale werking van de spieren

  • draagt bij tot een normale psychologische functie

  • draagt bij tot de instandhouding van normale tanden

 

Dit product is 100% natuurlijk en niet op dieren getest. Je huid neemt de magnesium eenvoudig op via je huid en dit zorgt voor een natuurlijke ontspanning, extra energie, soepele spieren en gewrichten en helpt bij huidproblemen. 

Ingrediënten: 47% magnesiumchloride, sporenelementen en kristalwater.

Tot slot

Extra magnesium voor senioren is geen overbodige luxe kunnen we na het lezen van dit artikel concluderen. Gebruik jij een supplement om je magnesium aan te vullen? Zo ja, welke gebruik je? En waar gebruik je ze voor? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina.

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te. verspreiden door het te delen met jouw vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook