carnivoor dieet
Expert: Jaap Gerrijts | 24 juni 2023 | Leestijd: 8 minuten

Carnivoor dieet

Het carnivoor dieet is een eetpatroon dat zich richt op het consumeren van alleen dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en zuivel. Het doel van dit dieet is de inname van koolhydraten en suikers te minimaliseren en de voordelen van eiwitten en goede vetten te maximaliseren. Sommige mensen volgen dit dieet om af te vallen of hun bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Het carnivoor dieet is gebaseerd op de overtuiging dat onze voorouders voornamelijk vlees en vis aten en dat koolhydraatrijk en suikerrijk voedsel verantwoordelijk is voor veel chronische ziekten. 

Het carnivoor dieet is populair. In dit uitgebreide artikel leggen we uit wat het is en wat de voordelen zijn als je dit dieet volgt. Lees je mee?!

Carnivoor dieet

Als je het carnivoor dieet volgt dan eet je voornamelijk dierlijk voedsel zoals vlees, vis, eieren en soms zuivelproducten. Het doel is om alle voedingsstoffen hieruit te halen en te leven op de vele gezonde vetten die erin zitten.

Het idee achter het carnivoor dieet is dat onze vroege voorouders voornamelijk leefden van dierlijk voedsel voordat de landbouw plantaardig voedsel introduceerde. Onze voorouders aten namelijk beperkte hoeveelheden koolhydraten en in plaats daarvan een dieet consumeerden dat voornamelijk uit vlees bestond. 

In tegenstelling tot andere vergelijkbare koolhydraatarme diëten zoals het Paleo-dieet, elimineert het carnivoor dieet echter volledig voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten.

Sommige voorstanders van het carnivoor dieet geloven dat ze door terug te keren naar deze manier van eten hun gezondheid kunnen optimaliseren en mogelijk bepaalde voedingsproblemen of voedselgevoeligheden die verband houden met plantaardig voedsel kunnen aanpakken.

De potentiële voordelen en risico’s van het dieet zijn nog steeds een onderwerp van discussie en er is meer onderzoek nodig om de effecten ervan op de menselijke gezondheid volledig te begrijpen. Wij gaan je in dit artikel alles vertellen over de voordelen en mogelijke gevaren die er zijn zodat je de juiste informatie hebt wat te doen.

 

 

”Veel mensen melden een toename aan energie”

Waarom is een carnivoor dieet zo geweldig?

Laten we een wandeling maken en de wereld van het carnivoordieet verkennen! Stel je voor dat je een moderne holbewoner bent die je innerlijke jager-verzamelaar instincten kanaliseert. 

Hier zijn enkele vermakelijke feiten over het carnivoor dieet en de mogelijke voordelen ervan.

Omarm je innerlijke T. rex

Het carnivoor dieet is alsof je in de voetstappen van een machtige T. rex stapt, behalve dat je niet hoeft te brullen of je prooi achterna te zitten. Je kunt genieten van heerlijk dierlijk voedsel terwijl je het plantenrijk achter je laat.

 

Eenvoud op zijn best

Vergeet het tellen van calorieën of het ontcijferen van complexe voedseletiketten. Met het carnivoor dieet wordt het plannen van maaltijden een fluitje van een cent. Concentreer je gewoon op hoogwaardige dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en eventueel zuivelproducten. Het is een back-to-basics benadering die je voedselkeuzes vereenvoudigt.

 

Boordevol voedingsstoffen

Dierlijk voedsel is een krachtpatser op het gebied van voedingsstoffen. 

Ze leveren onder andere:

Complete eiwitten

Essentiële aminozuren

Vitamines 

Mineralen 

Gezonde vetten

Je lichaam zal zeker onder de indruk zijn van de voedingswaarde!

 

Bevredig je innerlijke vleesetende verlangens

Stel je voor dat je je tanden in een sappige biefstuk zet of geniet van de boterachtige goedheid van zalm. Met het carnivoor dieet kun je zonder schuldgevoel overgeven aan deze verrukkelijke lekkernijen. Je smaakpapillen zullen je dankbaar zijn voor de smaakvolle feesten.

 

Tem het hongerbeest

Eiwit- en vetrijke maaltijden hebben een verzadigend effect waardoor je langer een vol gevoel hebt. Zeg vaarwel tegen veelvuldig snacken en die vervelende hunkering die je doelen voor gezond eten kunnen saboteren. Het carnivoordieet houdt je tevreden en houdt je eetlust en gewicht onder controle.

 

Betreed het rijk van ketose

Door voornamelijk dierlijk voedsel te eten kun je je lichaam in een staat van ketose brengen. Deze metabole toestand treedt op wanneer je lichaam vet verbrandt als brandstof in plaats van koolhydraten. Het is alsof je de verborgen superkracht van je lichaam ontgrendelt, vetverlies bevordert en zorgt voor een gestage stroom energie.

 

Mogelijke oplossing voor voedselgevoeligheden

Voor sommige mensen kunnen bepaalde plantaardige voedingsmiddelen spijsverteringsproblemen of allergieën veroorzaken. Door ze tijdelijk te elimineren via het carnivoor dieet, geef je je darmen een broodnodige pauze. Het kan helpen potentiële voedselgevoeligheden te identificeren en je spijsverteringssysteem te laten genezen.

 

Het is een vlezig avontuur

Het verkennen van het carnivoor dieet kan een opwindend culinair avontuur zijn. Je ontdekt nieuwe stukken vlees, experimenteert met verschillende kooktechnieken en omarmt je innerlijke carnivoorkenner. Van sappige rib-eye steaks tot krokant spek, je smaakpapillen gaan op een smaakvolle reis.

 

 

”Dierlijk voedsel en geen suiker of geraffineerde koolhydraten”

Dit mag je eten met een carnivoor dieet!

Bij een carnivoordieet ligt de focus op dierlijk voedsel terwijl plantaardig voedsel strikt wordt geëlimineerd of geminimaliseerd. Hier is een algemeen overzicht van wat je wel en niet eet op een carnivoordieet.

Wat kun je allemaal eten op een carnivoor dieet?

Vlees

Rundvlees

Varkensvlees

Lamsvlees

Kalfsvlees

Vlees van wild – hertenvlees

Gevogelte – kip, kalkoen, eend

 

Vis en zeevruchten

Zalm

Forel

Makreel

Haring

Kabeljauw

Garnalen

Krab

Kreeft 

Oester

 

Eieren

Kip

Eend

Gans

Kwartel

 

Dranken

Water 

Bottenbouillon

 

Zuivel – optioneel

Boter

Kaas

Rauwe melk

 

Wat mag je niet eten tijdens een carnivoor dieet?

Plantaardig voedsel

Fruit

Groente

Granen

Peulvruchten

Noten

Zaden

 

Bewerkte voedingsmiddelen

Geraffineerde suikers

Granen

Plantaardige oliën 

Kunstmatige toevoegingen

Fastfood

 

Dranken

Frisdrank

Sap

Alcoholische dranken 

 

* Het is belangrijk om te onthouden dat hoewel het carnivoor dieet zich strikt richt op dierlijk voedsel, er binnen het dieet variaties en persoonlijke voorkeuren kunnen zijn. Sommige mensen kiezen ervoor om orgaanvlees, bottenbouillon of specifieke soorten vis te eten, terwijl anderen misschien de voorkeur geven aan een beperktere selectie van vlees en eieren.

 

 

”Als je periodiek vast dan eet je alleen lunch en avondeten”

Wat is een typische carnivoor maaltijd?

Als je benieuwd bent hoe een carnivoor dieet er uit kan zien en welke maaltijden als onderdeel van het dieet kunnen worden genoten dan hebben we een voorbeeld voor je gemaakt.

Dit is een voorbeeld van een driedaags maaltijdplan:

Dag 1

Ontbijt

Hardgekookte eieren met biefstuk

Lunch

Cajun kip uit de oven

Avondeten

Gebakken gehaktballetjes

 

Dag 2

Ontbijt

Kalkoenspek met omelet

Lunch

Wilde zalm geroosterd in boter

Avondeten

Kip uit de koekenpan

 

Dag 3

Ontbijt

Roerei met runder bottenbouillon

Lunch

Gorgonzola kipfilet

Avondeten

Stoofvlees uit de slowcooker

Als je ook nog eens aan periodiek vasten doet dan kun je het ontbijt overslaan en je eerste maaltijd eten tijdens de lunch en je laatste tijdens als avondeten.

 

 

”Er moet nog meer onderzoek gedaan worden naar de potentiële voordelen”

Wat zijn de voordelen van een carnivoor dieet?

Er zijn steeds meer voorstanders van het carnivoor dieet en er word ook steeds meer onderzoek naar gedaan. Wij hebben enkele van de potentiële voordelen van een carnivoor dieet voor je op een rij gezet!

Kan gewichtsverlies bevorderen

Eén van de belangrijkste voordelen van een carnivoor dieet is dat het koolhydraatrijke, zwaar bewerkte ingrediënten elimineert waarvan de meeste ook nog eens veel calorieën bevatten. Het verminderen van de inname van deze calorierijke voedingsmiddelen zoals chips, snoep en koekjes kan mogelijk helpen bij het bevorderen van gewichtsverlies.

Specifiek onderzoek naar het carnivoor dieet is op dit moment nog beperkt. Toch hebben verschillende onderzoeken laten zien dat koolhydraatarme diëten effectief kunnen zijn om af te vallen.

Een recensie toonde bijvoorbeeld aan dat het volgen van een zeer koolhydraatarm dieet het gewichtsverlies op de lange termijn bij deelnemers kon stimuleren in vergelijking met een vetarm dieet. Dit suggereert dat het verminderen van koolhydraten een nuttige strategie zou kunnen zijn om obesitas bestrijden.

Het andere voordeel is dat de gezonde vetten die je binnen krijgt bij een carnivoor dieet je een langer verzadigd gevoel geven waardoor je minder zin hebt om tussendoor of ‘s avonds laat te gaan snacken en snaaien.

 

Weinig toegevoegde suikers

Veel van de voedingsmiddelen die niet voorkomen in het carnivoor dieet bevatten veel toegevoegde suikers zoals met suiker gezoete dranken, gebak, snoep en desserts.

Toegevoegde suiker kan nadelige effecten hebben op bijna elk aspect van de gezondheid, en sommige onderzoeken koppelen de consumptie van toegevoegde suiker aan een verhoogd risico op:

Overgewicht

Hart- en vaatziekten

Leverziektes

Kanker

Het elimineren van deze voedingsmiddelen uit je dieet kan mogelijk het risico op het ontwikkelen van chronische ziekten verminderen en op deze manier je algehele gezondheid ondersteunen.

 

Rijk aan eiwitten

Vlees, vis en gevogelte zijn de belangrijkste onderdelen van het carnivoor dieet die allemaal boordevol eiwitten zitten.

Eiwit speelt een centrale rol bij:

Functie van het immuunsysteem

Spieropbouw 

Herstel van weefsel

Een tekort kan ernstige gevolgen hebben en leiden tot symptomen als:

Zwakte

Groeiachterstand

Bloedarmoede

Vaatproblemen

Van eiwitrijke diëten is ook aangetoond dat ze gewichtsverlies bevorderen en de niveaus van ghreline verlagen. Ghreline is het hormoon dat hongergevoelens stimuleert en kan helpen om hunkeren te beteugelen en je eetlust onder controle te houden.

Wat is het verschil tussen carnivoor en Keto?

Het ketogene dieet is een populair dieet waarbij koolhydraatrijke voedingsmiddelen en toegevoegde suikers worden beperkt. In tegenstelling tot het carnivoor dieet staat het keto-dieet echter beperkte hoeveelheden vezelrijke en koolhydraatarme ingrediënten toe zoals zetmeelvrije groenten en suikerarm fruit. Zolang ze passen binnen de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten kan je ze dan gewoon eten.

Het carnivoor dieet bestaat bijna volledig uit eiwitrijk voedsel en het ketogene dieet moedigt slechts een matige consumptie van eiwitten aan. In plaats daarvan zou de meerderheid van de calorieën op het ketogene dieet afkomstig moeten zijn van gezonde vetten zoals kokosolie, avocado’s en grasgevoerde boter.

Om deze reden is het onwaarschijnlijk dat je ketose krijgt op het carnivoordieet. Ketose is een metabole toestand waarin je lichaam vet verbrandt als brandstof in plaats van suiker.

In tegenstelling tot het carnivoor dieet is het ketogene dieet een eetplan dat uitgebreid is onderzocht en is aangetoond dat het gunstig kan zijn wanneer het gedurende korte tijd wordt gevolgd.

In plaats van koolhydraten volledig te elimineren en alleen dierlijke producten te consumeren kun je ook proberen om ongezonde koolhydraten uit toegevoegde suikers of bewerkte voedingsmiddelen te verminderen.

Dit kan niet alleen helpen je gezondheid te verbeteren maar het is ook veel minder beperkend, makkelijker te volgen en leidt minder snel tot voedingstekorten of andere nadelige effecten op de gezondheid op de lange termijn.

 

 

 

”Er bestaat een risico dat je een tekort kan lopen aan voedingsstoffen”

Wat zijn de risico's en bijwerkingen van het carnivoor dieet?

Er is momenteel geen onderzoek gedaan naar de lange termijn effecten van het carnivoor dieet. Daarom is het moeilijk om te zeggen hoeveel impact het eten van alleen vlees en eieren kan hebben op je gezondheid en of het volgen van het carnivoor dieet al dan niet echte voordelen oplevert.

Dat gezegd hebbende, elimineert het dieet verschillende belangrijke voedselgroepen die belangrijke micronutriënten leveren zoals een reeks aan vitamines en mineralen. Dit kan het risico op voedingstekorten verhogen en eventueel kan leiden tot ernstige bijwerkingen zoals:

Verminderde weerstand

Verminderde energieniveaus

Hersenmist 

Het dieet bevat ook weinig vezels en dit zijn belangrijke stoffen die de spijsvertering, regelmaat, hartgezondheid en meer helpt bevorderen.

Aan de andere kant bevat het plan veel cholesterol, verzadigd vet en natrium in de voeding die volgens veel specialisten moeten worden beperkt als onderdeel van een gezond dieet.

Het kan ook grote hoeveelheden rood vlees en bewerkt vlees bevatten die beide in verband zijn gebracht met een hoger risico op darmkanker.

Over het algemeen is het carnivoor dieet zeer restrictief en elimineert het verschillende belangrijke voedselgroepen zoals fruit en groenten. Daarom mag het dieet niet langdurig worden gevolgd omdat het risico op voedingstekorten en gezondheidsproblemen kan worden vergroot.

Omdat het carnivoor dieet zo restrictief is, is het niet geschikt voor kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Het wordt ook niet aanbevolen voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen zoals diabetes of nieraandoeningen. Als je onderliggende gezondheidsproblemen hebt dan is het raadzaam om eerst je arts te raadplegen voordat je wijzigingen in je eetpatroon aanbrengt.

Omdat het carnivoor dieet veel vet en weinig vezels bevat kan het bij sommige mensen spijsverteringsproblemen veroorzaken. Net als bij ‘keto-griep’ wat een veel voorkomende bijwerking van vetrijke diëten zoals keto is kan het dunne ontlasting of meer vet in de ontlasting veroorzaken. Omgekeerd kan het ook constipatie veroorzaken vanwege het gebrek aan vezels.

Andere mogelijke bijwerkingen van het dieet zijn:

Lage energieniveaus

Misselijkheid

Verhoogde hunkering

Hoofdpijn

Opgeblazen gevoel

Verminderde focus

Prikkelbaarheid

Tips:

1) Luister goed naar je lichaam. Als je klachten krijgt zorg dan dat je er niet te lang mee blijft doorlopen

2) Als je voor een lange tijd het carnivoor dieet volgt dan kan het raadzaam zijn om je vitamine en mineraal waardes te laten testen

3) Zorg dat je veel afwisselt zodat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt

4) Vul je dieet eventueel aan met extra magnesium, omega 3, vitamine D en een multi-vitamine van hoge kwaliteit

Tot slot

Het carnivoor dieet stond centraal in dit artikel. Ben jij dol op een lekker stukje vlees of vis? En heb je weleens een carnivoor dieet overwogen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen op social media. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Vitamines

Aminozuren

Mineralen

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *