chroom
Expert: Jaap Gerrijts | 22 november 2023 | Leestijd: 7 minuten

Chroom

Chroom is een spoorelement dat essentieel is voor je lichaam. Het is cruciaal voor de regulering van de bloedsuikerspiegel en de algehele metabolische gezondheid. Chroom komt in kleine hoeveelheden voor in voedingsmiddelen zoals vis, schaaldieren, vlees, groenten en noten. De dagelijkse behoefte aan chroom is laag, maar een tekort kan toch tot klachten leiden.

Chroom kent een aantal gezondheidsvoordelen. In dit uitgebreide artikel leggen we uit welke dat zijn en vertellen we welke voeding rijk is aan chroom. Lees je mee?!

Chroom helpt insuline te verminderen door het gevoeliger te maken

Chroom

Chroom is een hard en bros metaal soort en een sporenmineraal dat je lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft. 

Het speelt een rol in de insulinesignaleringsroutes die je lichaam in staat stelt de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt te controleren zodat de bloedsuikerspiegel in balans blijft en je een stabiele hoeveelheid aan energie krijgt. Onderzoek laat zien dat chroom ook kan helpen DNA-chromosomen te beschermen tegen schade en dit betekent dat chroom mogelijk celmutaties kan stoppen die tot verschillende chronische ziekten kunnen leiden.

Daarnaast wordt chroom geassocieerd met een lang leven en een verbeterde cardiovasculaire gezondheid vanwege zijn rol bij het metaboliseren van vetten naast eiwitten, koolhydraten en andere voedingsstoffen. 

Enkele voordelen van chroom:

Chroom helpt insuline te verminderen door het gevoeliger te maken

Bijbehorende voordelen:

 • Het is goed voor de endotheel functie

 • Het is goed voor je lipidenprofiel

 • Het verlaagt oxidatieve stress

Chroom ondersteunt gewichtsverlies

Bijbehorende voordelen:

 • Het vermindert de eetlust

 • Het vermindert de hunkering naar eten

Helpt bij het reguleren van cholesterol

Kan PCOS helpen verbeteren 

Vermindert stress in het endoplasmatisch reticulum

Verhoogt de glucose transporters

Remt ontstekingen en oxidatieve stress

Verhoogt glutathion

 

 

”Bloedsuikerspiegel, ogen, hersenen, huid, bitten en energie”

Welke gezondheidsvoordelen heeft chroom?

Chroom is veel bestudeerd op de verschillende voordelen die het kan hebben en wij hebben de best onderzochte onderwerpen voor je op een rij gezet!

Helpt de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en diabetes te voorkomen

Chroom kan de rol van insuline helpen versterken wat het cruciale hormoon is dat je bloedsuikerspiegel regelt en helpt glucose naar de cellen te brengen waar het wordt gebruikt voor lichaamsenergie. Chroom ondersteunt ook een gezond metabolisme en opslag van voedingsstoffen door je hele lichaam. Het kan namelijk helpen voedingsstoffen uit koolhydraten, vetten en eiwitten uit voedsel beter te absorberen en te distribueren.

 

Helpt een hoog cholesterolgehalte te verminderen

Chroom is nodig voor een normaal metabolisme van vetten inclusief cholesterol. Onderzoek toont een verband aan tussen een hogere chroominname en gezondere slagaders en cholesterolwaarden in het bloed. Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat mensen die aan een hartziekte overlijden op het moment van overlijden doorgaans een lager chroomgehalte in het bloed hebben.

 

Helpt de ogen gezond te houden

Chroom kan ook helpen beschermen tegen leeftijdsgebonden oogaandoeningen zoals glaucoom. Glaucoom houdt verband met diabetes en wordt veroorzaakt door een ophoping van vocht in het oog waardoor schadelijke druk wordt uitgeoefend op de gevoelige oogzenuw, het netvlies en de lens van je oog. Dit kan uiteindelijk tot blindheid leiden.

 

Kan de gezondheid van de huid verbeteren en acne helpen voorkomen

Snelle veranderingen in de bloedsuikerspiegel worden in verband gebracht met acne en andere huidreacties. Omdat chroom de bloedsuikerspiegel helpt in evenwicht te brengen wordt dit dus in verband gebracht met verbeteringen in de gezondheid van de huid.

 

Helpt je botten te beschermen tegen breuken en botontkalking

Van chroom is bekend dat het calciumverlies vertraagt en daarom gunstig kan zijn voor het voorkomen van botverlies en bot gerelateerde aandoeningen die vooral bij oudere vrouwen voorkomen.

 

Ondersteunt een gezond metabolisme en energieniveau

Het binnenkrijgen van voldoende hoeveelheden sporenmineralen zoals chroom, calcium en magnesium is belangrijk voor mensen die actief zijn omdat deze micronutriënten nodig zijn om het vermogen te garanderen om het energieverbruik en de spier- en werkprestaties te verhogen.

 

Helpt de gezondheid van de hersenen te behouden en cognitieve achteruitgang te bestrijden

Recente onderzoeken benadrukken de rol van een gezonde insulinerespons bij het behouden van de gezondheid van de hersenen en de cognitieve functie tot op hoge leeftijd. Omdat chroom in staat is de glucosespiegels en de insulinerespons te verbeteren kan het werken als een gunstige modulator van de hersenfunctie en wordt het in verband gebracht met een vermindering van leeftijdsgebonden veranderingen in de hersenen.

 

Kan gewichtstoename en teveel eten helpen voorkomen

Chroom is in verband gebracht met een vermindering van het risico op zwaarlijvigheid, minder gewichtstoename en kan de voedselinname positief helpen beïnvloeden. Op dit moment is het exacte mechanisme waarmee chroom de honger en het gewicht beïnvloedt nog onbekend maar uit sommige onderzoeken blijkt dat een hogere chroominname geassocieerd is met een vermindering vetophoping in het lichaam en beter gecontroleerd eten.

 

 

”Een tekort aan chroom komt niet vaak voor”

Symptomen van een chroom tekort

Een chroomtekort komt niet erg vaak voor in Nederland omdat de meeste mensen gemiddeld dagelijks voldoende chroom binnen krijgen om aan de dagelijkse hoeveelheid te voldoen. 

Gemiddeld consumeren volwassen vrouwen ongeveer de 20 tot 30 microgram chroom per dag uit voedsel en mannen consumeren ongeveer 38 tot 55 microgram per dag. Zelfs zuigelingen krijgen normaal gesproken voldoende chroom binnen. 

Er zijn ook sommige medische onderzoekers die denken dat een chroomtekort veel vaker voorkomt en vooral bij mensen die niet goed reageren op insuline. Mensen met diabetes en ouderen hebben namelijk een grotere kans op een chroomtekort dan gezonde volwassenen en kinderen.

Wat zijn symptomen van een chroom tekort?

Vermoeidheid

Slechte concentratie 

Slecht geheugen

Slechte bloedglucoseregulatie

Verslechterde niveaus van zwakke botten en botverlies

Slechte gezondheid van de huid

Hoger risico op hoog cholesterol en hartcomplicaties

Verslechterde ooggezondheid

Stemmingswisselingen zoals toename van angst

Veranderingen in de eetlust

Veranderingen in gewicht

Vertraagde groei en ontwikkeling

Vertraagde tijd bij het genezen van wonden of herstellen na een operatie

 

 

”Groente, fruit, vlees en kruiden”

Waar zit chroom in?

Chroom is van nature aanwezig in veel onbewerkte voedingsmiddelen zoals biergist, bepaalde soorten vlees, groenten, aardappelen en volle granen. Chroom komt je lichaam voornamelijk via de voeding binnen omdat het wordt opgeslagen in de grond die de planten weer opnemen en wij weer eten. 

Andere natuurlijke factoren die van invloed zijn op de hoeveelheid chroom die in het voedsel aanwezig zijn is:

De tijd van het jaar waarin het voedsel word verbouwd

De exacte plantensoort

De rijpheid van het voedsel 

Hoe lang het heeft gelegen sinds het werd geoogst 

Het zit ook in kleinere hoeveelheden in het water dat we drinken. Het drinken van kraanwater levert een deel van het chroom op net als koken in roestvrijstalen pannen. Chroom kan namelijk ook in concentratie toenemen als het in voedsel lekt tijdens het koken uit roestvrijstalen of nikkelen potten en pannen.

Voedingsmiddelen met een hoog chroomgehalte:

Voedingsgist

Kalkoen

Aardappelen

Druiven en druivensap 

Sinaasappelen

Appels

Bananen

Rundvlees

Kalkoen

Broccoli

Groene bonen

Sperziebonen

Sla

Pindakaas

Basilicum

Knoflook

Rode wijn 

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid chroom?

De exacte behoeften aan chroom kunnen per persoon verschillen afhankelijk van de gezondheid, gewicht en benodigde energie.

Adequate inname van chroom is gebaseerd op leeftijd en geslacht:

Zuigelingen van 0 tot 6 maanden: 0,2 microgram

Kinderen van 7 tot 12 maanden: 5,5 microgram

Kinderen van 1 tot 3 jaar: 11 microgram

Kinderen van 4 tot 8 jaar: 15 microgram

Kinderen van 9 tot 13 jaar: 25 microgram voor jongens, 21 microgram voor meisjes

Tieners van 14 tot 18 jaar: 35 microgram voor jongens, 24 microgram voor meisjes

Volwassenen van 19 tot 50 jaar: 35 microgram voor mannen, 25 microgram voor vrouwen

Vrouwen die zwanger zijn: 30 microgram

Vrouwen die borstvoeding geven: 35 microgram

Voor mensen met bestaande gevallen van milde of ernstige insulineresistentie of diabetes word 200 microgram per dag aangeraden als onderdeel van een multi-vitamine. In sommige gevallen worden hoge doseringen tot 1.000 microgram voorgeschreven voor mensen met diabetes type 2 of het metabool syndroom.

 

 

”Chroompicolinaat is een goed opneembare vorm”

Chroomsupplementen

De voordelen van het nemen van chroomsupplementen zijn nog steeds enigszins controversieel en worden door sommige medische experts in twijfel getrokken aangezien onderzoeken tot nu toe gemengde resultaten laten zien.

Voedingssupplementen die chroom bevatten zijn onder meer chroompicolinaat, chroompolynicotinaat en verschillende andere verwante soorten. Je kunt supplementen op chroombasis kopen in tablet- of capsulevorm en het zit soms ook in een multi-vitamine. Omdat je maar een kleine hoeveelheid nodig hebt en de meeste mensen al genoeg consumeren is een supplement voor de meeste mensen niet nodig.

Wat kan chroom mogelijk met onze gezondheid doen als we er te veel van consumeren? 

De meeste onderzoeken laten zien dat chroom binnen gematigde hoeveelheden veilig is maar dat te veel toxiciteit en ernstige gevolgen kan veroorzaken. Gelukkig zijn overdoses met chroom zeer zeldzaam omdat chroom slechts in zeer kleine hoeveelheden de cellen binnendringt terwijl de rest enigszins gemakkelijk uit je lichaam wordt gespoeld. Als iemand te veel binnenkrijgt dan kan chroom mogelijk de cellen binnendringen en tot DNA-schade leiden. Het is daarom altijd slim om te voorkomen dat je meer dan de aanbevolen dosis inneemt.

Als je chroom als supplement gaat gebruiken zoek dan naar chroompicolinaat. Deze vorm neemt je lichaam namelijk het beste op. Wanneer je last hebt van de nieren dan is het belangrijk om eerst met een arts te overleggen voor je een chroomsupplement gaat gebruiken.

Probeer net als bij alle voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen uit natuurlijke voedselbronnen. Op deze manier weet je dat je de juiste mix van vitamines en mineralen binnenkrijgt zoals de natuur het bedoeld heeft zonder dat je een groot risico loopt om een te veel binnen te krijgen van een bepaalde voedingsstof.

Chroom en insulineresistentie

Insulineresistentie is een situatie waarin de receptoren voor insuline de insuline weerstaan. Dit vertelt de alvleesklier vervolgens om meer insuline aan te maken. Je krijgt hierdoor een te hoog insulineniveau, maar de insuline is niet effectief.

Er zijn veel bijwerkingen van een hoog insulinegehalte zoals:

 • Prediabetes

 • Diabetes

 • Buikvet

 • Slagaderproblemen

 • Oog problemen

 • Nier problemen

 • Hart problemen

 • Hersen problemen

Als je last hebt van insulineresistentie dan kun je overwegen om chroompicolinaat als supplement te gaan gebruiken.

 

 

”Een teveel aan chroom komt niet vaak voor”

Wat zijn de risico's en bijwerkingen van chroom?

Het chroom dat je uit voedsel haalt zal geen problemen veroorzaken maar het innemen van hoge concentraties in supplementvorm kan mogelijk een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen en bestaande gezondheidsproblemen kunnen verergeren.

Overmatig chroom wordt soms in verband gebracht met spijsverteringsproblemen zoals:

Buikpijn

Lage bloedsuikerspiegel 

Chroomtoxiciteit kan optreden wanneer er zeer hoge concentraties in je lichaam aanwezig zijn en dit kan schade aan vitale organen geven zoals de lever, de nieren en het hart.

Hoewel het zeer zeldzaam is en waarschijnlijk niet zal gebeuren wordt chroomtoxiciteit gekenmerkt door veranderingen in de zenuwsignalering en de hartslag. Zorg er dus altijd voor dat je geen hoge doseringen inneemt zonder eerst met een arts te overleggen.

Tips:

1) Als je chroom als supplement wilt gaan gebruiken dan is chroompicolinaat een goed opneembare variant

2) Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven kunnen het beste altijd met de arts overleggen voor ze chroomsupplementen gaan gebruiken

3) Regelmatige fysieke activiteit kan een positieve invloed hebben op de insulinegevoeligheid als aanvulling op de rol van chroom bij de regulering van de bloedsuikerspiegel

4) Als je twijfelt of je voldoende chroom binnen krijgt of misschien een teveel in het lichaam hebt dan kun je dit het beste laten testen bij de huisarts

Een tekort of een teveel aan chroom komt niet vaak voor

Tot slot

Chroom stond centraal in dit artikel. Eet jij dagelijks fruit? En wat eet je dan meestal? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit , help dan mee dit te verspreiden door het te delen op social media. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Jodium

Mangaan

Selenium

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *