betablokkers

Bètablokkers

Bètablokkers is medicatie die de hartslag en bloeddruk verlaagt. In Nederland slikken bijna 1 miljoen mensen deze medicijnen. Dat doen ze voor de behandeling van hoge bloeddruk en hartritmestoornissen. Bètablokkers verlagen namelijk de hartslag, bloeddruk en stofwisseling. Daardoor hoeft het lichaam minder energie te leveren en komt het tot rust.

Betablokkers hebben enkele bijwerkingen en compilaties. Welke dat zijn vertellen we je in dit uitgebreide artikel. Lees je mee?!

Wat is een bètablokker?

Een betablokker is een groep van geneesmiddelen in de hematologie en cardiologie. Hetgeen wil zeggen dat ze een gunstig effect hebben op de doorbloeding, hartritmestoornissen en hoge bloeddruk. Artsen schrijven bij hoge bloeddruk vaak als bètablokker metoprolol voor.  

Dit middel heeft minder bijwerkingen en is na onderzoek het meest effectief gebleken.

Wat doen bètablokkers?

Bètablokkers blokkeren de werking van zogeheten bèta-receptoren. Deze zitten voornamelijk op de cellen van je hart en in de bloedvaatjes in spieren, longen en baarmoeder. Door het blokkeren van deze bèta-receptoren kunnen stresshormonen hun werk niet meer doen. 

Dit verlaagt je hartslag en er wordt minder bloed rondgepompt. Je hart heeft daardoor minder zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren. 

De werking van bètablokkers heeft te maken met het vrijkomen van stresshormonen bij inspanning of emotie. Je lichaam maakt 3 verschillende stresshormonen aan, namelijk: adrenaline, noradrenaline en cortisol. Deze werken allen via de zogenaamde bèta-receptoren.  

Bètablokkers worden ook vaak gebruikt:

 – Na een hartinfarct

 – Bij hartkramp

 – Bij hoge bloeddruk

 – Bij sommige hartritmestoornissen

 – Bij migraine

 – Bij een te snelle schildklierwerking

Wanneer zijn bètablokkers niet nodig?

Bètablokkers worden niet voorgeschreven bij patiënten met hartritmestoornissen die zorgen voor een trager hartritme. 

Het risico bestaat dat de hartslag te traag wordt. 

Ook kun je overgevoelig voor bètablokkers zijn. Verschijnselen zijn huiduitslag, galbulten of jeuk. 

Ernstige overgevoeligheid is te merken aan benauwdheid of een opgezwollen gezicht.

bètablokkers

Bijwerkingen bètablokkers

Je kunt in het begin van de behandeling last krijgen van bijwerkingen. Deze bijwerkingen worden veroorzaakt doordat het lichaam zich moet instellen op de lagere bloeddruk en hartslag. Meestal verdwijnen deze bijwerkingen als je lichaam gewend raakt aan het geneesmiddel.

Je kunt last krijgen van de volgende bijwerkingen:

 – Duizeligheid

 – Lichte slaperigheid

 – Vermoeidheid

 – Onrustige slaap

 – Koude handen en voeten

 – Minder zin in seks

 

Neem contact op met je huisarts als je last krijgt van:

 – Kortademigheid

 – Flauwvallen

 – Verwardheid

 – Nachtmerries

 – Hallucinaties

 – Huiduitslag

 – Ongewoon trage hartslag

 – Opgezwollen enkels, voeten of onderbenen. 

 

Heb je veel last van bijwerkingen of maak je je zorgen over het gebruik van bètablokkers? Overleg dit dan altijd met je huisarts! Mogelijk geeft een ander medicijn uit dezelfde groep of een andere dosering minder klachten.

Natuurlijke bètablokkers

Wist je dat er ook natuurlijke betablokkers bestaan? Er zijn bepaalde mineralen en vitaminen om adrenaline te verminderen. Adrenaline maakt deel uit van de stressreactie, dus alles wat je kunt doen om stress te verminderen is een goede zaak! 

Deze mineralen, vitaminen en kruiden helpen om stress te verminderen: 

 – Kalium: is een fysiologisch kalmeringsmiddel. Het kalmeert namelijk je zenuwstelsel.

 – Knoflook: verlaagd je bloeddruk en reduceert adrenaline. Bovendien zit het boordevol vitamine B1

 – Vitamine B1: vermindert de stressreactie. En het kan zowel cortisol als adrenaline verminderen. 

 – Magnesium: helpt het zenuwstel te kalmeren en maakt deel uit van het ontspanningsmechanisme 

 – Vitamine D: is goed om cortisol en adrenaline te helpen verminderen als onderdeel van de stressreactie 

 – Ashwagandha: is een kruid voor de bijnieren dat kan helpen zowel cortisol als adrenaline te verminderen

 – Lange wandeling: bewegen is goed voor je lichaam en geest. Maak daarom dagelijks lange wandelingen van minstens 1 uur tot 1,5 uur.  

Het helpt het zenuwstelsel te kalmeren. En het helpt om stress te verminderen en de opname van zuurstof te verhogen.

Dit alles kan helpen om stress te verminderen en het zenuwstel, dat onderdeel uitmaakt van adrenaline, te kalmeren.

bètablokkers

Vitamines, mineralen en betablokkers

Wanneer je betablokkers gebruikt kan dit zorgen voor tekorten aan vitamines en mineralen.

Het gebruik van bètablokkers geeft een gebrek aan zink, vitamine B6 en Q10. Ze remmen ook de productie van melatonine. Hierdoor kun je last krijgen van trombose, hartzwakte en beroerte, slaapstoornissen, slecht zien, vermeerderde allergie, osteoporose, slechte smaken en ruiken. Als je voor lange tijd bètablokkers slikt dan kun je altijd je waardes laten nakijken bij je huisarts zodat je kan nagaan of je een tekort hebt en deze aanvullen.

Werkingsmechanisme; bèta-blokkers verminderen het hartminuutvolume van het hart door de zogenaamde bèta-receptoren te blokkeren en zo de invloed van het sympatisch zenuwstelsel te verminderen (hartminuutvolume neemt af = de hoeveelheid bloed die het hart per minuut per kamer verwerkt) en ze vertragen de hartslag. (Het sympatisch zenuwstelsel is overigens dat deel van het zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat het lichaam in een staat van actie komt onder andere door de afgifte van adrenaline in de bijnieren te stimuleren). Tevens wordt onder invloed van bèta-blokkers de weerstand in de perifere vaten verminderd. De renine-productie in de nieren wordt verminderd (remmende invloed op het RAAS-systeem). Deze effecten leiden gecombineerd tot een afname in de bloeddruk en tevens een verminderde belasting van het hart. Indicaties: o.a. hypertensie, bepaalde hartritmestoornissen en angina pectoris. Bijwerkingen: bepaalde bèta-blokkers geven aanleiding tot spasmen van de luchtwegen. Deze zijn derhalve gecontraïndiceerd bij mensen met astma en COPD. Daarnaast o.a. koude handen en voeten, duizeligheid, hoofdpijn, hypotensie, vermoeidheid, visusstoornissen, impotentie, nachtmerries en depressie. Belangrijke interacties met voedingsstoffen en/of kruiden: Negatief: Calcium: inname van calciumsupplementen kan door mensen die bèta-blokkers gebruiken resulteren in een verminderde opname van beide middelen en daardoor een lagere bloedspiegel van deze medicatie. Bij voorkeur minimaal 2 uur laten tussen inname van de bèta-blokker en calcium. Magnesium: magnesium kan de werking van bèta-blokkers versterken. Men dient hierop bedacht te zijn. Tevens kan gelijktijdige inname leiden tot verminderde opname van deze medicijnen. Daarom is het verstandig minimaal 2 uur te laten tussen inname van de bèta-blokker en de magnesium. Kalium: sommige bèta-blokkers kunnen de bloedspiegel van kalium verhogen. Niet gelijktijdig inzetten met kaliumsupplementen i.v.m. verhoogd risico op hyperkaliëmie. Tevens oppassen met kaliumrijke voedingsmiddelen, zoals zoutvervangers. Vitamine B3 (niacine): niacine heeft een vaatverwijdende werking en kan theoretisch de bloeddrukverlagende effecten van bèta-blokkers versterken. In de praktijk is dit echter nog niet waargenomen, maar het is verstandig hier wel op bedacht te zijn. Vitamine C: vitamine C kan mogelijk de opname van propranolol (en mogelijk ook andere bèta-blokkers) licht verlagen. Deze interactie kan vermeden worden door minimaal 2 uur tussen de inname van beide middelen te laten. Positief: Co-enzym Q10: bèta-blokkers blijken de werking van co-enzym Q10 afhankelijke enzymen in de mitochondriën te verminderen. Gelijktijdig gebruik van co-enzym Q10 kan het optreden van bijwerkingen door bèta-blokkers verminderen. L-carnitine: er zijn aanwijzingen dat het gecombineerd inzetten van L-carnitine met bèta-blokkers een gunstig synergetisch effect heeft. Vitamine B6 (pyridoxine, P-5-P): er is waarschijnlijk geen sprake van een directe interactie van vitamine B6 met bèta-blokkers , maar vanwege de rol die vitamine B6 speelt in het homocysteïne-metabolisme zijn aanvullende gunstige effecten van vitamine B6 op de cardiovasculaire gezondheid te verwachten bij mensen die bèta-blokkers gebruiken. Liefst in combinatie met andere stoffen die het HCy-metabolisme ondersteunen zoals foliumzuur en vitamine B12. Foliumzuur: bèta-blokkers verlagen mogelijk de opname van foliumzuur. Daarnaast is van foliumzuur een aanvullend effect te verwachten op de cardiovasculaire gezondheid vanwege de ondersteuning van het HCy-metabolisme (in combinatie met vitamine B6 en vitamine B12, zie boven). Vitamine B12: zie vitamine B6.

Sporten en bètablokkers

Als je bètablokkers slikt heeft dit gevolgen als je sport. Met name als je intensief sport kunnen deze medicijnen je prestatie verminderen. Dit heeft meerdere oorzaken:

 – Je kunt de maximale hartslag niet meer bereiken. Je sport met de rem erop.

 – Je raakt sneller oververhit waardoor je klachten als duizeligheid, misselijkheid of wazig zicht kunt krijgen.

 – Je krijgt veel sneller uitdrogingsverschijnselen. 

 – Je krijgt sneller een laag glucosegehalte in je bloed. De klachten zijn duizeligheid, trillen en zweten 

Je kunt het beste kiezen voor een duursport als je bètablokkers slikt. Hierbij kun je denken aan joggen, fietsen, zwemmen of wandelen. Je merkt misschien dat de prestatie minder is dan wanneer je geen bètablokkers slikt, maar dit is te verbeteren door vaak te trainen.

Wil je intensief gaan sporten vraag dan altijd je huisarts om advies! 

 

Magnesium en betablokkers

Wist je dat magnesium een natuurlijke betablokker is? Magnesium heeft de eigenschap om de prikkelbaarheid van je hartspier te verminderen. Ook helpt het je hart- en bloedvaten te ontspannen en remt magnesium de bloedstolling en de verkleving van trombocyten. 

Magnesium kan de werking van bètablokkers versterken. Hierop dien je bedacht te zijn! Tevens kan gelijktijdige inname leiden tot een verminderde opname van bètablokkers.   

Het is daarom verstandig minimaal 2 uur te laten tussen inname van bètablokkers en magnesium.

Tips:

Slik je bètablokkers dan hebben wij een aantal waardevolle tips voor je hoe je daar het beste mee om kan gaan.  

 – Zorg het hele jaar voor voldoende vitamine D. Het reduceert cortisol en adrenaline. 

 – Voeg knoflook toe aan je dagelijkse voeding. Het verlaagd je bloeddruk en reduceert adrenaline. 

 – Joggen, fietsen, zwemmen of wandelen zijn prima duursporten die je kunt uitoefenen

 – Wil je intensief gaan sporten, vraag dan altijd advies aan je huisarts! 

 – Laat minimaal 2 uur tussen de inname van magnesium en bètablokkers 

 

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Stuur ons een bericht in de chat of stuur een e-mail naar info@magnesiumonly.nl Wat je vraag ook is, we helpen je verder.

Nuttige links:
Tot slot

In dit artikel stonden bètablokkers centraal. Slik jij bètablokkers en voor welke aandoening? Hoelang slik je al bètablokkers? En ervaar je ook bijwerkingen, zo ja welke? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vind voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. Wij zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.