beste magnesium tabletten

Beste magnesium tabletten

Wat zijn de beste magnesium tabletten? Magnesium tabletten zijn er in vele soorten en maten te koop. Wist je dat niet elk magnesium supplement even goed wordt opgenomen? Dit hangt af van de mineraalverbinding die gebruikt wordt in het supplement. Er zijn 18 verschillende magnesiumverbindingen die je kunt onderverdelen in organische en anorganische verbindingen. 

Vermijd goedkope supplementen die gebruik maken van magnesiumoxide. Deze verbindingen worden niet opgenomen door je lichaam en kunnen sterk laxerend werken.

Wat zijn de beste magnesium tabletten? In dit uitgebreide artikel leggen we dat aan je uit. Lees je mee?!

Magnesium tabletten

Magnesium tabletten kun je kopen in verschillende maten en soorten. Een goede magnesium tablet vind je vaak in de vorm van een capsule. Hier zit één of meerdere soorten magnesium in poedervorm die je lichaam goed kan opnemen.

Magnesium tabletten kun je kopen bij de drogisterij, supermarkt, speciaalzaak of online.

Kijk altijd goed wat er precies in zit voor je zomaar een potje met tabletten koopt.

Er zit veel verschil in prijs en kwaliteit en goedkoop is vaak duurkoop.

Een gemiddeld potje magnesium tabletten kost tussen de 15 en 40 euro afhankelijk van het merk en de soort magnesium die erin zit.

Beste Magnesium tabletten

Als je de beste magnesium tabletten zoekt dan is het belangrijk om goed te kijken wat er precies in de verpakking zit.

Een mooie flitsende verpakking zegt helemaal niks over de inhoud en daarvoor zal je op de achterkant moeten kijken bij de samenstelling van de ingrediënten.

Op ieder etiket hoort namelijk altijd de feitelijke hoeveelheid magnesium vermeld te staan. 

Let daarbij ook op het soort magnesium zoals tauraat, malaat, l-threonaat en bisglycinaat. 

Dit zijn soorten die goed door je lichaam wordt opgenomen en hebben daarom het beste resultaat.

Je kunt namelijk niet zomaar pure magnesium in een tablet stoppen en deze gaan innemen. Je lichaam kan magnesium namelijk pas goed opnemen als deze wordt gebonden aan een andere stof die zorgt voor de juiste opname. Pure magnesium kan je lichaam namelijk niet opnemen.

Magnesium uit een supplement is bij een goede soort beter opneembaar dan magnesium uit voeding. Dit komt omdat magnesium in je voeding gebonden is aan verschillende stoffen die eerst door je darmen moeten worden verwerkt wat veel moeite kost.  Hierdoor kan je lichaam niet alle magnesium makkelijk opnemen.

Verschillende magnesiumsoorten zoals oxide en sulfaat die niet organisch gebonden zijn worden ook wel anorganisch genoemd en deze werken niet goed in een capsule of tablet vorm. Toch vind je deze regelmatig terug in allerlei supplementen omdat het een goedkopere magnesiumsoort is. 

Als de soort magnesium niet vermeld wordt op de verpakking dan heb je meestal met magnesium oxide te maken.

Als je de goedkopere anorganische varianten op een verpakking ziet dan kun je deze het beste niet kopen omdat ze minder effectief zijn en laxerend kunnen werken.

Wat zijn goede magnesiumsoorten en waar zijn ze goed voor?

Als je de beste magnesium tabletten zoekt dan is het belangrijk om goed te kijken wat er precies in de verpakking zit.

Een mooie flitsende verpakking zegt helemaal niks over de inhoud en daarvoor zal je op de achterkant moeten kijken bij de samenstelling van de ingrediënten.

Op ieder etiket hoort namelijk altijd de feitelijke hoeveelheid magnesium vermeld te staan. 

Let daarbij ook op het soort magnesium zoals tauraat, malaat, l-threonaat en bisglycinaat. 

Dit zijn soorten die goed door je lichaam wordt opgenomen en hebben daarom het beste resultaat.

Je kunt namelijk niet zomaar pure magnesium in een tablet stoppen en deze gaan innemen. Je lichaam kan magnesium namelijk pas goed opnemen als deze wordt gebonden aan een andere stof die zorgt voor de juiste opname. Pure magnesium kan je lichaam namelijk niet opnemen.

Magnesium uit een supplement is bij een goede soort beter opneembaar dan magnesium uit voeding. Dit komt omdat magnesium in je voeding gebonden is aan verschillende stoffen die eerst door je darmen moeten worden verwerkt wat veel moeite kost.  Hierdoor kan je lichaam niet alle magnesium makkelijk opnemen.

Verschillende magnesiumsoorten zoals oxide en sulfaat die niet organisch gebonden zijn worden ook wel anorganisch genoemd en deze werken niet goed in een capsule of tablet vorm. Toch vind je deze regelmatig terug in allerlei supplementen omdat het een goedkopere magnesiumsoort is. 

Als de soort magnesium niet vermeld wordt op de verpakking dan heb je meestal met magnesium oxide te maken.

Als je de goedkopere anorganische varianten op een verpakking ziet dan kun je deze het beste niet kopen omdat ze minder effectief zijn en laxerend kunnen werken.

Wat zijn goede magnesiumsoorten en waar zijn ze goed voor?

 

Tauraat

Magnesium tauraat is een combinatie van magnesium met l-taurine. L-taurine is een aminozuur wat zorgt voor een betere opname van de magnesium.

De opname van l-taurine vind plaats in je darmen via het aminozurentransportsysteem.

Doordat magnesium tauraat een organisch gebonden vorm van magnesium is wordt het beter door je lichaam opgenomen en dit is wat je wilt. Door de binding met l-taurine kan het magnesium je bloed-hersenbarrière bereiken waardoor je hersenen er extra veel baat bij heeft.

Taurine is ook belangrijk voor je spieren, hart en zenuwstelsel. Het stofje kan je cholesterol helpen verlagen en is goed voor je lever. Daarnaast heeft het een beschermende functie voor je weefsels en cellen in je lichaam.

Magnesium tauraat is goed voor:

Hersenen

Slaap

Spieren

Immuunsysteem

Zenuwstelsel

Ogen

Hart

Bloeddruk

Cholesterol

Botten

Stress

Menstruatie

 

Malaat

Magnesium malaat is magnesium wat gebonden is aan appelzuur. Appelzuur behoort tot de citroenzuurcyclus wat betrokken is bij de productie van energie in je cellen. Appelzuur komt voor in bijna alle cellen van je lichaam en hierdoor kan je lichaam magnesium malaat goed opnemen.

Ben je chronisch vermoeid of heb je fibromyalgie? Het appelzuur in magnesium malaat zorgt voor het afbreken van melkzuur en helpt daarmee de klachten te verminderen.

Het is een vorm van magnesium die je energie geeft en ook sporters hebben hier veel baat bij. Dit komt omdat malaat het beste wordt opgenomen door je spierweefsel. Daarnaast ondersteunt het je elektrolytenbalans wat voor sporters en mensen met een actief leven belangrijk is.

Magnesium malaat kun je het beste overdag innemen zodat je energiehuishouding een extra boost krijgt.

Magnesium malaat is goed voor:

Ontspanning van je spieren

Energiehuishouding

Stress

Vermoeidheid

Chronische pijn

Zenuwstelsel

Nagels

Slaap

Spijsvertering

Bestrijding lactaat vorming

Geestelijk welzijn

Immuunsysteem

 

Bisglycinaat

Magnesium bisglycinaat wordt het beste opgenomen van alle vormen van magnesium. 

Dit komt omdat het magnesium gebonden is aan twee moleculen van het aminozuur glycine. 

Glycine is de kleinst opneembare aminozuur en heeft een grote biologische beschikbaarheid.

Glycine vormt een ring rondom het magnesium en dit zorgt er voor dat het magnesium je dunne darm bereikt zonder dat het gebonden wordt aan een niet opneembare stof. 

In je dunne darm kan het aminozuur glycine in combinatie met magnesium goed worden opgenomen en daarom heeft het een goede werkzaamheid in je lichaam.

Het mooie van magnesium bisglycinaat is dat je lichaam er ook grotere hoeveelheden van kan verdragen en je hierdoor sneller een tekort kan verhelpen.

Door de binding met bisglycinaat kan het magnesium net als bij tauraat je bloed-hersenbarrière bereiken waardoor het enorm goed is voor je hersenen en de werking ervan.

Magnesium bisglycinaat wordt dan ook veel ingezet bij depressies, verbeteren van leerprestaties, geheugen en concentratie.

Magnesium bisglycinaat is goed voor:

Hersenen

Stress

Spanning

Slaap

Bloeddruk

Zenuwstelsel

Spieren

 

L-threonaat

Magnesium l-threonaat is niet erg bekend maar heeft zeker hele goede eigenschappen. Wanneer magnesium gebonden is aan l-threonaat dan is het enorm goed in het passeren van je bloed-hersenbarrière.

Wanneer het je bloed-hersenbarrière kan passeren dan heeft het een positief effect op je hersenen. Het zorgt er namelijk voor dat het magnesiumgehalte in je hersenen snel kan stijgen.

Magnesium versterkt de functie van synapsen die zich in de hippocampus regio in je hersenen bevinden. Hierdoor verbetert het je langetermijn geheugen.

Deze vorm van magnesium heeft ook een positief effect op mensen met dementie en ziektes zoals Alzheimer.

In een studie onder ouderen van 50 tot 70 jaar werd het gemiddelde van hun hersenveroudering met 9 jaar verminderd in vergelijking met de placebo groep.

De cognitieve beperking werd in deze test aanzienlijk verbetert en zorgde ervoor dat mensen met een milde vorm van Alzheimer een veel betere score hadden op verschillende functies van de hersenen.

Studies hebben daarmee aangetoond dat magnesium L-threonaat kenmerkende verbeteringen liet zien in cognitie, prestatie snelheid, geheugen, ADHD symptomen en IQ score.

Magnesium l-threonaat is goed voor:

Hersenen

Depressie

Spanning

Stress

Stemming

Geheugen

ADHD

Concentratie

Prestatie snelheid

Vermoeidheid

Helderheid

 

Het blijft wel belangrijk om naast een magnesium supplement gezond en gevarieerd te eten zodat je op deze manier voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt.

Magnesium tabletten werking

De werking van magnesium tabletten kan verschillen. Dit komt omdat de ene magnesiumsoort beter helpt bij het slapen en de andere juist weer helpt bij extra energie.

Welk magnesium je ook neemt, als het een goed opneembare vorm is dan zal het je eventuele tekort aanvullen en heb je daar zeker voordeel aan.

Magnesium regelt ruim 350 processen in je lichaam en draagt onder andere bij aan:

Vrijmaken van energie uit je voeding

Verhoogde weerstand tegen spanning en stress

Het ontspannen van je spieren, zenuwen en bloedvaten

De vorming en gezond houden van je tanden en botten

Het stevighouden van je skelet

De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren

Versterking van je concentratievermogen en geheugen.

De gezondheid van je hart en bloedvaten

Over het algemeen kun je de hele dag door magnesium gebruiken op het tijdstip dat je zelf prettig vindt. Je kunt beter twee keer 1 tablet nemen dan twee tegelijk. Je lichaam kan namelijk een kleinere dosis beter opnemen dan een grote in één keer.

Magnesium werkt ontspannend voor je spieren en daarom is het belangrijk om niet voor het sporten in te nemen.

De meeste mensen nemen magnesium rond het avond eten in en dit zorgt voor een ontspannend effect op de spieren en hersenen. Je kunt het ook voor het slapen gaan innemen zodat je er extra goed op kunt slapen. 

Mocht je last hebben van spierpijn, spierkramp, hoofdpijn of vermoeidheid dan kan magnesium snel een positief effect geven.

Bij grotere aandoeningen zoals osteoporose, fibromyalgie, rusteloze benen, depressie of tinnitus kan het langer duren voor het effect heeft.

Magnesium tabletten bijwerkingen

Magnesium heeft weinig bijwerkingen en daarom is het ook een veilig product om te nemen.

Het voordeel van magnesium is dat je lichaam een teveel uitscheidt via je urine en ontlasting en je geen overschot opbouwt in je lichaam.

Wanneer je teveel magnesium inneemt dan kan het een laxerend effect hebben. Dit effect kan juist helpen als je last hebt van verstoppingen in je darmen.

Als je al vaak last hebt van diarree dan kun je het beste voor magnesiumbisglycinaat of magnesiummalaat kiezen omdat deze de minste kans geven op een laxerend effect.

Ieder lichaam is anders, de meeste mensen krijgen pas last van diarree als ze meer dan 300 tot 400 milligram extra op een dag nemen. Maar zo zijn er ook mensen die nergens last van hebben en juist deze dosis nodig zijn omdat ze extra veel nodig hebben naast de opname via hun voeding.

Bij een ernstig tekort is het niet erg om wat extra te nemen en mocht je last krijgen van diarree dan verminder je de dosering.

Als je last hebt van hartblok of problemen met je nieren overleg dan eerst met je arts voor je extra magnesium gaat gebruiken.

 

 

”40% van alle Nederlanders heeft af en toe last van kramp”

Magnesium tabletten tegen kramp

Veel mensen gebruiken magnesium tabletten tegen kramp. Magnesium helpt verzuring in je lichaam en spieren tegen te gaan. 

Het voordeel van magnesium tabletten is dat ze ook helpen tegen ontstekingen in je lichaam die overal in kleine vormen voorkomen.

Magnesium is de tegenwerker van calcium wat zorgt voor het aanspannen van je spieren. Magnesium helpt juist je spieren ontspannen en dit zorgt ervoor dat het kramp kan verminderen en helpt tegen te gaan.

Veel sporters en ouderen die last hebben van kramp nemen dagelijks extra magnesium tabletten om dit te voorkomen.

Magnesium is betrokken bij het regelen van kalium, calcium en natrium waardoor je elektrolyten in balans blijven.

Sporters hebben soms tijdens of na het sporten last van kramp en dit is vaak het gevolg van een tekort of onbalans van elektrolyten. Magnesium is samen met kalium en natrium de belangrijkste elektrolyt die je door veel zweten en sporten kunt verliezen.

Sporters kunnen het beste na het sporten magnesium innemen omdat het je spieren helpt ontspannen. 

Ouderen hebben meestal last van kramp tijdens het slapen. Bij ruim 40% van alle ouderen komt dit regelmatig voor.

Ouderen doen er daarom goed aan om in de avond tijdens of na het eten magnesium tabletten tegen kramp in te nemen.

Ook zwangere vrouwen die last van kramp hebben gebruiken vaak extra magnesium tijdens de zwangerschap. 

Extra water drinken, kalium, natrium en vitamine D zijn ook belangrijk om je kramp te verminderen.

 

 

”20% van alle magnesium bevindt zich in je spieren”

Magnesium tabletten tegen spierpijn

Magnesium tabletten tegen spierpijn worden vaak ingezet omdat het je spieren helpt te ontspannen. 

Spierpijn treedt vaak 24 tot 48 uur op na inspanning. De meeste mensen hebben vaak last van spierpijn in de benen, nek, rug en armen.

Net zoals bij kramp wordt magnesium vaak gebruikt door sporters, ouderen, zwangere vrouwen en andere mensen die regelmatig last van spierpijn hebben.

In Nederland hebben we bijna nooit een calciumtekort maar heeft gemiddeld 60% een magnesiumtekort. Dit komt omdat Nederland een echt zuivelland is en de inname van calcium ten opzichte van andere landen vele malen hoger ligt.

Door dit tekort aan magnesium kun je last krijgen van een onbalans in je lichaam waardoor je sneller last hebt van verzuring van je spieren en het herstel ook langer duurt.

Een magnesium tablet kan hierbij verlichting bieden omdat het je tekort aanvult en de balans tussen calcium en magnesium herstelt.

Ouderen hebben vaak last van spierpijn door het gevolg van bijwerkingen door medicijngebruik. Bepaalde vaccinaties, statines, bisfosfonaten en antivirale middelen zijn hier de oorzaak van.

Mocht je last hebben van spierpijn als gevolg van medicijngebruik vraag dan altijd aan je dokter of je extra magnesium kan combineren met je medicijnen. Neem magnesium nooit tegelijk met je medicijnen in en zorg dat er minimaal twee uur tussen zit.

 

 

”Stress is een grote veroorzaker van een magnesiumtekort”

Magnesium tabletten tegen stress

Ruim 88% van de Nederlandse bevolking heeft stress in het dagelijks leven. Tijdens wintermaanden is dit percentage het hoogst.

Wanneer je regelmatig stress ervaart dan is het belangrijk om je magnesiumgehalte in de gaten te houden.

Wist je dat je bij stress tot wel vier keer meer magnesium uitplast dan normaal?

Hierdoor hebben mensen die langdurig onder stress staan bijna altijd een magnesium tekort. Wanneer je voor een lange tijd een tekort hebt aan magnesium dan kan dit voor allerlei vervelende klachten gaan zorgen.

Stress en een magnesiumtekort verhogen je bloeddruk en cholesterolwaardes waardoor je hart- en bloedvaten ook extra veel te verduren hebben.

Het ontstekingsremmende effect van magnesium helpt vele kwaaltjes bestrijden en voorkomt dat ze uitgroeien tot serieuze aandoeningen zoals hart- en vaatziektes, dementie, diabetes type 2 en kanker.

Magnesium tabletten tegen stress kunnen helpen om je eventuele magnesium tekort aan te vullen. Als je tekort is aangevuld ben je veel beter bestand tegen stress wat in het dagelijks leven soms onvermijdelijk is.

 

 

”Ruim 60% van alle mensen in Nederland heeft last van vermoeidheid”

Magnesium tabletten tegen vermoeidheid

 

Voel jij je ook vaak moe en zelfs na een lange nacht slapen is dit gevoel niet weg?

Vermoeidheid is een klacht die vaak voorkomt bij een tekort aan magnesium. Omdat vermoeidheid zo’n algemene klacht is denkt men niet vaak aan magnesium.

Het mineraal is enorm belangrijk voor een proces wat in je cellen zorgt voor het aanmaken van energie. Dit proces wordt ook wel bioenergetica genoemd. Hierbij wordt adeninetrifosfaat aangemaakt wat beter bekend staat als ATP.

Wanneer je een tekort hebt aan magnesium dan is het aanmaken van energie moeilijker dan normaal en kun je op de lange termijn last krijgen van chronische vermoeidheid.

Zo hebben ouderen sneller last van vermoeidheid omdat ze minder eten en dus minder magnesium binnen krijgen. Daarnaast kan het lichaam op oudere leeftijd minder goed magnesium opnemen uit voeding en medicijngebruik kan dit proces ook verstoren.

Sporters zijn ook sterk afhankelijk van de aanmaak van ATP zodat ze beter en langer kunnen presteren. Door veel lichamelijke inspanning en zweten hebben sporters meer magnesium nodig dan gemiddeld.

Voel jij je vaak moe of futloos? Denk eens aan magnesium!

 

 

”Capsules zijn vaak beter dan tabletten”

Magnesium tabletten kopen

Nu kom je op het punt dat je magnesium tabletten wilt gaan kopen en ziet door de bomen het bos niet meer.

Er zijn zoveel soorten poeders, drankjes, kristallen, capsules en tabletten te koop, welke moet je kopen?

Je kunt al voor enkele euro’s bij de drogist een rol magnesium bruistabletten kopen met magnesiumoxide erin. Deze vorm is anorganisch en je lichaam kan dit heel slecht opnemen. Daarnaast heeft het een laxerend effect waardoor je juist nog meer goede vitamines en mineralen kwijtraakt.

Kijk daarom allereerst goed op de verpakking en zoek naar een organisch gebonden vorm van magnesium. Deze wordt goed opgenomen door je lichaam en zijn wat duurder dan de slechtere anorganische varianten.

Soms zie je meerdere varianten op de verpakking staan met goede en slechtere er tussen. Je weet dan vaak niet hoeveel er van iedere soort in zit.

Soorten zoals bisglycinaat, malaat, tauraat, orotaat, citraat en L-threonaat zijn goede vormen van magnesium die vaak ook wat duurder zijn maar zeker hun geld waard.

Je weet dan zeker dat je een organisch gebonden magnesium hebt die je lichaam goed kan opnemen.

Kies bij voorkeur ook capsules in plaats van tabletten omdat deze beter en sneller door je lichaam worden opgenomen. Een ander voordeel is dat er minder andere vulstoffen hoeven worden toegevoegd in een capsule.

Tot slot

De beste magnesium tabletten stonden centraal in dit artikel. Krijg jij voldoende magnesium binnen via je voeding denk je? Heb je wel eens een supplement geslikt? Zo ja, welke magnesiumverbinding hebt je genomen? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vind voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

 
Anderen lezen ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *