Eenzame ouderen

Meer dan de helft van de 75-plussers in Nederland voelt zich eenzaam. Bij veel ouderen komt dat vaak door meerdere factoren. Zoals het overlijden van een partner of andere leeftijdsgenoten, In dit artikel gaan we dieper in op het onderwerp eenzame ouderen. Wat is eenzaamheid? Wat kun je doen tegen eenzaamheid? En hoe magnesium je helpt bij eenzaamheid! Je leest het allemaal in onderstaand artikel.    

Cijfers eenzaamheid

Er zijn op dit moment ongeveer 1 miljoen 55-plussers eenzaam in Nederland (bron).
1 op de 4 ouderen voelt zich eenzaam 
Ruim 50% van de 75 jarigen zegt zich eenzaam te voelen.
Bij 80 jarigen zegt 60% zich eenzaam te voelen. 
eenzame ouderen

Eenzame ouderen

Meer dan de helft van de 75-plussers in Nederland voelt zich eenzaam. Bij veel ouderen komt dat vaak door meerdere factoren. Zoals het overlijden van een partner of andere leeftijdsgenoten, beperkte mobiliteit en achteruitgang in fysiek en mentaal functioneren. Tegelijkertijd worden we steeds ouder, wonen we langer thuis en is de fysieke afstand tot kinderen groter dan vroeger. De groep eenzame ouderen wordt mede daardoor steeds groter in Nederland. 

Wat is eenzaamheid?

Iedereen voelt zich weleens eenzaam of alleen. Wat is eenzaamheid precies? En wanneer is eenzaamheid een probleem? Eenzaamheid is je niet verbonden voelen. Je ervaart een gemis aan een hechte, emotionele band met anderen. Of je hebt minder contact met andere mensen dan je wenst. Bij eenzaamheid horen kenmerken als negatieve gevoelens van leegte, verdriet, angst en zinloosheid en lichamelijke of psychische klachten. Deze gevoelens van eenzaamheid kunnen invloed hebben op je kwaliteit van leven, gezondheid en welzijn. 

Wat kun je doen tegen eenzaamheid?

Als je eenzaam bent of je voelt je eenzaam dan kun je allerlei dingen doen om het eenzame gevoel te verminderen. Het belangrijkste is je gevoelens accepteren dat je je eenzaam voelt. Nu je dit erkend kun je er vervolgens wat aan gaan doen. 
Denk hierbij aan:
 – Positief in het leven staan en denk 5 minuten per dag aan positieve gedachtes
 – Blijf bezig met het huishouden, koken, een hobby of luister naar muziek
 – Zoek zelf actief contact met anderen
 – Blijf bewegen zoals wandelen, zwemmen of fietsen en doe dit dagelijks
 – Beeldbellen met familie of vrienden (via skype, zoom, whatsapp of facetime)
 – Probeer een vast ritme aan te houden met opstaan en op bed gaan
 – Doe iets voor een ander als je dat fysiek aan kunt of doe vrijwilligerswerk

Magnesium voor ouderen

Wanneer je ouder wordt kan je lichaam minder goed magnesium uit voeding opnemen. Dit kan meerdere oorzaken hebben zoals: een ziekte, medicijnen en ondervoeding. Wanneer je te weinig magnesium uit je voeding haalt ontstaat er al snel een tekort aan dit belangrijke mineraal.
Magnesium helpt het verouderingsproces tegen te gaan en is betrokken bij meer dan 350 biochemische processen in je lichaam. Het mineraal helpt je beschermen tegen stress en is betrokken bij de aanmaak van energie in je lichaam. Magnesium ontspant je spieren, hersenen en je slaapt er heerlijk op!  
Eenzaamheid kan je bloeddruk en stressniveau verhogen en vergroot de kans op een depressie en vroegtijdig overlijden.
Magnesium heeft een ontspannende werking op je hart en bloedvaten wat helpt je vaten te verwijden. Hierdoor heb je minder last van hart- en vaatziekten en ook je cholesterol niveau is beter wanneer je voldoende magnesium binnen krijgt. 
Je kunt gemakkelijk je magnesium op peil houden door drie keer per week een voet-of ligbad met magnesium badkristallen te nemen. Deze manier van opname via de huid zorgt ervoor dat je geen bijwerkingen krijgt. 

Tot slot

We zetten alles nog één keer voor je op een rij. De groep eenzame ouderen wordt steeds groter in Nederland. Er zijn op dit moment ongeveer 1 miljoen 55-plussers eenzaam. Eenzaamheid is je niet gebonden voelen. Het voelt als een gemis aan een hechte emotionele band met anderen. Onthoud je bent niet alleen en blijf dingen doen als koken, muziek luisteren, wandelen en houdt een vast ritme aan met opstaan en naar bed gaan. 
Extra magnesium kan je tekorten aanvullen en helpt je lichaam ontspannen en spieren te ontspannen. Bovendien slaap je er heerlijk op! 

Aanbevolen product

Over dit product

Dit pakket is speciaal ontwikkeld voor jou als nieuwe gebruiker.
Je bent nieuwsgierig naar de werking van een magnesium voetenbad of ligbad met badkristallen van MagnesiumOnly.  
Met dit pakket heb je ruim voldoende voor 6 voetenbaden of 2 ligbaden. 
Het pakket past door de brievenbus. Je hoeft er dus niet speciaal voor thuis te blijven.
MagnesiumOnly badkristallen bestaan uit magnesiumchloride in vaste vorm (47% concentratie).

Ons advies

Wij adviseren om 2 a 3 keer per week een magnesium voetenbad te nemen van minimaal 20 minuten en optimaal 40 minuten. Zorg dat je minimaal 150 gram magnesium badkristallen gebruikt en het water 37 graden Celsius is. 
Voor een ligbad neem je 500 gram tot 1000 gram magnesium badkristallen en een temperatuur van 37 graden Celsius. Ook voor een ligbad geldt minimaal 20, optimaal 40 minuten. 
Voor kinderen raden wij aan om de gebruiksaanwijzing aan te houden alvorens je begint met een magnesium behandeling.