arginine
Expert: Jaap Gerrijts | 27 december 2022 | Leestijd: 8 minuten

Arginine

Arginine wordt ook wel L-arginine genoemd en is een belangrijk aminozuur dat betrokken is bij verschillende processen in je lichaam. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en deze haal je voor het grootste deel uit je voeding.

Arginine kent vele gezondheidsvoordelen. In dit uitgebreide artikel leggen we je uit welke dat zijn en in welke voeding het zit. Lees je mee?!

Arginine

Arginine is één van de twintig aminozuren en is ontdekt aan het einde van de 19e eeuw. Je komt het ook vaak tegen als L-arginine en dit is precies dezelfde stof. Arginine word niet als een essentieel aminozuur beschouwd omdat het lichaam de stof ook zelf aan kan maken. Dit proces gebeurt met behulp van andere aminozuren proline, ornithine, glutamaat en glutamine die de stof kunnen aanmaken. 

Toch word arginine beschouwd als een belangrijk aminozuur omdat het betrokken is bij verschillende belangrijke functies in het lichaam. De stof word niet alleen door het lichaam aangemaakt en daarom is het belangrijk om het ook voldoende vanuit voeding binnen te krijgen. Naarmate je ouder word is de stof in kleine hoeveelheden in het lichaam aanwezig en het is belangrijk om hier rekening mee te houden.

In het lichaam wordt de stof omgezet in stikstofmonoxide en dit zorgt er voor dat de bloedvaten wijder open gaan staan. Dit heeft meerdere voordelen, zoals het verbeteren van de gezondheid van de hersenen, nieren, zenuwstelsel, bijnieren, immuunsysteem en hart.

Een ander belangrijk onderdeel van arginine is dat het de productie van bepaalde hormonen stimuleert. Met name insuline en gunstige menselijke groeihormonen die helpen glucose in cellen te brengen voor groei en energieproductie. Dit is één van de redenen waarom wordt aangenomen dat het de fysieke prestaties, uithoudingsvermogen en de kracht in het lichaam kan verbeteren.

Wat doet arginine precies?

1) Het ontspant de slagaders

2) Het is een antistollingsmiddel

3) Het vermindert de oxidatie van LDL-cholesterol

4) Het vermindert vrije radicalen

5) Het kan helpen bij erectiestoornissen

6) Het helpt het immuunsysteem

7) Het verhoogt de bloedstroom door de hersenen

8) Het verhoogt de bloedstroom door de longen

9) Het helpt sluitspieren te ontspannen

10) Het kan het groeihormoon verhogen

 

 

”Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten”

5 gezondheidsvoordelen van arginine

Arginine word niet alleen ongezet bij een tekort maar ook bij verschillende aandoeningen, genezing van wonden, infecties, sportprestaties en om de vruchtbaarheid te verbeteren. Om je een idee te geven wat de voordelen zijn hebben we een overzicht voor je gemaakt.

 

1) Immuunfunctie, infecties en genezing 

Bij sommige patiënten die lijden aan verschillende ziekten, trauma’s en kanker is aangetoond dat ze een laag argininegehalte in het lichaam hadden. Er wordt aangenomen dat bepaalde immuunsysteem onderdrukkende cellen argininetekort of lage niveaus in het bloed kunnen veroorzaken.

Dit is een probleem omdat de beschermende T-cellen en lymfocyten van het immuunsysteem afhankelijk zijn van arginine om het lichaam te verdedigen.

Het aminozuur wordt gebruikt met omega-3 visolie en andere supplementen om het risico op infecties zoals luchtweginfecties te verminderen. Ook bij het genezen van wonden en herstel na kanker, operatie of andere ziektes word het vaak ingezet.

Arginine word ook gebruikt bij:

Brandwonden

Chemotherapie

Gaatjes

Tandbederf

HIV

Virussen en infecties

 

2) Arginine en het hart

Arginine is belangrijk voor het goed functioneren van het hart. Onderzoek heeft laten zien dat arginine gunstig is voor het verminderen van ontstekingen en het verbeteren van de gezondheid van het hart en bloedvaten. Argininesupplementen zijn om deze redenen enkele van de meest populaire soorten die worden aanbevolen door cardiologen.

Voor mensen met hoge risicofactoren voor hart- en vaatziekten kunnen deze supplementen een effectieve maatregel zijn om een beroerte of hartaanval te voorkomen.

Arginine helpt het hart bij:

Verbetering van de doorbloeding bij mensen met verstopte slagaders 

Het verlichten van bloedophoping en hartfalen

Het verlagen van de nuchtere bloedsuikerspiegel

Het verbeteren van het uithoudingsvermogen

Verlaging van het cholesterol- en triglyceridengehalte

Vermindering van symptomen die geassocieerd zijn met een afgesloten bloedstroom van het hart naar de ledematen 

De stof wordt ook vaak gebruikt voor de behandeling van pijn op de borst vanwege de effecten van stikstofmonoxide die trombose voorkomen. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat suppletie met twee tot drie gram arginine per dag de nitraatintolerantie bij de meeste mensen met pijn op de borst oplost.

Arginine is ook in staat om de trainingsprestaties veilig te verbeteren bij mensen met:

Voorgeschiedenis van hartaandoeningen

Een laag uithoudingsvermogen

Problemen met de bloedsomloop 

 

3) Helpt bij het verminderen van ontstekingen 

Eén van de belangrijkste voordelen van arginine is het bestrijden van ziekteverwekkende ontstekingen en het verhogen van de immuunfunctie.

Het is aangetoond dat het een aanzienlijk vermogen heeft om vrije radicalen op te vangen vanwege de effecten op het enzym superoxide dismutase en andere antioxidantmechanismen. 

De stof wordt vaak gebruikt in combinatie met antioxidanten zoals vitamine C en visoliesupplementen. Dit doet men om het verouderingsproces te vertragen en verschillende chronische ziektes te voorkomen.

Het aminozuur heeft ook een positieve invloed op functies van het immuunsysteem en het centrale zenuwstelsel. Dit komt omdat stikstofmonoxide in de hersenen werkt als een neurotransmitter en beschermend middel tegen bedreigingen van buitenaf.

Arginine is ook nuttig voor het ontgiften van het lichaam en het kan zelfs de aanwezigheid van ammoniak in het bloed verminderen. Het word daarom soms gebruikt om mensen met stofwisselingsproblemen en schade aan de urinebuis te behandelen waar ammoniak uit het lichaam wordt uitgescheiden. 

 

4) Onvruchtbaarheid en erectiestoornissen 

Arginine is veel bestudeerd naar het effect bij onvruchtbaarheid en erectiestoornissen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het aminozuur betrokken is bij het proces van goede celreplicatie naast het verbeteren van de bloedcirculatie. Dit zorgt er voor dat arginine de beweeglijkheid van sperma kan verbeteren. 

Mannen met hartproblemen door een te laag niveau van stikstofmonoxide in het bloed hebben meer kan op een erectiestoornis en vruchtbaarheidsproblemen. Dit komt omdat een erectie stikstofmonoxide nodig heeft voor de ontspanning van gladde spieren. Niet iedere man heeft baat bij het aminozuur maar toch heeft ruim 90% voordeel aan het gebruik in combinatie met andere antioxidanten en dilatatoren.

Een gebruikelijke dosis arginine voor een erectiestoornis is ongeveer drie tot zes gram per dag. Voornamelijk mannen met chronische stress kunnen extra veel baat hebben bij het nemen van een supplement omdat mensen met veel stress vaak een tekort hebben aan het aminozuur.

 

5) Arginine en sportprestaties, intensiteit en herstel

Het is bekend dat arginine de bloedstroom verbetert en dit betekent dat het kan helpen om voedingsstoffen en zuurstof naar spier- en gewrichtsweefsels te brengen. Dit betekent dat je met de hulp van arginine meer voordelen kunt behalen tijdens het sporten. Veel mensen ervaren een hogere intensiteit en minder pijn tijdens het herstellen.

Het aminozuur kan de warmte en de bloedsomloop naar beschadigde gewrichten of koude handen en voeten verhogen. Mensen met complicaties door andere gezondheidsproblemen zoals een slechte doorbloeding, diabetes of artritis hebben hier veel baat bij.

In verschillende onderzoeken is aangetoond dat de stof de loopafstand verbetert en spierpijn kan verminderen. Mensen die lijden aan vernauwing van bloedvaten in de benen en voeten veroorzaakt door vetafzettingen hebben ook veel baat bij het aminozuur.

Arginine wordt door het lichaam gebruikt om de productie van menselijk groeihormoon prolactine en verschillende aminozuren te verhogen zoals L-glutamaat, creatine en L-proline.

In studies kon men zien dat arginine de gevoeligheid voor insuline en glucosetolerantie verbetert. Dit kun je vergelijken met hoe lichaamsbeweging dat doet namelijk door meer glucose in de cellen te laten komen.

De rol van arginine in de stofwisseling is belangrijk voor:

Algemene functies van het zenuwstelsel

Het opbouwen van sterk spierweefsel 

Het herstellen van verwondingen 

Het bestrijden van ontstekingen die bot- en gewrichtspijn veroorzaken 

 

Het aminozuur helpt om de tijd tot uitputting bij atleten te verlengen en de tolerantie voor oefeningen met hoge intensiteit te vergroten.

Er zijn ook aanwijzingen dat het kan helpen bij het opbouwen van spiermassa zoals bij bodybuilding en andere trainingsprestaties. In sommige onderzoeken heeft men laten zien dat suppletie de plasma-insuline verhoogt en dat de stof helpt bij het opbouwen van sterkere spieren. 

Deze hormonale veranderingen beïnvloeden de stofwisseling op een positieve manier door te helpen bij:

Opbouwen van de botten en spieren

Onderhouden van de botten en spieren

Herstellen van het lichaam

 

In de meeste gevallen verhoogt arginine de groeihormoonspiegels in rust met ten minste 100 procent. Nog krachtiger is de combinatie van arginine plus lichaamsbeweging waarbij dit tot wel enkele honderden procenten kan worden verhoogt.

 

 

”Een tekort kan veroorzaakt worden door een slechte spijsvertering”

Een Arginine tekort?

Het lichaam kan arginine zelf aanmaken maar het is ook belangrijk om het uit voeding te halen. Het lichaam kan namelijk niet voldoende zelf aanmaken en op latere leeftijd word dit proces moeilijker en ben je nog meer afhankelijk van gezonde voeding om voldoende van dit aminozuur binnen te krijgen.

Het aanmaken van het aminozuur kan worden beïnvloed door de volgende factoren:

Geslacht

Leeftijd

Ontstekingsniveau 

Genetica

Kwaliteit van voeding

Conditie van hart en slagaders

 

Een tekort aan arginine kan worden veroorzaakt door:

Roken

Vegetarisch of veganistisch eten waardoor je te weinig volledige eiwitbronnen binnen krijgt

Hoge niveaus van oxidatieve stress door stress, slechte voeding of vervuiling

Slechte spijsvertering 

Genetische factoren

 

 

”Arginine komt het meest voor in volledige eiwitbronnen”

Waar zit Arginine in?

Waar zit arginine in en waar moet je op letten? Voedsel met een hoog eiwitgehalte bevat arginine en volledige eiwitbronnen zijn de beste manier om het binnen te krijgen. Wanneer een eiwitbron alle 9 essentiële aminozuren bevat dan wordt het een complete eiwitbron genoemd.

Om je lichaam op natuurlijke wijze te helpen meer arginine en stikstofmonoxide aan te maken en te gebruiken is het belangrijk om echt voedsel en vooral “schone” eiwitbronnen te eten. Deze bevatten namelijk een volledig scala aan aminozuren.

Volledige eiwitten zijn het beste omdat ze niet alleen arginine leveren, maar ook alle andere aminozuren die nodig zijn om te helpen bij spierweefselgroei en een goede neurotransmitterfunctie.

Wilde zalm is een goed voorbeeld van voeding met veel arginine en daarnaast gezonde omega-3-vetzuren die enorm belangrijk zijn voor een gezond lichaam.

Enkele van de beste voedingsmiddelen met veel arginine zijn:

Wild gevangen vis

Eieren

Rundvlees, kip, kalkoen uit de wei 

Lever en orgaanvlees 

Biologische en rauwe zuivel zoals yoghurt, kefir en rauwe kazen 

Zeewier 

Spirulina

Sesamzaad

Pompoenpitten

Zonnebloemzaden

Kokosvlees

Walnoten

Paranoten

Amandelen

Cacao

 

 

”Stikstofmonoxide verbetert de bloedsomloop”

Arginine en stikstofmonoxide

Om wat verder in de mogelijkheden van arginine te duiken helpt het om te begrijpen hoe stikstofmonoxide in het lichaam werkt.

Stikstofmonoxide is een soort natuurlijk reactief gas dat zowel planten als dieren produceren. Het is gemaakt met behulp van de arginine en stikstofoxidesynthase en is een soort bijproduct dat ontstaat uit veel verschillende chemische reacties.

Arginine is nodig voor de endotheelcellen om voldoende stikstofmonoxide te vormen om het bloed vrij te laten stromen. Endotheelcellen zijn de cellen die de binnenkant van alle bloedvaten bekleden. 

Stikstofmonoxide verbetert de bloedsomloop door de bloedvaten te verwijden. Als je er niet genoeg van in je bloedvaten hebt dan is het risico op hartaandoeningen groter.

Stikstofmonoxide houd je bloeddruk binnen een normaal bereik door bloedvatenspieren te signaleren om te ontspannen, uit te zetten en bloed door te laten. Tegelijkertijd word er ook voorkomen dat stolsels en tandplak ontstaan.

Verschillende studies hebben laten zien dat naarmate iemand ouder wordt, zijn of haar vermogen om voldoende stikstofmonoxide in de slagaders te produceren minder word. Het eten van voeding met arginine en/of supplementen kan helpen om de stikstofmonoxide-capaciteiten te verbeteren en de verminderde endotheliale functie te corrigeren.

De voordelen van arginine gaan veel verder dan het produceren van stikstofmonoxide om de bloedsomloop te bevorderen. Zoals je hebt gelezen speelt het een belangrijke rol bij celreplicatie, zenuwsignalering en het bestrijden van oxidatieve stress die ziekte en tekenen van veroudering tot gevolg heeft.

 

 

”Arginine is veilig te gebruiken bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid”

Arginine en bijwerkingen

Hoewel het nemen van arginine over het algemeen veilig is, zijn er enkele mogelijke bijwerkingen waar je op bedacht moet zijn. Als je een voorgeschiedenis hebt van lage bloeddruk, hartaandoeningen, nierproblemen, diabetes of een actief virus zoals herpes of gordelroos dan wordt het niet aanbevolen om supplementen in te nemen totdat je eerst met een arts hebt overlegd.

Er is onderzoek gedaan dat suggereert dat het nemen van argininesupplementen na een hartaanval gevaarlijk kan zijn. Omdat er een mogelijkheid is dat dit supplement leidt tot complicaties bij mensen met een voorgeschiedenis van hartaanvallen word het afgeraden om in dit geval een supplement te gebruiken.

Het eten van arginine uit natuurlijke voedselbronnen is niet schadelijk. Daarnaast kun je dagelijkse hoge doses in de meeste gevallen het beste vermijden, vooral als je andere medicijnen of een reeks supplementen gebruikt.

Overleg daarom met de arts om te kijken wat de beste dosering is en de lengte van het gebruik als je een aandoening hebt of medicatie gebruikt.

Een gezond persoon die dagelijks een gram arginine inneemt kan al last krijgen van bijwerkingen zoals:

Opgeblazen gevoel

Diarree

Buikpijn

Jicht

Lage bloedruk

Astma

Verergerde allergieën 

Als je last hebt van bestaande allergieën of astma dan is het belangrijk om een supplement met arginine met enige voorzichtigheid te gebruiken.

Arginine lijkt veilig te zijn voor zwangere vrouwen en zelfs voor kinderen. Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan en daarom is het beste om een lage dosis aan te houden en altijd even met de arts te overleggen.

Wanneer je kanker of een lever of nierziekte hebt dan is het belangrijk om het gebruik van arginine uitsluitend in overleg met een arts te doen. 

 

 

”Arginine is populair onder sporters, ouderen en vegetariërs”

Arginine supplement

De basis van arginine moet je altijd zoveel mogelijk uit voeding halen. Dit aminozuur wordt als “semi-essentieel” beschouwd omdat veel mensen er alleen al genoeg van binnenkrijgen via hun voeding. 

Daarnaast kan je een supplement gebruiken als je dit nodig hebt. Een arginine supplement kan je in capsulevorm, pil of als poeder kopen en veilig doseren. Dit aminozuur wordt als supplement vaak gebruikt door mensen met een actieve en sportieve levensstijl. Ook ouderen en mensen met infecties, migraine, diabetes, HIV of andere aandoeningen gebruiken arginine supplementen.

 

Supplementen die vaak met arginine worden gecombineerd zijn:

Ornithine

Lysine

Citrulline 

Arginase 

L-arginine in de vrije vorm is een supplement die goed kan worden opgenomen en omgezet in het lichaam.

De voorgestelde doseringen van L-arginine-supplementen hangen sterk af van de aandoening waarvoor het wordt gebruikt. Meestal worden capsules verkocht met een inhoud van 500 milligram waar je 1 tot 3 per dag kunt gebruiken.

Voor gezonde volwassenen die ontstekingen willen voorkomen en baat willen hebben bij een betere bloedsomloop, is ongeveer 1000 milligram per dag normaal gesproken de aanbevolen dosis.

Hogere doseringen brengen uiteraard meer risico op bijwerkingen met zich mee.  Sommige onderzoeken tonen aan dat meer niet altijd beter is als het gaat om de functies van arginine binnen de bloedvatwanden.

Als je hogere doseringen wilt gaan gebruiken doe dit dan altijd in overleg met je arts.

Tips:

1) Eet gezond en gevarieerd om voldoende aminozuren binnen te krijgen

2) Kies voor een supplement met L-arginine in de vrije vorm

3) Wees voorzichtig met arginine supplementen als je ooit herpes simplex hebt gehad

4) Gebruik je arginine in poedervorm? Meng het met druivensap om het op smaak te brengen

Tot slot

Arginine stond centraal in dit artikel. Eet jij altijd gezond en gevarieerd? Staan eieren, rundvlees, zaden en noten op jouw wekelijkse boodschappenlijstje? Wij vinden het fijn als je een reactie achterlaat onderaan deze pagina. 

Als je dit artikel waardevol vindt voor je gezondheid en vitaliteit help dan mee dit te verspreiden door het te delen met je vrienden. Dit kan doormiddel van de social media knoppen. We zijn je zeer erkentelijk!

Anderen lezen ook

Lysine

Glycine

Proline

Bronnen:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *