dementie bij ouderen

Dementie bij ouderen

Dementie bij ouderen. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op dementie. Boven de 90 jaar heeft maar liefst 40% een vorm van dementie. Nederland telt op dit moment 290.000 mensen met dementie. Door de vergrijzing en het steeds ouder worden van de bevolking zullen in 2040 ruim een half miljoen mensen lijden aan dementie.

Dementie bij ouderen komt steeds vaker voor. Hoe dat komt vertellen we je in dit artikel. Lees je mee?!

Dementie bij ouderen

Als je dementie hebt gaan de zenuwcellen in je hersenen kapot en in sommige gevallen gaan de verbindingen tussen deze cellen kapot. Het is eigenlijk een onomkeerbaar proces want hoe slechter de verbindingen zijn hoe meer cellen er kappot gaan en hoe slechter je hersenen gaan werken.  

Je hersenen kunnen hierdoor 10 tot 15% in omvang krimpen. Dit zorgt voor problemen met je geheugen, denken, spraak, taal of oriëntatievermogen.

Verschillende soorten dementie

Dementie is een verzamelnaam voor ruim 50 ziektes. Deze ziektes zijn verschillend maar hebben ook een paar overeenkomstige kenmerken namelijk dat je hersenen beschadigd raken. 

De meest voorkomende soorten: 

 – Ziekte van alzheimer 70%

 – Vasculaire dementie 16%

 – Lewy body dementie 15%

 – Frontotemporale dementie 3-12%

dementie bij ouderen

Symptomen dementie

Één van de eerste signalen van dementie is vergeetachtigheid. In een later stadium krijg je ook problemen met taal en krijg je te maken met een verandering in gedrag en karakter. Naarmate de ziekte vordert verlies je steeds meer de regie over je leven. 

Zo kun je problemen hebben met dagelijkse handelingen of spullen kwijt raken. Ook kun je verdwalen in de tijd en plaats en een verminderd inschatting- en beoordelingsvermogen. Je wordt hiermee steeds afhankelijker van de hulp van anderen.

Vitamines en mineralen

Een groot Brits onderzoek heeft onlangs aangetoond dat ouderen met een ernstig vitamine D tekort, een verhoogd risico hebben om dementie te ontwikkelen. 

Vervolgonderzoek moet gaan aantonen of vitamine D dementie kan vertragen of zelfs voorkomen.

Neurologen zien steeds vaker het verband tussen Parkinson en vitamine D tekort. Magnesium en vitamine D werken synergetisch en bij een tekort kunnen ze niet goed samenwerken wat tot meer klachten kan leiden.

dementie bij ouderen

Als je de ziekte van Parkinson hebt kan het lichaam moeilijk dopamine aanmaken. Magnesium, ijzer, foliumzuur, vitamine B3 en B6 zijn allemaal betrokken bij de synthese van dopamine. Zorg er daarom voor dat je voldoende van deze vitamines en mineralen binnen krijgt.

Magnesium en dementie

Het blijkt dat 55-plussers met een laag magnesiumgehalte vaker dementie hebben dan ouderen met gemiddelde waarden. Het risico op dementie is bij een afwijkende magnesiumgehalte zelfs 30% hoger. Een afwijkende waarde, ook wel tekort genoemd, kan ontstaan door het slikken van medicatie of onvoldoende voeding waar magnesium in zit. 

De ziekte voorkomen is niet realistisch maar magnesium kan de aftakeling van je hersenen wel vertragen. Dat blijkt uit een dementie-onderzoek onder tienduizend 55-plussers uitgevoerd door het Rotterdams Erasmus MC. 

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de helft van de dementerenden niet de juiste hoeveelheid magnesium binnenkrijgt om het brein optimaal te laten functioneren. Ouderen eten slechter, slikken medicatie die het magnesiumpeil ontregelt is de conclusie van het onderzoek. 

Omdat je lichaam zelf geen magnesium aanmaakt moet je het uit je voeding halen of zonodig aanvullen met een supplement. Denk hierbij eens aan een voet- of ligbad met magnesium badkristallen. De magnesium wordt eenvoudig door je huid opgenomen en kent geen bijwerkingen. 

Drie keer per week een voet- of ligbad met magnesium badkristallen zorgt ervoor dat je tekorten worden aangevuld.  

Tot slot

Dementie bij ouderen? Dementie is in de eerste plaats heel erg voor degene die het krijgt maar ook voor een partner of familielid kan het zeer ingrijpend zijn. Hoe ga jij daarmee om? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk! 

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.